۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
مزارع عمودی، راهکاری برای تامین غذای آیندگان
سرمایه گذاری روز افزون در فنلاند

مزارع عمودی، راهکاری برای تامین غذای آیندگان

سرمایه گذاری روی تولید محصولات کشاورزی در مزارع عمودی دنیا افزایش یافته است. شرکت آی فارم یکی از شرکتهای پیشگام این زمینه است که تکنولوژی های تمام اتوماتیک تولید محصول در مزارع عمودی را ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: تکنولوژی مزارع عمودی توسط شرکت آی فارم فنلاند با سرمایه ای به ارزش ۴ میلیون دلار در حال توسعه است. این شرکت فنلاندی روی عرضه نرم افزارهایی که به دیگران امکان اجرای طرح های کشاورزی عمودی را می دهد، سرمایه گذاری کرده است و در نظر دارد این تکنولوژی ها را به اندازه ای توسعه دهد که شرکتهای فعال در بخش فرآوری محصولات غذایی، کشاورزان و حتی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بتوانند از آن استفاده کنند.

این نرم افزارها به عنوان پلتفرمی اتوماتیک برای رسیدگی به گیاهانی از قبیل سبزیجات سالادی، گوجه های گیلاسی و انراع توتها که درمزارع عمودی تولید می شوند، استفاده خواهد شد و شامل تکنولوژی های مختلفی برای رصد محصولات و رسیدگی به نیازهای آنها به صورت کاملا اتوماتیک و بدون نیاز به حضور انسان است. از طرف دیگر سیستمی هوشمند در بر دارنده تمامی اطلاعاتی که در فرایند کشاورزی در مزارع عمودی مورد نیاز است، طراحی می شود و اطلاعات آن در اختیار تمامی خریداران این تکنولوژی از شرکت آی فارم قرار می گیرد. تجهیزات هوشمند مورد استفاده در مزارع بر مبنای این اطلاعات کدگذاری شده می توانند وضعیت گیاه را در مزرعه تشخیص دهند و اقدام به  ارایه راهکار برای حل معضل بکنند.

اطلاعاتی در مورد ۱۲۰ گونه گیاهی در این سیستم وجود دارد
این شرکت پیشگام هم اکنون مشغول ارایه تکنولوژی برای بالغ بر ۵۰ پروژه در کشورهای اروپایی و خاورمیانه است که مساحت مجموع این مزارع بالغ بر ۱۱ هزار متر مربع می شود. پلت فرمی که هم اکنون توسط این شرکت طراحی شده است امکان نگهداری اتوماتیک و دریافت اطلاعات در مورد ۱۲۰ گونه گیاهی را دارد ولی انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ شمار گونه های گیاهی که با استفاده از این سیستم می توانند تولید و نگهداری شوند به بیش از ۵۰۰ گونه برسد. شرکت آی فارم در نظر دارد ماهانه ۱۰ گونه گیاهی جدید را به این تکنولوژی نگهداری اتوماتیک از محصولات در مزارع عمودی اضافه کند.

مکس چیزوف مدیر عامل این شرکت ویکی از بنیانگذاران آن در مورد تاریخچه فعالیت آنها گفت: «شرکت آی فارم  از سال ۲۰۱۷ رسما فعالیت خود را با سه بنیانگذار اصلی آن شروع کرده است. هدف اولیه راه اندازی یک گلخانه برای تولید شماری از محصولات کشاورزی خاص بود ولی به تدریج مطالعاتی در زمینه تکنولوژی های تازه کشاورزی و راهکارهای موجود برای تولید محصولات بیشتر و خوش طعم تر ساخته شد. هم اکنون شرکت ما ۱۵ کارمند دارد.»

مزارع عمودی  را می توان تکنیکی برای تولید محصولات کشاورزی در شهرها دانست و شامل سینی هایی است که در برج های تولید محصولات کشاورزی در فضایی کوچک قرار داده می شود. فضای این مزارع بسیار کنترل شده است و  از نور ال ای دی به عنوان جایگزینی برای نور خورشید بهره گرفته می شود. استفاده از این مزارع باعث می شود تا امکان تولید محصولات کشاورزی در تمامی طول سال و در هر شرایط آب و هوایی وجود داشته باشد و اخیرا در مورد ایجاد این مزارع عمودی در رستوران ها برای تامین سبزیجات مورد نیاز انها و حتی در فروشگاه ها برای عرضه محصولات تازه به مشتری ها صحبت شده است.

ارتقای کیفی محصولات در مزارع عمودی اتوماتیک
استفاده از سیستم اتوماتیک در مزارع عمودی منافع زیادی برای کشاورزی دنیا دارد. از یک طرف نیاز به حضور انسان در محیط مزرعه از بین می رود و احتمال انتقال بیماریها از انسان به غذا از بین می رود. همچنین به دلیل فضای کنترل شده در مزارع، احتمال ایجاد آفت هم کم می شود  و شرکت آی فارم  اعلام کرد:«در مزارع عمودی اتوماتیک هیچ آفت کشی مورد نیاز نیست. عدم استفاده از آفت کش ها باعث می شود تا محصول تولیدی از نظر کیفیت سطح بالاتری داشته باشد و از نظر طعم و رنگ هم بهتر باشد. البته استفاده از این سیستم محدودیتهایی هم دارد از جمله اینکه کاشت گیاهان بلند  و درختان  و سبزیجات دارای ریشه های عمیق هم در این گروه از مزارع امکان پذیر نیست.»

 مدیر عامل این شرکت در مصاحبه ای با نشریه تک کرانچ گفت:«ما روی تولید محصولاتی تمرکز داریم که سودآوری بالایی دارد. محصولات کشاورزی و سبزیجات کوچک که با سرعت بالایی رشد می کند و آبیاری آنها به سادگی امکان پذیر است در مزارع عمودی تولید می شوند. بررسی های ما نشان داده است اگر قرار باشد در فضای مصنوعی گلخانه تولید داشته باشیم، بهتر است در مزارع عمودی  تولید را انجام دهیم و زمین های بیشتری برای تولید محصولات دیگر باقی می ماند.»

 هم اکنون  صدها مزرعه عمودی در دنیا فعالیت می کنند و همه روی تولید محصولات و فروش آنها به بازار مصرف تمرکز کرده اند. آنها عرضه محصولات به سوپر مارکتها و فروشگاه های خرده فروشی محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده اند.حال با استفاده از تکنولوژیهای تازه ای که شرکت آی فارم در حال کار روی آنها است، می تواند حجم تولید و سرعت تولید افزایش یابد. مدیر عامل شرکت آی فارم در مورد این تکنولوژی می گوید:«تکنولوژی تازه ای که ما روی آنها کار می کنیم می تواند در مزارعی از ۲۰ هزار متر مربع  استفاده شود. مزیت اصلی ما این است که می دانیم چگونه محصولات را در مزارع عمودی تولید کنیم و تکنولوژی های مورد نیاز برای این کار را در اختیار داریم ولی شما در مورد این کار و تکنولوژی های مورد نیاز آن اطلاعاتی ندارید و نیازی هم به داشتن این دانش ندارید. زیرا تمامی الگوریتم ها و داده های ما  و تمامی نرم افزارهای ما را می توانید خریداری کنید و مزرعه ای بسیار سودآور را راه اندازی کنید.» مساله دیگر این است که نرم افزار تولیدی توسط این شرکت می تواند روی تمامی سخت افزارها کار کند و خریدار نرم افزارهای آی فارم نیازی به خرید سخت افزارهای تازه ندارند.

کد خبر: ۳۹٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha