۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
چراغ نیمه‌سبز بانکها به وام ودیعه مسکن/ آمار گیرندگان به ۳۰۰ نفر رسید!
بازار گزارش می دهد

چراغ نیمه‌سبز بانکها به وام ودیعه مسکن/ آمار گیرندگان به ۳۰۰ نفر رسید!

پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در حالی از سوم شهریور ماه در برخی از بانک ها به صورت محدود آغاز شد که عدم همکاری برخی بانک ها باعث شد تا وزیر راه و شهرسازی در جلسه ای با مدیران بانکهای اصلی از آنها درخواست همکاری بیشتر کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: از تاکید بانک مرکزی به همکاری نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن کمتر از دو هفته می گذرد و طبق گزارشهای رسیده از وزارت راه و شهرسازی از ۴۴۰ هزار متقاضی وام ودیعه مسکن، ۳۳۰ هزار نفر واجد شرایط دریافت شناخته شدند که تاکنون به ۳۰۰ نفر وام پرداخت شده است. روند کُند پرداخت باعث شد تا وزیر راه و شهرسازی از مدیران بانک ها درخواست برگزاری جلسه حضوری کند. 

در این جلسه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از مدیران بانک ها درخواست همکاری بیشتر در پرداخت وام ودیعه مسکن داشت و مدیران بانک ها به خصوص مدیران بانک های دولتی قول دادند تا در روند پرداخت سرعت بیشتری بدهند.

بنابراین گزارش، روند پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که به دلیل ناآشنایی کارکنان بانک‌ها با سامانه اقدام ملی سرعت پایینی داشت و تا چهارم شهریور ماه تنها ۹ فقره تسهیلات پرداخت شده بود این روزها مقداری سرعت گرفته و بر اساس آخرین آمار، ۱۳۰۰ پرونده در بانک ها تشکیل شده و پرداخت تسهیلات به ۳۰۰ فقره رسیده است.

یکی از شروط اصلی سرعت دادن به پرداخت ودیعه اجاره مسکن این است که متقاضیان هرچه زودتر مدارک موردنیاز را در سامانه tem.mrud.ir بارگذاری کنند تا امکان پالایش و معرفی آنها فراهم شود

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تا پایان شهریور تمامی متقاضیان جهت دریافت وام ودیعه مسکن به بانک ها معرفی می شوند گفت: یکی از شروط اصلی سرعت دادن به پرداخت ودیعه اجاره مسکن این است که متقاضیان هرچه زودتر مدارک موردنیاز را در سامانه tem.mrud.ir بارگذاری کنند تا امکان پالایش و معرفی آنها فراهم شود.

۴۳ درصد مردم تهران، در واحدهای مسکونی استیجاری زندگی می کنند
اما افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه وام ودیعه مسکن نمی تواند مشکل مسکن استیجاری را حل ‌کند گفت: طبق آمارهای منتشر شده ۴۳ درصد مردم تهران، در واحدهای مسکونی استیجاری زندگی می کنند. اما اگر با دقت بیشتری به این موضوع توجه کنیم متوجه خواهیم شد که اگر واحدهای مسکونی موجود عادلانه تقسیم شود، مشکل مسکن حل می‌شود اما نه با وام ودیعه مسکن.

وی با بیان اینکه اگر بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود بدون شک مشکل مسکن در کشور حل خواهد شد ادامه داد: هنوز اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه اجرایی نشده و اگر چه گفته می شود به ۱.۵ میلیون نفر که واحدهای مسکونی خالی دارند پیامک ارسال شده است اما اگر این قانون اجرایی شود نگهداری واحدهای مسکونی خالی به صرف نخواهد بود و قطعا عرضه مسکن بیشتر شده و دیگر نیازی به این برنامه های تسکین دهنده و وام ودیعه نخواهد بود. چون این برنامه مشکل مسکن استیجاری را حل نمی کند.

با برنامه های این چنینی یعنی پرداخت وام ودیعه نمی توان انتظار داشت که مشکل مستاجران و کاهش نرخ اجاره نشینی حل شود

پروین پور تاکید کرد: با برنامه های این چنینی یعنی پرداخت وام ودیعه نمی توان انتظار داشت که مشکل مستاجران و کاهش نرخ اجاره نشینی حل شود.

تعیین سقف اجاره بها و پرداخت وام ودیعه توانست تا حدودی جو روانی مثبتی بر بازار مسکن و اجاره بها تحمیل کند

از سوی دیگر حسام عقبایی اعتقاد دیگری دارد و معتقد است که برخی اقدامات مثل تعیین سقف اجاره بها و پرداخت وام ودیعه توانست تا حدودی جو روانی مثبتی بر بازار مسکن و اجاره بها تحمیل کند.

عقبایی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شمار مستأجران حدود شش میلیون نفر است که بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی کمتر از یک میلیون نفر، مشمول دریافت تسهیلات بانکی شدند گفت: بارها به این موضوع تاکید کرده ام که بهترین روش کنترل اجاره بها، افزایش تولید و تولید مسکن استیجاری است.

سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود که نیاز به تولید انبوه مسکن را افزایش داده است اما تولید مسکن در کشور زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی است

وی افزود: سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود که نیاز به تولید انبوه مسکن را افزایش داده است اما تولید مسکن در کشور زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی است. پس وقتی در تهران سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد مسکونی کمبود داریم باید به دنبال راهکارهای ادامه دار برای متعادل کردن بازار مسکن حرکت کنیم.

ستاد ملی میارزه با کرونا به منظور حمایت از مستاجران، اقدام به تصویب پرداخت تسهیلات برای حمایت از مستاجران توسط بانک های دولتی و خصوصی کرد. رقم ودیعه مسکن برای مستاجران در تهران ۵۰ میلیون تومان، برای سایر کلان شهرها ۳۰ میلیون تومان و برای شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان است. متقاضیان باید بعد از یک سال اصل ودیعه را به بانک بازگردانند. سود این تسهیلات ۱۳ درصد تعیین شده است.

کد خبر: ۳۹٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha