۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و نابودی اقتصاد دیجیتالی
یادداشت؛

مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و نابودی اقتصاد دیجیتالی

اصفهان- طرحی که اخیرا به نام ساماندهی شبکه های مجازی در مجلس یازدهم مطرح شده است باعث ویرانی بسیاری از مشاغل مبتنی بر فضای دیجیتال خواهد بود؛ این بخشی از یادداشت هادی نجف زاده، فعال و تحلیل‌گر رسانه ای است که برای بازار فرستاده شده است.

هادی نجف زاده؛ بازار - شیوع ویروس کرونا بیش از پیش اهمیت فضای مجازی را بر مدیران و مسئولین تصمیم گیرنده و همچنین عموم مردم آشکار کرد؛ پیش از این فضای دیجیتال و مجازی اکثرا محدود به اطلاع رسانی شده و یا به عنوان یک فضای سرگرمی‌ مورد نظر بود و کمتر بهره ای از فرصت های آن مدنظر کاربران قرار گرفته بود.

با شیوع ویروس کرونا، محدودیت های رفت و آمد و کسب و کارها به تدریج ضرورت استفاده از فضای مجازی و پلت فرم های آن بیش در پیش در حوزه های مختلف خانگی، اداری و حتی آموزشی احساس شد.

یکی از حوزه هایی که در فضای پیش آمده ناشی از بحران کرونا در جامعه توانست تا حدودی خود را از طوفان ویرانگر کرونا رهایی بخشد کسب و کار های مبتنی بر فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی بود.

حال شبکه های اجتماعی که پیش از این محل و مجمعی برای گشت و گذار و وقت گذرانی بود با اراده و تلاش عده ای از افراد به محلی برای کسب درآمد، توسعه کسب و کارها و مشاغل اینترنتی تبدیل شده است.

استفاده بهینه از فرصت های شبکه مجازی به منظور توسعه کسب و کارهای  اینترنتی
گرچه در مذمت شبکه های مجازی نیز بسیار توسط کارشناسان حوزه های مختلف گفته شده ولی آنچه در این یادداشت مدنظر است استفاده بهینه از فرصت های شبکه مجازی به منظور توسعه کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت به خصوص مشاغل خرد است.

پرواضح است که مشاغل خرد با شیوع ویروس کرونا در حد وحشتناکی دچار خسران و ضرر شدند و تا این لحظه هم بسیاری از آنان نتوانسته اند کمر راست کنند ولی همزمان با این بحران کار و درآمدزایی

به علت شیوع کرونا عده ای دیگر از این فرصت برای توسعه کسب و کارهای خود استفاده کردند.

اخیرا در مجلس شورای اسلامی طرحی در جریان است که مطابق آن قرار است شبکه های اجتماعی خارجی ساماندهی و یا به عبارت دیگر مسدود شوند.

سیاری از مشاغل خردپا و اصناف در حال حاضر و با توجه به شیوع کرونا ماندگاری خود را مدیون همین شبکه های مجازی می دانند و هر تصمیمی که این شبکه های مجازی را محدود کند می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بسیاری از این مشاغل و حوزه های کسب درآمدی بسیاری از جوانان و خانواده های آنها داشته باشد

در این مقال فرصتی برای جنبه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این تصمیم ندارم ولی از نظر اقتصادی باور دارم بسیاری از مشاغل خردپا و اصناف در حال حاضر و با توجه به شیوع کرونا ماندگاری خود را مدیون همین شبکه های مجازی می دانند و هر تصمیمی که این شبکه های مجازی را محدود کند می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بسیاری از این مشاغل و حوزه های کسب درآمدی بسیاری از جوانان و خانواده های آنها داشته باشد.

 استفاده از عامل قهریه و زمینه های ناصواب  استفاده از شبکه های اجتماعی
از سوئی دیگر استفاده از عامل قهریه خود می تواند زمینه های ناصواب  استفاده از شبکه های اجتماعی را نیز به دلیل استفاده از فیلتر شکن ها گسترش دهد که این خود به مراتب معظلی حادتر است.

در حالی که اقتصاد دیجیتال در جهان به عنوان یک حوزه نوپا و نوظهور برای کسب درآمد و توسعه مشاغل خرد است، تصمیماتی این چنینی می تواند به ویرانی کامل اقتصادی یک شخص و یا تیم و خانواده بیانجامد.

اما سوال اینجاست که چرا نمایندگان به جای استفاده از راه های جایگزین به فکر پاک کردن صورت مسئله افتاده اند به نوعی که گرچه هنوز این طرح در حال ارزیابی است اما موجب استرس و فشار بر روی بسیاری از جوانان و فعالین این حوزه شده است.

گرچه  بارها و بارها توسعه فعالین و دلسوزان فضای رسانه ای کشور توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات مورد ارزیابی قرار گرفته است ولی متاسفانه تاکنون اقدام خاصی برای عینیت بخشیدن با این مهم نیز ارائه نشده است

پرواضح است که نقش نظارتی سازمانها و نهادهای مربوطه و همچنین وزارت ارتباطات در این زمینه قابل توجه است. در این بین گرچه بارها و بارها توسعه فعالین و دلسوزان فضای رسانه ای کشور توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات مورد ارزیابی قرار گرفته است ولی متاسفانه تاکنون اقدام خاصی برای عینیت بخشیدن با این مهم نیز ارائه نشده است.

توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات و ساماندهی فعالیت های فضای مجازی
اقدامی که می تواند علاوه بر ساماندهی فعالیت های لازم در فضای مجازی باعث توسعه بیش از پیش کسب و کارهای مبتنی بر اقتصاد دیجیتالی شود.

از سویی استفاده از شبکه های اجتماعی باعث کاهش هزینه بسیاری از خانواده ها نیز در مخارج روزمره شده است. این شبکه های اجتماعی که همانطور که قبلا ذکر شد گرچه این شبکه ها همانند یک چاقوی دولبه هستند و باید جوانب مستند مضرات و فواید آن مورد بررسی همه جانبه از سوی کارشناسان قرار گیرد.

در نهایت اینکه استفاده از امکانات فراوان این‌شبکه های اجتماعی، ظرفیت های بالقوه ای را برای توسعه اقتصاد دیجیتالی فراهم آورده است که امیدواریم با تصمیمات هیجانی و غیرکارشناسی این فرصت ها از فعالان این حوزه سلب نشود.

کد خبر: ۳۹٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha