۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
بوشهر در آستانه ثبت رکورد جدید تولید میگو؛ زنجیره ارزش آبزی‌پروری تکمیل می شود
گزارش بازار؛

بوشهر در آستانه ثبت رکورد جدید تولید میگو؛ زنجیره ارزش آبزی‌پروری تکمیل می شود

بوشهر - استان بوشهر بیش از ۶۰ درصد میگوی پرورشی کشور را تولید می‌کند و امسال در آستانه ثبت رکورد جدیدی در حوزه تولید میگوی پرورشی قرار دارد.

فاطمه حیاتی، بازار؛ خلیج فارس یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم برای استان بوشهر است که فرصت‌های بی‌شماری را برای تولید و اشتغال و درآمدزایی در خود دارد ولی تاکنون همه ظرفیت‌های آن شناسایی و استفاده نشده است.

یکی از ظرفیت‌های مهم خلیج فارس را می‌توان آبزی‌پروری عنوان کرد که علی‌رغم استفاده‌هایی که در این زمینه از آن شده است، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و بسیاری از ظرفیت‌ها دست‌نخورده مانده است.

در استان بوشهر علی‌رغم اینکه بخش قابل توجهی از میگوی پرورشی کشور تولید می‌شود، ولی در زمینه پرورش ماهی تاکنون اقدامات چندانی صورت نگرفته است و میزان پرورش ماهی در مقابل ظرفیت‌ها بسیار ناچیز است.

استخرهای پرورش میگو در نقاط مختلف استان بوشهر گسترش یافته است و افراد زیادی در عرصه تولید و پرورش میگو مشغول هستند که یکی از باکیفیت‌ترین میگوهای کشور را تولید می‌کند.

استان بوشهر بیش از ۶۰ درصد میگوی پرورشی کشور را تولید می‌کند و امسال در آستانه ثبت رکورد جدیدی در حوزه تولید میگوی پرورش قرار دارد.

افزایش سطح اراضی پرورش میگو
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان بوشهر ظرفیت بالایی برای آبزی پروری دارد و اراضی مستعد برای توسعه آبزی‌پروری در این استان شناسایی شده است.

اراضی پرورش میگوی استان از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار در سال گذشته به شش هزار و ۱۰۰ هکتار در سال جاری رسیده است

محمدتقی منوچهری پرورش میگو را مهمترین بخش از آبزی‌پروری در استان دانست و بیان کرد: در این راستا سایت‌های متعدد پرورش میگو در استان بوشهر راه‌اندازی شده است و بخش عمده میگوی پرورشی کشور در این استان تولید می‌شود.

وی به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای توسعه آبزی پروری در استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: ۱۰ سایت پرورش میگو در استان بوشهر داریم که فعال هستند و امسال شاهد افزایش سطح زیرکشت میگو در استان هستیم.

تشکیل زنجیره تولید و پرورش آبزیان
منوچهری از افزایش بیش از ۱۰ درصدی اراضی پرورش میگوی استان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: اراضی پرورش میگوی استان از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار در سال گذشته به شش هزار و ۱۰۰ هکتار در سال جاری رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از تلاش برای تشکیل زنجیره ارزش آبزی‌پروری در استان بوشهر خبر داد و افزود: زنجیره تولید و پرورش آبزیان در استان بوشهر در حال تکمیل است که نقش مهمی در توسعه آبزی پروری خواهد داشت.

وی از ایجاد و راه‌اندازی سه شهرک شیلاتی در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: این شهرک‌های در شهرستان‌های بوشهر، دیلم و دشتی ایجاد و راه‌اندازی می‌شود در حال برنامه‌ریزی برای انجام مراحل واگذاری هستیم.

ثبت رکورد جدید تولید در استان
با اقدامات صورت گرفته و افزایش سطح زیر کشت میگوی پرورشی در استان بوشهر، پیش‌بینی می شود که شاهد ثبت رکوردی جدیدی در تولید و پرورش میگو در استان و افزایش بیش از ۳۰ درصدی میگوی پرورشی در استان باشیم.

سال گذشته حدود ۲۱ هزار تن میگو در استان بوشهر تولید شده بود و امسال پیش‌بینی می شود حدود ۲۹ هزار تن میگو در استان تولید شود

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به تولید حدود ۶۰ درصد میگوی پرورشی کشور در این استان، اظهار داشت: در سال‌های اخیر تلاش گسترده‌ای در راستای توسعه اراضی پرورش میگو در استان صورت گرفته است.

 علی بازدار با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۲۱ هزار تن میگو در استان بوشهر تولید شده بود، اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته امسال پیش‌بینی می شود حدود ۲۹ هزار تن میگو در استان تولید شود.

وی با اشاره به ذخیره‌سازی بیش از ۱.۷ میلیارد قطعه بچه‌میگو در اراضی پرورشی استان بوشهر تصریح کرد: بخش عمده میگوی پرورشی استان بوشهر به خارج از کشور صادر خواهد شد.

آبزی‌پروری و خصوصا پرورش میگو ظرفیت مهم اقتصادی استان بوشهر است که در تولید، ارزآوری، درآمدزایی و ایجاد اشتغال در استان نقش بسیار مهمی دارد.

هنوز هم ظرفیت‌های بسیار زیادی برای پرورش میگو در استان بوشهر وجود دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها فرصت‌های اشتغال بی‌شماری ایجاد کرد.

کد خبر: ۳۹٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha