۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
جانی که مدارس به بازار داد/ فروشندگان موقت سد راه کاسبان واقعی
بازار گزارش می‌دهد؛

جانی که مدارس به بازار داد/ فروشندگان موقت سد راه کاسبان واقعی

کردستان- چند روزی است به واسطه بازگشایی مدارس جنب و جوش مردم در بازار برای خرید افزایش پیدا کرده هر چند با این وجود هم بسیاری از  فروشندگان عنوان می کنند نسبت به سال گذشته میزان خرید مردم ۵۰ یا ۶۰ درصد کاهش داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شیوع کرونا تاثیر بسزایی بر روی اقتصاد دنیا گذاشت و منجر به تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و بی رونق شدن بازار و در نتیجه بیکار شدن قشر زیادی شد.

دولت های مختلف راهکارهایی را برای حمایت از اقشار و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اندیشیده و اجرایی کردند و در این بین کشور ما هم با دادن تسهیلات به ۱۴ رسته شغلی آسیب دیده، عدم دریافت اقساط وام های قرض الحسنه و موکول کردن آن‌ها به پایان دوره بازپرداخت، درنظر نگرفتن چک های برگشتی در زمان اعطای تسهیلات به یاری آسیب دیدگان شتافت.

مشاغلی هم مانند نوشت افزار فروشی ها هستند که از این گردونه حمایت بهره ای نبردند هرچند آسیب زیادی با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها بر آنها وارد شد. 

علاوه بر این مشاغل کاذبی هم مانند دستفروشی که شاغلان در آن برای فرار از بیکاری و بردن نانی سر سفره خانواده‌شان به این شغل پناه بردند در ایام شیوع این بیماری آسیب زیادی دیدند و از حمایت‌های دولتی نیز بهره مند نشدند.

پروژه‌ پیاده‌راه فردوسی و کسادی بازار کاسبان این مسیر
بیشترین تعداد دستفروشان شهر سنندج در حد فاصل میدان آزادی و میدان انقلاب این شهر مستقر می‌شدند که با آمدن کرونا و اجرای پروژه پیاده راه خیابان فردوسی این افراد از کار بیکار شدند و حال در آستانه فرارسیدن سال تحصیلی جدید علی رغم نامناسب بودن این مسیر بساط خود را باردیگر در اینجا پهن کردند.

شیوع بیماری کرونا و ماندن مردم در خانه مسئولان عمران شهری  را بر آن داشت تا از این فرصت برای اجرایی کردن طرح پیاده راه خیابان فردوسی سنندج که چندین سال از مصوب شدن آن می گذشت، استفاده کنند.

اوایل اردیبهشت امسال استارت عملیات اجرایی این پروژه زده شد و هم اکنون در حال اجرا است؛ طی این پنج ماه اخیر بازار بسیاری از مغازه ها و دستفروشان در این مسیر کساد شد و حتی تعدادی از مغازه داران به دلیل عدم توانایی در پرداخت اجاره؛ مغازه را بستند و به مالک تحویل دادند.

فروش با قیمت های کمتر از مغازه‌ها
دستفروشان به دلیل نداشتن پروانه کسب مورد بازرسی ونظارت کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف قرار نمی‌گیرند و همین باعث شده به قیمت‌های دلخواه و سلیقه ای اقدام به فروش کالاها کنند.

یکی از دستفروشان خیابان فردوسی سنندج به خبرنگار بازار گفت: مردم زمانی از دستفروشان اقدام به خرید می کنند که قیمت کالای مورد نظرشان از داخل مغازه کمتر باشد و به همین دلیل هم ما با در نظر گرفتن کمترین درصد سود اقدام به فروش می کنیم.

وی با اشاره به اینکه شروع سال تحصیلی جدید فرصت خوبی برای بازاریان و دستفروشان است، افزود: ما هم زن و بچه داریم و باید هزینه خوراک و پوشاک آنها را تامین کنیم و حال بعد از چند ماه بیکاری با وجود شرایط نامناسب خیابان فردوسی بار دیگر کار خود را شروع کردیم.

با آغاز سال تحصیلی میزان تقاضا برای کالاهایی هم چون نوشت افزار، پوشاک، کیف و کفش در بازار افزایش پیدا می کند و همین باعث می شود افرادی برای کسب سود بیشتر طی چند روز شغل خود را به عرضه کننده یکی از انواع این کالاها تغییر دهند.

علاوه بر رونقی که طی این ایام در بازار ایجاد شده ولی مشکلات صنف هایی هم چون نوشت افزار فروشی ها همچنان به قوت خود باقی است چراکه در این روزها  افرادی  به دلایلی هم چون زیاد بودن حاشیه سود جذب خرید و فروش نوشت افزار می شوند و  حضور آنها به مانعی برای فعالیت و کسب درآمد کاسبان واقعی و پایدار این حوزه تبدیل شده است.

فروشندگان موقت نوشت افزار
نایب رییس اتحادیه نوشت افزار سنندج هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود ۱۴۰ فروشنده نوشت افزار دارای پروانه کسب در این شهر اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا و آنلاین شدن مدارس و دانشگاه ها ضرر زیادی به نوشت افزار فروشی ها وارد کرده است.

شیلان سقطی با ابراز تاسف از اینکه نوشت افزار فروشی ها جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا قرار نگرفتند، افزود: علاوه بر این مشکلات یکی از مهمترین معضلات پیشروی افرادی که شغل اصلی آنها فروشندگی نوشت افزار است فعالیت موقت افرادی به این حرفه در آستانه سال تحصیلی است.

وی اضافه کرد: مغازه هایی در خیابان فردوسی که به صورت فصلی و در ایام خاص تغییر کاربری در فروش می دهند به عنوان نمونه در آستانه سال جدید اقدام به فروش ماهی و سبزه و تخم مرغ های زنیتی می کنند و در زمان بازگشایی مدارس هم عرضه کننده نوشت افزار  می شوند.

نایب رییس اتحادیه نوشت افزار سنندج با اشاره به اینکه تعداد این مغازه ها حدود ۲۰ واحد است، افزود: این افراد هیچ گونه شناخت و آگاهی از انواع نوشت افزار و کاربردهای آن ندارند و نمی توانند مردم را بخوبی برای خرید کالای مدنظرشان راهنمایی کنند.

سقطی یادآور شد: متاسفانه علی رغم پیگیری ها و اعتراضات صنف نوشت افزار همچنان هر سال شاهد صدور مجوز فعالیت برای افرادی هستیم که یکی، دو ماه مانده به آغاز سال تحصیلی درخواست مجوز می کنند و بعد از فروکش کردن خرید مردم دوباره به شغل اصلی خود باز می گردند.

وی افزود: علاوه براین مغازه ها در این ایام دستفروشان زیادی هم در سطح شهرهای استان حتی گاهی با وانت در سطح محله ها اقدام به فروش نوشت افزار می کنند.

 نایب رییس اتحادیه نوشت افزار سنندج با اشاره به اینکه گفت: مجموع این شرایط باعث شده افرادی که سال ها است در این حوزه فعالیت دارند با مشکلات مالی زیادی مواجه شوند.

قیمت دفتر نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است
سقطی با اشاره به اینکه بیش از یک هزار قلم کالای نوشت افزار در بازار وجود دارد، گفت: میزن قیمت نوشت افزار بسته به جنس آنها تغییراتی داشته است  به عنوان نمونه قیمت دفتر نسبت به سال گذشته هفت تا ۱۰ درصد افزایش داشته است .

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان بیشتر تمایل به استفاده از نوشت افزار خارجی دارند تا ایرانی، اضافه کرد: نوشت افزار خارجی تنوع بیشتر، طرح های زیباتر و موردپسندتر نسبت به اقلام ایرانی دارند به همین دلیل دانش آموزان تمایل زیادتری به خرید نوع خارجی دارند.

ارائه فاکتورهای الکترونیکی معتبر نیست
رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار از اجرای طرح نظارتی ویژه شروع سال تحصیلی از ۱۲ شهریور خبرداد و گفت: هم چون سنوات گذشته بازرسان سازمان صمت در قالب گشت مشترک با حضور کارشناسان دیگر دستگاه ها هم چون تعزیرات حکومتی اقدام به نظارت و بازرسی از واحدهای عرضه و توزیع کننده کالا در بازار استان می کنند.

فرزاد سردارزاده اضافه کرد: آنچه از بازدیدهای کارشناسان ما تاکنون حاصل شده این است که میزان خرید مردم در این مدت نسبت به اوایل سال تحصیلی پارسال کاهش زیادی پیدا کرده است.

وی افزود: با این وجود کارشناسان و بازرسان سازمان در صورت هر گونه تخلفی اعم از گرانفروشی، عدم درج قیمت و کم فروششی با متخلفان و سوءاستفاده‌گران برخورد می کنند.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه قیمت بسیاری از اقلام نوشت افزار نسبت به سال گذشته چند برابر شده است، گفت: با توجه به همه این شرایط صاحبان واحدهای صنفی دارای پروانه کسب باید فاکتور خرید داشته باشند و در صورت لزوم آنرا به بازرسان تحویل دهند.

سردارزاده یادآور شد: فاکتوری که از طریق فضای مجازی توسط واحدهای تولیدی و شرکت های توزیع کننده از تهران ارسال می شود برای ما معتبر نیست چراکه سنجش تقلبی نبودن و عدم دستکاری آن زمانبر است وعلاوه بر این ، اداره نظارت و بازرسی سازمان صمت استان نیروی کافی برای این کار را ندارد.

کاهش توان خرید مردم
وضعیت خرید مردم را از  چند فروشنده نوشت افزار و  کیف و کفش در سطح شهر سنندج  جویا شدم که سخن مشترک همه آنها کاهش توان خرید مردم نسبت به سال گذشته بود ولی وضعیت خرید و فروش در بازار را نسبت به سه، چهار ماه پیش بسیار بهتر ارزیابی کردند.

والدین هم از افزایش قیمت و اضافه شدن چند قلم کالا هم چون گوشی تلفن همراه هوشمند به لیست خریدهای خود در آستانه بازگشایی مدارس و عدم توانایی مالی بسیاری از خانواده ها نگران اند و خواهان حمایت خیران و مسئولان از اقشار کم درآمد هستند. 

خانمی که خود را فریده سلطانی معرفی کرد  در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت:  دو فرزند ۱۰ و ۱۵ساله دارم و همسرم هم کارمند یکی از ادارات دولتی است  با این وجود، افزایش چند برابری قیمت کالاها شرایطی سختی برای ما در  تهیه وسایل مورد نیاز بچه هایمان برای آغاز سال تحصیلی جدید ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا نسبت به سال گذشته هزینه های بیشتری به خانواده ها تحمیل شده است، افزود: به عنوان نمونه در سال تحصیلی جدید هر دانش آموزی باید گوشی تلفن همراه هوشمند داشته باشد چراکه نیازی ضروری برای روزهایی که آموزش به صورت غیرحضوری ارائه می شود، است. 

سلطانی ادامه داد: هر دانش آموز هم ماژیک وایت برد مخصوص به خود را باید تهیه کند و این  اقلام امسال به لیست خرید ما و دیگر خانواده ها اضافه شده است.

این بانوی خانه دار اضافه کرد: علاوه بر این موارد، تهیه ماسک و ژل ضدعفونی کننده هم بر عهده خانواده ها است و بی شک همه والدین  برای حفظ سلامتی خود و فرزندانشان تلاش خواهند کرد که این ملزومات بهداشتی را تهیه کنند.

وی یادآور شد: انتظار می رود خیران و مسئولان هم به فکر خانواده های نیازمند باشند تا آنها نیز بتوانند بدون کمترین دغدغه ای فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.

بازار با فرارسیدن سال تحصیلی و افزایش جنب و جوش مردم جان تازه ای پیدا کرده است ولی به احتمال زیاد این وضعیت موقتی بوده و یک هفته بعد از بازگشایی مدارس وضعیت باردیگر به روال چند ماه پیش بر می گردد چراکه هنوز خطر شیوع ویروس کرونا و برگشت استان به وضعیت قرمز وجود دارد.

کد خبر: ۳۹٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha