۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
شوک جدید بانک مرکزی به وزیر راه و متقاضیان مسکن
گزارش بازار از چرایی رشد قیمت های مسکن

شوک جدید بانک مرکزی به وزیر راه و متقاضیان مسکن

کمتر کسی تصور می کرد که قیمت مسکن در تیر ماه و مرداد ماه افزایش داشته باشد اما انتشار آمارهای بانک مرکزی که حاکی از رشد قیمت مسکن بود یک شوک جدیدی به متقاضیان مسکن داد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور بود نشان داد که وعده های دولت و وزیر راه و شهرسازی مبنی بر بهتر شدن اوضاع بازار مسکن چندان هم نتوانسته محقق شود.  

انتشار گزارش بانک مرکزی در حالی صورت گرفت که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی مخالف دادن آمار و قیمت مسکن است.

اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آمار قیمت مسکن را اعلام نمی کنیم تا التهاب ایجاد نشود؛ گفته است تصمیم گرفتیم قیمت مسکن را اعلام نکنیم تا التهاب ایجاد نشود، چون به ما انتقاد کردند چرا این حرف را می‌زنید.

اسلامی معتقد است که بازار مسکن متاثر از یکسری مولفه‌هایی است که القائات و جو روانی آن بیشتر مردم را آزار می‌دهد پس نکته مهم برای ما این است که بتوانیم جامعه هدفمان را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کنیم.

اما آیا  با عدم اعلام آمار و  دنبال کردن  رویه دولت قبلی می توان قیمت ها را کنترل کرد و یا  بدون توجه به عوامل موثر بر قیمت مسکن و بدون سیاستگذاری درست، قیمت ها را ثابت نگه داشت؟  

بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده را از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۳۱.۱ میلیون ریال اعلام کرد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۰.۵ و ۷۷.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد

بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده را از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۳۱.۱ میلیون ریال اعلام کرد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۰.۵ و ۷۷.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.  

بررسی آمار موجود در بازار مسکن پایتخت مشخص کننده این امر است که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته بدون توقف به رشد نجومی خود ادامه داده و در مرداد ماه به ۲۳.۱ میلیون تومان رسیده است.

متوسط قیمت  هر متر مسکن  در حالی به حدود  ۱۰۰۰ دلار  رسیده که  به نظر نمی رسد عوامل موثر بر قیمت مسکن حتی بر مبنای قیمت های جهانی تا این حد رشد داشته باشد. با این حال برزگر رئیس کانون انبوه سازان کشور در پاسخ به این سئوال که چرا رشد قیمت مسکن متوقف نمی شود و ادامه می یابد معتقد است که وقتی رشد قیمت مسکن متوقف می شود که نهاده های تولید مسکن افزایش قیمت پیدا نکنند.

زمانی قیمت مسکن افزایش نمی یابد که نهاده های تولید مسکن رشد نکنند
جمشید برزگر رئیس کانون انبوه سازان کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه زمانی قیمت مسکن افزایش نمی یابد که نهاده های تولید مسکن رشد نکنند.  

او معتقد است که وقتی عوارض دستگاه های دولتی مثل آب، برق و گاز و نهاده های تولید مسکن از یک سو و نرخ دلار و سایر اقلام موازی بازار مسکن از سوی دیگر رشد می کند باید منتظر افزایش قیمت مسکن باشیم.

مادامی که قیمت اقلام و نهاده های تولید مسکن روند رو به رشد خود را طی کند نمی توان انتظار از سازنده و بازار مسکن داشت که قیمت مسکن رشد نکند

برزگر با تاکید بر اینکه مادامی که قیمت اقلام و نهاده های تولید مسکن روند رو به رشد خود را طی کند نمی توان انتظار از سازنده و بازار مسکن داشت که قیمت مسکن رشد نکند گفت: قیمت هر کیلوگرم میلگرد در مرداد ماه با ۱۰۰ درصد رشد مواجه شد. این تحول قیمتی باعث ایجاد جو روانی و افزایش قیمت تمام شده مسکن خواهد شد. پس وعده های نخریدن مسکن که بارها از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح می شود نمی تواند باعث جلوگیری از رشد قیمت مسکن شود.

رشد قیمت مسکن واقعیت دارد
از سوی دیگر سعید آسویار عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که متقاضیان مسکن از انتشار آمار بانک مرکزی که نشان می داد قیمت مسکن در مرداد ماه نیز رشد داشته است، شوکه شدند؛ گفت: رشد قیمت مسکن در تهران و یا کشور خبر خوبی نیست اما واقعیت دارد. اما قطعا این روند ادامه خواهد داشت چرا که وقتی قیمت نهاده های تولید مسکن مثل عوارض شهرداری، زمین و دستمزدها افزایش می یابد رشد قیمت مسکن نمی تواند خبر غیر منتظره ای باشد.

نرخ عوارض شهرداری از خرداد ماه اجرایی شد و قیمت زمین نیز بعد از جهش بورس مجددا رشد داشته است

وی در پاسخ به این پرسش که مگر قیمت مسکن چند بار باید در طول سال نسبت به رشد دستمزد و عوارض شهرداری واکنش نشان دهد و رشد کند؟ افزود: نرخ عوارض شهرداری از خرداد ماه اجرایی شد و قیمت زمین نیز بعد از جهش بورس مجددا رشد داشته است. پس این عوامل که همانا نهاده های تولید مسکن را تشکیل می دهند دست به دست هم داده اند و قیمت مسکن را در مرداد ماه افزایش داده اند.

آسویار تاکید کرد: اگر سایر بازارهای موازی در طول چند ماه گذشته مرور شود متوجه خواهید شد که قیمت مسکن نسبت به دلار و بورس رشد کمتری داشته است. پیش بینی بنده این است که با این روند سایر بازارها و نرخ تورم،  قطعا رشد قیمت مسکن متوقف نخواهد شد.  

این اظهارات در حالی  بیان می شود که بورس شدیدترین  ریزش  تاریخ خود را تجربه کرده و تقریبا  بیشتر  سهام ها با افت ۵۰ درصدی مواجه بوده اند و کارشناسان فعال در بورس  برخلاف فعالان  حوزه مسکن  معتقدند که نقش سودا گران  موثر در رشد حباب گونه بورس و مسکن  موثر  بوده و هستند.  

وقتی قیمت مصالح ساختمانی و نرخ دلار صعودی می شوند و از سوی دیگر تورم بالایی در کشور حاکم می شود بدون شک قیمت مسکن نیز تحت تاثیر این عوامل رشد می کند

با این حال فردین یزدانی کارشناسان اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار دلایل متعددی را بر رشد قیمت مسکن دخیل می داند. او می گوید وقتی قیمت مصالح ساختمانی و نرخ دلار صعودی می شوند و از سوی دیگر تورم بالایی در کشور حاکم می شود بدون شک قیمت مسکن نیز تحت تاثیر این عوامل رشد می کند.

وی افزود: افزایش قیمت مصالح ساختمانی به خصوص میلگرد و آهن در چند ماه گذشته بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر داشته است. چرا که افزایش نهاده‌های تولید مسکن به خصوص آهن و میلگرد بر هزینه تمام شده مسکن خواهد افزود. حال این عوامل در کنار سایر عوامل مثل رشد نرخ دلار و تورم بر قیمت مسکن تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

مگر روند صعودی نرخ دلار و نهاده های تولید مسکن متوقف شده است که متقاضیان خرید مسکن هم منتظر ثبات قیمت ها باشند؟

یزدانی در پاسخ به این پرسش که روند صعودی قیمت مسکن تا چه زمانی ادامه می یابد؟ گفت: مگر روند صعودی نرخ دلار و نهاده های تولید مسکن متوقف شده است که متقاضیان خرید مسکن هم منتظر ثبات قیمت ها باشند؟ این روزها مردم فکر می کنند بهترین نقطه برای سرمایه گذاری و تبدیل سرمایه به دارایی، می تواند ملک باشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن در پایان معتقد است که اگر نقدینگی در جامعه افزایش نمی یافت قیمت مصالح ساختمانی بالا نمی رفت و به تبع آن قیمت تمام شده مسکن و در نهایت قیمت ملک رشد نمی کرد.

فعالان بازار مسکن و برخی مشاوران املاک این روزها معتقد هستند که روند صعودی قیمت مسکن نشات گرفته از اقتصاد کلان است و در کنار این موضوع کمبود عرضه مسکن به خوبی این روزها نمایان شده و باعث شده تا متقاضیان از یافتن واحد مسکونی مورد نظر عاجز باشند. اینطور که از شواهد بر می آید اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه نیز نتوانسته کمبود عرضه را در بازار مسکن بهبود ببخشد.  

کد خبر: ۳۹٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha