۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
جوسازی خروج نقدینگی از بورس ارز را گران کرد/ ورود بانک مرکزی به بازار ارز
گزارش «بازار» از علل رشد نرخ ارز در بازار؛

جوسازی خروج نقدینگی از بورس ارز را گران کرد/ ورود بانک مرکزی به بازار ارز

قیمت ارز امروز نیز افزایش یافت، افزایش قیمتی که دلار را به ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان و یوررو را به ۲۹ هزارتومان رساند. کارشناسان می گویند؛ افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه ناشی از ایجاد التهابی است که برخی ها با جو سازی قصد سودآوری در چنین بازاری را دارند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار سکه و ارز در هفته جاری در حالی روندی صعودی به خود گرفته که در آنسو بازارسرمایه نیز همچنان با ریزش سنگین شاخص ها مواجه است.
خیلی ها معتقدند؛ ریزش شاخص ها در بازارسرمایه باعث شده تا بخش عمده ای از سرمایه گذاران غیرحرفه ای بورسی که از این بازار زیان دیده اند وارد بازار سکه و ارز شده و باعث رشد تقاضا در این بازار شوند.
البته با افزایش قیمت ها در بازار ارز بانک مرکزی امروز وارد عمل شد و با تزریق ۵۰ میلیون دلار در بازار، مانع از رشد جهشی قیمت ها در این بازار شد. افزایش قیمتی که کارشناسان بارها اعلام کرده اند نرخ واقعی دلار حدود ۲۰ هزار تومان و شاید کمتر از این رقم است.

ورود سرمایه گذاران ناشی از بورس به بازار ارز
هشدارمسئولان بانک مرکزی و برخی نمایندگان مجلس درریسک پذیر بودن بازار ارز برای سرمایه گذاران باعث شده تا خیلی از فعالان ارزی در چنین بازاری سرمایه گذاری نکنند. اما این که چرا اکنون در بازار ارز تقاضا برای این این کالا افزایش یافته است بی تردید ورود سرمایه گذاران ناشی است که برای کسب سود به هر بازاری وارد می شوند.
رشد میزان تقاضا در بازار ارز باعث شد تا قیمت ها در این بازار افزایشی شود. به طور مثال در بازار آزاد امروز قیمت دلار با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۴ هزار و ۵۰۵۰ تومان، یورو ۲۹ هزار تومان اعلام شد.

جوسازی برای افزایش قیمت در بازار ارز
کارشناس مسائل اقصادی در گفتگو با «بازار» درباره علت افزایش نرخ ارز در بازار اظهارداشت: افزایش نرخ ارز از عوامل متعددی ناشی می شود که عمده ترین آن تاثیر روانی ریزش شاخص ها در بازار سرمایه و ورود نقدینگی از این بازار به بازار ارز است.
دکتر حسین محمودی اصل با بیان اینکه ایجاد التهاب و شایعه پراکنی های سازماندهی شده همچنین پیش بینی های غیر کارشناسی از آینده بازار ارز و سرمایه باعث می شود تا این بازارها دچار تغییر قیمت و یا فعالیت شوند افزود: با ریزش شاخص ها در بازار سرمایه اگر چه پول آنچنانی از این بازار خارج نشد اما جو سازهای درباره هجوم سرمایه گذاران بورسی به بازارز موجب شد تا قیمت ها در بازار ارز افزایشی شود.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ثبات نرخ ارز در بازار کمک می کند تا قیمت کالا و خدمات در بازار افزایش نیابد اما جوسازی سودجویان و دلالان بازار ارز موجب می شود تا این بازار مهم دچار تغییر قیمت شود و از این طریق مشکلات فراوانی به اقتصاد کشور تحمیل شود.

کاهش قیمت ارز در صرافی بانک ها
با افزایش قیمت ها در بازار آزاد ارز صرافی‌های بانک‌ها برخلاف روال گذشته امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش ۲۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می‌کنند. همچنین فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز با کاهش ۲۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۹۰۰  تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان درج شده است. البته قیمت دلار از هفته گذشته در صرافی ها افزایش و وارد کانال ۲۳ هزار تومان شده اما از غروب دیروز قیمت این کالا بار دیگر به کانال ۲۲ هزار تومان بازگشت.

گرانی طلا و سکه در پی رشد نرخ ارز
با افزایش قیمت ارز نرخ سکه و طلا نیز در بازار افزایشی شد طوری که در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان، قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شده است. همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۷۳۰ هزار تومان تعیین شده است. علاوه بر این قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۴۸۹ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

احتمال کاهش قیمت ارز در بازار در روزهای آینده
بنا به این گزارش، با افزایش نرخ ارز در بازار برخی خبرها حاکی است که طی یکی دو روز اخیر، ارز فراوانی ز سوی بانک مرکزی توسط بازارساز در سامانه نیما تزریق شده است. همچنین به گفته فعالان بازار، روز گذشته بیش از ۵۰ میلیون اسکناس دلار نیز به بازار توسط بازارساز عرضه شده است که تنها ۳ میلیون دلار از آن خریداری شده که نشان از تقاضا و اقبال پایین در بازار است. پیش‌بینی می‌شود، همچنان روند عرضه در بازار ادامه داشته باشد و قیمت ها در بازار روندی نزولی به خود گیرد.

کد خبر: ۳۹٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha