۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
یک گام تا تعطیلی کارخانه سبدسازی نشتارود؛ پای بسازبفروش‌ها در میان است
بازار گزارش می‌دهد؛

یک گام تا تعطیلی کارخانه سبدسازی نشتارود؛ پای بسازبفروش‌ها در میان است

نشتارود - بسازبفروش‌ها و ویلاسازان، تنها کارخانه سبدسازی غرب مازندران را نشانه گرفته‌اند و سعی دارند با فرضیه‌سازی و بهانه‌جویی‌ها، این صنعت قدیمی را از نفس بیندازند.

به گزارش بازار، کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری وابسته به کشاورزی مازندران در حالی است که یکی از صنایع قدیمی و پر پیشینه استان به دلیل برخی مشکلات یک گام تا تعطیلی فاصله دارد.

نشست‌های مکرر کمیته رفع موانع تولید و تسهیل در آن در حالی در شهرستان‌های مازندران ازجمله تنکابن برگزار می‌شود که یکی از قدیمی‌ترین واحدهای تولیدی فعال در صنعت سبد سازی به دلیل حاشیه‌هایی در معرض تعطیلی قرارگرفته است.

خطرتعطیلی صنعت سبد سازی در مازندران در حالی است که این استان به دلیل تولید هفت تن انواع محصولات کشاورزی و دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن به مرکبات به جعبه و سبد برای بسته‌بندی این محصولات نیاز ویژه‌ای دارد.

این کارخانه با اشتغال‌زایی برای ۱۰ نفر و نقش مؤثران در منطقه با توجه به نیاز بومیان به سبد میوه به دلیل وجود باغات مرکبات و کیوی حدود ۲۰ سال فعال بوده و دارای پروانه کسب استدر حالی صنایع قدیمی و پر پیشینه مازندران روبه تعطیلی رفته‌اند که مسئولان در کارگروه‌های مختلف بر لزوم رفع مشکلات برای وارد مدار شدن صنایع راکد و غیرفعال تأکید می‌کنند و تاکنون بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی راکد وارد مدار تولیدشده‌اند.

 مجتمع تولیدی سبد سازی نجاری بهین پلاست واقع در بخش نشتای تنکابن یکی از این واحدهای تولیدی فعال است که با بیش از ۲۰ سال سابقه کار به دلیل شکایت توسط اشخاص خصوصی در آستانه تعطیلی قرار دارد و تغییر کاربری و ویلاسازی این کارخانه قدیمی را تهدید می‌کند.

بهروز نجاری مدیرعامل این واحد تولیدی به خبرنگار بازار می‌گوید: این کارخانه با اشتغال‌زایی برای ۱۰ نفر و نقش مؤثران در منطقه با توجه به نیاز بومیان به سبد میوه به دلیل وجود باغات مرکبات و کیوی حدود ۲۰ سال فعال بوده و دارای پروانه کسب است.

وی افزود: مشکل ما پس از اجرای طرح هادی آغازشده و چون دارای پروانه کسب بوده و بر اساس قانون واحدهایی که دارای پروانه کسب هستند، دارای حریم نیستند.

نجاری اضافه کرد: دو نفر از افرادی که قصد ساخت‌وساز دارند این مشکلات را برایمان ایجاد کردند و با تهیه طوماری که با امضاهای افراد خانواده خود و یا افرادی که محل زندگی‌شان در روستاهای دیگر است سعی در فریب مسئولان محلی دارند تا با تعطیلی این کارخانه و از بین بردن سفره ده‌ها نفر به مقاصد خود برسند و این موضوعی است که من خواستار توجه به آن از سوی اعضای کمیسیون نظارت بر اصناف هستم.

در حالی این کارخانه در آستانه تعطیلی قرارگرفته است، طبق نامه و مجوز سازمان محیط‌زیست، بهداشت و بنیاد مسکن، جهاد سازندگی، اداره صنایع و معادن نوشهر، دهیاری و بخشداری نشتا، اتحادیه شالی‌کوبی و مسئولان محلی فعالیت این واحد تولیدی بلامانع است.

 مشاهدات خبرنگار بازار هم بیانگر آن است که این کارخانه کاملاً بی‌صدا و بی مزاحمت در حال فعالیت بوده و نمی‌توان گفت که آلودگی صوتی دارد. همچنین همسایه‌ای در نزدیکی آن در حال حاضر زندگی نمی‌کند.

اهالی منطقه خواستار تداوم فعالیت کارخانه سبدسازی هستند

همچنین جمع زیادی از اهالی منطقه هم با امضای طوماری خواستار ادامه فعالیت این واحد تولیدی با توجه به نیاز منطقه به سبد میوه و شالی‌کوبی هستند و لذا مدیرعامل این واحد می‌گوید فعالیت این کارخانه به‌گونه‌ای است که در فصل شالی‌کوبی تمام دستگاه‌های سبد سازی خاموش و بروی آن پوشش کشیده می‌شود و با رعایت مباحث بهداشتی و زیست‌محیطی در فصل شالی‌کوبی این کار انجام‌شده و پس از اتمام کار شالی‌کوبی، بازهم با رعایت استانداردهای لازم کار تولید سبد سازی از سر گرفته و این دو فعالیت هیچ منافاتی باهم ندارند.

جمعی از کشاورزان و باغداران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرده‌اند، کارخانه سبدسازی نشتا، تنها کارگاه موجود در این منطقه برای تولید سبد میوه و محصولات کشاورزی است و با تعطیلی آن باغداران دچار مشکل می‌شوند.

سید امیرحسینی جو فرماندار ویژه تنکابن نیز می‌گوید: کارخانه سبدسازی از سازمان صنعت و معدن دارای مجوز است و درزمینهٔ تولید انواع جعبه‌های پلاستیکی فعالیت دارد و سازمان صنعت با تولید آن با نظر محیط‌زیست موافقت کرده است.

وی افزود: همچنین بر اساس‌نامه اتحادیه برنج‌فروشان و شالی‌کوبان، تقاضای صلاحیت بهداشتی آن صادرشده است و فعالیت آن بلامانع است.

وی ادامه داد: کارخانه تولید سبد نشتارود در روستای طالش محله واقع‌شده و اجرای این طرح طبق رعایت موارد قانونی صورت گرفته و ازنظر بخشداری شهرستان بلامانع است و باید حمایت شود.

فرماندار تنکابن بر لزوم حمایت از واحدهای تولیدی فعال در سال رونق تولید تأکید کرد و گفت: همواره تأکید کرده‌ایم که باید موانع فراروی این واحدهای تولیدی را برطرف کرد و نباید به اشتغال موجود لطمه خورد.

لزوم حفظ کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی فعال

درعین‌حال حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: سیاست استانداری و کارگروه ستاد تسهیلات حفظ فعالیت کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی فعال و رفع موانع تولید است.

وی اظهار داشت: براین اساس تاکنون مشکلات بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی غیرفعال در استان برطرف شد و با رفع موانع این واحدهای تولیدی و اشتغال‌زا به چرخه تولید بازگشتند.

وی ادامه داد: کارگاه‌های موجود نیز باید حفظ و موانعشان رفع شود و رفع موانع کارگاه سبدسازی تنکابن نیز در دستور کار قرار دارد.

درعین‌حال متولیان بخش کشاورزی مازندران نیز تأکید می‌کنند با توجه به تولید بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی، باید صنایع فراوری و تبدیلی تقویت و حمایت شوند، لذا به تأکید آنان، صنعت سبدسازی محصولات کشاورزی ازجمله صنایع مورد نیاز و وابسته در استان است که برای رونق بخشی فعالیت کشاورزی باید حمایت ویژه شود.

بسازبفروش ها و ویلاسازهای حاشیه کارخانه سبدسازی نشتارود از شاکیان این کارخانه قدیمی هستند تا با تعطیلی آن به هدف خود مبنی بر تغییر کاربری مزارع حاشیه اقدام کنند و این صنعت قدیمی را به خاطره‌ها بسپارند.

کد خبر: ۳٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha