۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
استفاده از پساب مانند ساخت یک سد مجازی است
وزیر نیرو:

استفاده از پساب مانند ساخت یک سد مجازی است

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: استفاده از پساب (فاضلاب تصفیه شده) بجای سفره‌های آب زیرزمینی مانند ساخت یک سد مجازی در این بخش است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، رضا اردکانیان در مراسم امضای تفاهمنامه بین وزارت نیرو و شهرداری تهران در خصوص اقدام مشترک استفاده از تصفیه خانه فاضلاب برای آبیاری فضای شهر تهران افزود: امضای این تفاهمنامه یک کار ارزشمند و خوب، اما دیر است. با توجه به ظرفیت وزارت نیرو و مدیریت شهر تهران و شورای شهر به لحاظ تخصص و حضور مدیران ارشد آشنا به امور هموطنان باید زودتر از مزیت چنین ترکیب مدیریتی بهره‌مند می‌شدند. اکنون به جای تاسف باید این مسیر را سرعت دهیم و از ظرفیت و فرصت وزارت نیرو و سازوکار شهرداری و شورای شهر استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: معتقدم که وضعیت مطلوب شهری اینگونه است که همانند مناطق توسعه یافته دنیا مدیریت آب و برق به عهده مدیریت شهر باشد ما باید در این مسیر حرکت کنیم و از فرصت موجود استفاده کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: بخشی نگری آفت جدی در مسیر توسعه است. ما در وزارت نیرو سعی کردیم در عرصه آب اقداماتی در زمینه فاصله گرفتن بخشی نگری انجام دهیم که از جمله آن‌ها یکپارچه سازی مدیریت آب شهری و روستایی است. گام دیگر در این زمینه (حذف بخشی نگری) اجرای پروژه‌های امروز (همکاری وزارت نیرو و شهرداری در استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز) است.

اردکانیان با ابراز امیدواری از این که در فرصت باقیمانده سازوکار ماندگاری برای همکاری شهرداری و بخش آب و برق وزارت نیرو نهادینه شود تا سال‌های بعد هم این مسیر به شکل مناسب دنبال شود گفت: استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز مثل ساخت یک سد مجازی است.

وی افزود: با مدیریت مصرف برق موفق به صرفه جویی ۳ هزار مگاوات نیروگاه در سال شدیم در ۴۰ سال گذشته رشد بار تابستان ۷.۱ بود طی دو سه سال اخیر رشد بار به ۵.۲ درصد رسیده است کشوری که ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت نسب شده نیروگاه دارد امسال توانسته در اوج بار به مصرف ۵۸ هزار مگاوات برسد یعنی علاوه بر پاسخگویی به مشترکین جدید از سرمایه گذاری سنگین برای ساخت ۳ تا ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید نیز جلوگیری شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه مدیریت مصرف برق همانند احداث نیروگاه جدید در کشور است یادآور شد: طی دو سال اخیر ما به این فناوری رسیده‌ایم، به طوری که اوج بار در سال ۹۸ به ۹۷ به یک درصد و ۹۹ به ۹۸ نیز فقط یک درصد رشد داشته است و این درحالی است که هم خاموشی نداشتیم و هم انرژی بیشتری عرضه کردیم.

وی افزود: در حالی که کشورهای صنعتی اعلام کردند که ۵ تا ۲۵ درصد کاهش مصرف انرژی داشته‌اند ما ۳/۱۱ درصد انرژی بیشتری به صنعت عرضه کرده‌ایم. ضمن اینکه صادرات برق نیز افزایش یافت و این منبع درآمدی خوبی برای این صنعت بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در حوزه آب و فاضلاب نیز بنا به ضرورت باید طرح‌های مشابه حوزه برق را دنبال کنیم گفت: با توجه به نقش الگویی و مدلی شهر تهران در کشور این موضوع از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

وی تاکید کرد: آب خام نباید صرف آبیاری فضای سبز شود و باید در سفره‌ها باقی بماند. این موضوع به اندازه احداث سد جدید اهمیت دارد و باید پیگیری شود.

اردکانیان با اعلام آمادگی وزارت نیرو برای تدوین سازوکار ماندگار با همکاری شهرداری و شورای شهر در بخش آب و فاضلاب و همچنین برق گفت: امیدواریم در یک سال پیش رو، این برنامه‌ها اجرایی شود و ترتیبی حاصل شود که زمینه ساز مدیریت یکپارچه خدمات شهری باشد که راه نجات این عرصه و اقتصاد آب و برق همین مسیراست.

وزیر نیرو افزود: هر چه زودتر نتیجه اقدامات مشترک وزارت نیرو و شهرسازی شورای شهر در زمینه تفاهمنامه استفاده از پساب برای آبیاری به فضای سبز به مردم گزارش شود تا شاهد توفیقات بیشتر در این زمینه باشیم.
 
استفاده از پساب مانند ساخت یک سد مجازی است
وزیر نیرو گفت: استفاده از پساب (فاضلاب تصفیه شده) به جای سفره‌های آب زیرزمینی مانند ساخت یک سد مجازی در این بخش است.

رضا اردکانیان در مراسم امضاء تفاهم نامه مشترک با شهرداری تهران با اشاره به جایگزینی پساب بجای منابع آب زیرزمینی طبق این تفاهم نامه افزود: اصلاح الگوی مصرف در بخش آب و فاضلاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و البته این اصلاح الگو در کلانشهر تهران نقش مهمی برای الگو برداری دیگر شهرها دارد.

وی گفت: اصلاح الگوی مصرف در منابع آب زیرزمینی مانند احداث سد مجازی در منابعی است که امکان احداث سد نداریم.

وزیر نیرو با اشاره به اصلاح الگوی مصرف در بخش برق ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف انجام شده در صنعت برق مانند ساخت سالانه یک نیروگاه مجازی با قدرت ٣ تا ٤ هزار مگاوات است که امیدواریم در بخش آب نیز این رویه انجام شود.

اردکانیان افزود: وزارت نیرو آمادگی خود را برای تدوین یک برنامه مشترک در بخش آب و برق با شهرداری تهران اعلام می کند.
 
آبیاری فضای سبز تهران با پساب
شهردار تهران از جایگزینی پساب بجای منابع آب زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز کلانشهر تهران خبرداد.

پیروز حناچی در مراسم امضاء تفاهم نامه بین شهرداری تهران و وزارت نیرو افزود: هم اکنون ۹۰ درصد آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهر تهران ازمنابع آب زیرزمینی استفاده می‌شود که با امضاء این تفاهم نامه این رقم تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی گفت: در این دوره، نگاه شهرداری و شورای شهر تهران کاملا زیست محیطی است که امیدواریم با اجرای کامل شبکه تصفیه خانه‌های فاضلاب درون وبیرون شهر به این هدف دست پیدا کنیم.
حناچی با بیان اینکه فاضلاب را نباید به عنوان یک پسماند نگاه کرد ادامه داد:امیدواریم شرایطی فراهم شود که بتوانیم از پساب بجای یک بار، چندین بار استفاده کنیم.
 
شورای شهر تهران آماده همکاری برای تسریع احداث تصفیه خانه‌ها
رئیس شورای شهر تهران از آمادگی شورای اسلامی شهر تهران برای کمک به تسریع ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب تهران، با ارائه مصوبه‌های مورد نیاز وزارت نیرو قرار خبر داد.

محسن هاشمی در مراسم امضای تفاهمنامه جامع مدیریت آبیاری فضای سبز شهر تهران از پساب بین وزارت نیرو، شورای شهر و شهرداری افزود:در حال حاضر ۴۵۰ میلیون متر مکعب تولید پساب در تهران داریم که این رقم باید به ۷۸۰ میلیون متر مکعب برسد، بنابراین در این زمینه باید ساخت تصفیه خانه‌ها تسریع شود.

وی گفت: استفاده از پساب در شهر تهران برنامه مثبتی است که دنبال می‌شود و نگرانی در اجرای ساخت تصفیه خانه‌هایی است که هنوز ساخته نشده است. نگرانی شورای شهر و شهرداری تهران این بود که حتما در مسیر پروژهای مربوط به شهر تهران هزینه شود.

رئیس شورای شهر ادامه داد: درخواست شورای شهر و شهرداری این بوده که تصفیه خانه‌ها هرچه سریع‌تر ساخته شده و پساب در اختیار قرار گیرد تا از آب چاه‌ها استفاده نشود.

وی گفت: در حال حاضر ۴۵۰ میلیون متر مکعب تولید پساب داریم که این رقم باید به ۷۸۰ میلیون متر مکعب برسد، بنابراین در این زمینه باید ساخت تصفیه خانه‌ها تسریع شود.

وی ادامه داد: هم اکنون اکثر تصفیه خانه‌ها در جنوب تهران قرار دارد که باید در مرکز و شمال تهران نیز اجرای تصفیه خانه عملیاتی شود تا بتوانیم از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اگر از آب و برق به شکل بهتری استفاده می‌شد یکی از کشورهای پیشرو در زمینه مصرف بهینه در جهان بودیم، گفت: وزارت نیرو از موفق‌ترین وزارتخانه‌ها بوده که در حوزه برق و شبکه آب برنامه‌های مناسبی را در سطح کشور به سرانجام رسانده است که اگر از آب و انرژی بهینه استفاده می‌شد وضعیت بهتری داشتیم.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰ مرکز جمع آوری شیرآبه‌های پسماند زباله در تهران داریم که هنوز به شبکه فاضلاب متصل نشده است چه خوب است به این موضوع اهمیت داده شود تا شاهد نفوذ شیرآبه به مخازن آب نباشد.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: این شیرآبه‌ها می‌تواند بحران زیست محیطی ایجاد کند که اگر مراکز تصفیه خانه ساخته شود از آلودگی احتمالی منابع آبی جلوگیری خواهد شد.

کد خبر: ۳۹٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha