۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
چرخ معیشت ساحل‌نشینان خوب نمی‌چرخد؛ در انتظار تعیین تکلیف «ته‌لنجی»
گزارش بازار؛

چرخ معیشت ساحل‌نشینان خوب نمی‌چرخد؛ در انتظار تعیین تکلیف «ته‌لنجی»

بوشهر- اقتصاد ساحل‌نشینان با دریا و تجارت دریایی گره خورده است ولی مدتی است که چرخ اقتصاد این قشر به خوبی نمی‌چرخد و با مشکلات زیادی روبرو است.

محمودرضا عباسی، بازار؛ استان بوشهر دارای حدود ۷۰۰ کیلومتر مرز با خلیج فارس است و این همنشینی با خلیج فارس را می‌توان یکی از بهترین فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای این استان دانست.

از دیرباز مردم استان بوشهر به خاطر هم‌جواری با خلیج فارس به فعالیت های دریایی مشغول بوده‌اند، از صید مروارید و آبزیان گرفته تا تجارت دریایی و در ده‌های اخیر فعالیت‌های صنعتی نظیر نفت و گاز و پتروشیمی و آب‌شیرین کن و نیروگاه نیز اضافه شده است.

استان بوشهر را نقطه آغاز فعالیت‌های دریانوردی می‌دانند و اکنون نیز فعالیت های دریانوردی و تجارت دریایی در این استان ادامه دارد و افراد زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این طریق امرار و معاش می‌کنند.

بخشی از مردم استان بوشهر در عرصه تجارت روی شناورها در دریا فعالیت می‌کنند و تعداد زیادی نیز در بازارهای وابسته به این نوع تجارت فعالیت دارند.

طی سال‌های اخیر و به دنبال تغییر در قوانین و مصوبات ته‌لنجی(واردات کالای همراه ملوان) فعالیت های تجارت دریایی نیز با چالش های جدی روبرو شده است.

طی ماه‌های اخیر نیز کرونا باعث شده است تا فعالیت‌های دریانوردان استان بوشهر با مشکلاتی روبرو شود و ورودی برخی از بنادر کشورهای عربی به روی شناورها ایرانی بسته شده‌اند که اکنون خبرهایی مبنی بر گشایش آنها به گوش می‌رسد.

در استان بوشهر حدود دو هزار شناور سفاری با حدود ۱۲ هزار ملوان فعالیت دارند که تعلل در فعالیت‌های آنها علاوه بر سخت کردن معیشت این تعداد ملوان، فعالان بازارهای استان را نیز دچار مشکل می‌کند.

لزوم توجه به معیشت ساحل‌نشینان
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مردم استان بوشهر در کنار ساحل خلیج فارس حق دارند که از معیشت مناسبی برخوردار باشند و باید برای رفع مشکلات آنها تلاش جدی صورت گیرد.

عبدالکریم جمیری با اشاره به پیگیری‌های خود برای رونق زندگی ساحل‌نشینان و رفع مشکلات واردات ته‌لنجی بیان کرد: این موضوع را در نشست‌هایی با مسئولان ارشد کشور دنبال کرده‌ایم.

برای اینکه زندگی مردم ساحل‌نشین استان بوشهر رونق بگیرد باید تصمیماتی مبتنی بر واقعیات و شرایط زمان و مکان گرفته شود

وی با بیان اینکه در بررسی وضعیت کالای همراه ملوان با وزیر کشور شاهد همکاری و همراهی خوبی از سوی ایشان بوده‌ایم افزود: موضوع ته‌لنجی و کالای ملوانی باید در سطح ملی حل و فصل شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای اینکه زندگی مردم ساحل‌نشین استان بوشهر رونق بگیرد باید تصمیماتی مبتنی بر واقعیات و شرایط زمان و مکان گرفته شود.

وی خواستار تجدید نظر مجریان و تصمیم گیران حوزه واردات کالای همراه ملوان شد و ادامه داد: مسئله مهمی که به زندگی ساحل نشینان ارتباط مستقیم دارد نباید با یک بخشنامه دچار خدشه شود.

قانون ته‌لنجی اصلاح می‌شود
مدیرکل گمرک بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دولت نگاه ویژه‌ای به اقتصاد ساحل‌نشینان دارد و تلاش می‌کند که با تصمیمات مناسب راهکارهای بهبود معیشت آنها فراهم شود.

بهروز قره‌بیگی در ارتباط با آخرین وضعیت ته لنجی در استان بوشهر بیان کرد: بر اساس قانون هر ملوان در هر سفر دریایی می‌تواند به میزان ۱۵ میلیون تومان از معافیت گمرکی برخوردار شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون فعلی هر شناور در سال در شش سفر از این معافیت‌ها برخوردار می شود، ادامه داد: امسال تاکنون تنها یک بار سفر نصیب این شناورها شده است.

ناظر گمرکات استان بوشهر و مدیرکل گمرک بوشهر اظهار کرد: قانون ته‌لنجی در حال بررسی است و اصلاحات لازم روی آن انجام می‌شود تا بهبود معیشت مرزنشینان و رونق شناورها حاصل شود.

قره‌بیگی بیان کرد: تلاش می‌رود که اصلاحات لازم در سریع‌ترین زمان صورت گیرد و اشکالات و ایراداتی که اکنون در این قانون وجود دارد، رفع شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون محدودیت هایی برای فعالیت‌های تجاری به خاطر تحریم‌ها و همچنین شرایط حاصل از کرونا وجود دارد که امیدواریم در سریع‌ترین زمان شاهد رفع آنها باشیم.

مدیرکل گمرک بوشهر به مشکلات شناورهای سنتی اشاره کرد و افزود: این شناورها با یک سری محدودیت‌هایی از سوی کشورهای دیگر روبرو هستند و مشکلاتی برای فعالیت از نظر کشور ما ندارند.

فعالیت شناورها رونق می‌گیرد
استاندار بوشهر نیز خبرهای خوبی برای فعالیت لنج‌های تجاری دارد و می‌گوید: یکی از مشکلاتی که طی سال‌های اخیر برای فعالیت لنج‌ها و بازارها وجود داشته، قوانین مربوط به ته‌لنجی بوده است.

عبدالکریم گراوند از تدوین و تهیه دستورالعمل جدیدی برای بازنگری رویه کالای همراه ملوان خبر داد و بیان کرد: این دستورالعمل با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه شده است.

دستورالعمل جدیدی برای بازنگری رویه کالای همراه ملوان تهیه شده که هم به نفع ملوانان و هم در راستای حمایت از تولید داخل است

وی با اشاره به اینکه این دستورالعمل بخش زیادی از مشکلات ملوانان در حوزه ته‌لنجی را حل خواهد کرد، افزود: مدتها بود که لنج‌داران هر سال فقط یک سفر داشتند ولی مقرر شد این لنج‌ها به سفر دوم بروند و تخلیه بار داشته باشند.

استاندار بوشهر میزان بار وارداتی توسط هر شناور را به اندازه ۳۰ وانت نیسان عنوان کرد و ادامه داد: قانون فعالیت لنج‌داران برای نقاط مختلف و همه بنادر استان یکسان خواهد بود.

وی با بیان اینکه دستورالعمل جدید هم به نفع ملوانان است و هم در راستای حمایت از تولید داخل، تاکید کرد: ملوانان می‌توانند کالای وارداتی را بدون منع قانونی به همه نقاط کشور ارسال کنند.

مشاغل وابسته به تجارت دریایی چه فعالیت روی شناورها و چه فعالیت در بازارهای تجاری از مهم‌ترین مشاغل در استان بوشهر است که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از مردم استان از این طریق امرار و معاش می‌کنند.

طی این سال ها معیشت بسیاری از فعالان این حوزه به خاطر برخی قوانین و بخشنامه‌ها دچار مشکل شده است و انتظار می‌رود که با اصلاح این قوانین زمینه رونق بندر بیش از پیش فراهم شود.

کد خبر: ۳۹٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha