۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
ریل‌های انتظار به موازات آرزوهای لرستان؛ نمایندگان در زمین مردم بازی کنند
بازار گزارش می‌دهد؛

ریل‌های انتظار به موازات آرزوهای لرستان؛ نمایندگان در زمین مردم بازی کنند

لرستان- راه آهن دورود ـ خرم‌آباد یکی از پروژه‌های نیمه تمام استان است که اختلاف برخی نمایندگان، اتمام این پروژه را غیر ممکن می‌سازد آن هم در حالی که انجام این طرح به طور کامل می‌تواند ارتقای خدمت‌رسانی به مردم را منجر شود.

بازار؛ گروه استانها: راه آهن دورود ـ خرم‌آباد یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های راه‌سازی کشور است که عملیات اجرایی آن از سال ۹۳ آغاز شده ولی با گذشت شش سال هنوز ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با اجرای این طرح، ظرفیت خط جنوب کشور تکمیل شده و مراکز استان‌ها به یکدیگر وصل می‌شود همچنین مواردی مثل توسعه، اشتغال‌زایی و کاهش سوانح ناوگان جاده‌ای را نیز به دنبال خواهد داشت.

بنا به اظهارات کارشناسان و مسئولان، این ابرپروژه‌ با اعتبارات عمومی به نتیجه نمی‌رسد و حتماً باید به جذب سرمایه‌گذار بپردازیم که این مهم نیازمند همت، همکاری و پیگیری نمایندگان مجلس است.

جدال بر سر یک پروژه
این پروژه نیمه کاره طی روزهای اخیر حواشی را در پی داشته به طوری که این روزها بحث داغ شبکه‌های اجتماعی استان شده است ؛ فاطمه مقصودی، نماینده مردم بروجرد در مجلس، اخیراً اجرای راه آهن دورود ـ خرم‌آباد را یک معضل بزرگ برای شهرستان بروجرد دانسته و در صحن مجلس نیز به این موضوع پرداخته است.

برخی کارشناسان معتقد هستند که خرم‌آباد به عنوان مرکز استان باید خط آهن داشته باشد کمااینکه بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، لرستان تنها مرکز استانی است که از این زیرساخت مهم بی‌بهره‌ بوده پس باید مقصودی اولویت و اهمیت این ماجرا را درک کند نه اینکه با اختلاف و سنگ‌اندازی این پروژه راکد را کلاً به تعطیلی بکشاند.

راه آهن دورود- خرم‌آباد با اعتبارات دولتی تا ۱۵ سال دیگر هم افتتاح نمی‌شود
فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد در مجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی مجلس، گفته بود: بروجرد با معضل بزرگ آزادراه خرم‌آباد - اراک به مشکلات عدیده اقتصادی دچار شده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به از دست رفتن زیرساخت‌ها، اعتبارات و منابع عمومی، مطرود شدن دومین شهر بزرگ استان، فرار سرمایه و سرمایه‌گذار، مهاجرت نیروهای انسانی جویای کار و حتی شاغل اشاره کرد.

وی با بیان اینکه افزایش بیکاری و فقر، کاهش جمعیت، نابودی کشاورزی، صنعت و اقتصاد، تعطیلی اکثر پروژه‌های عمرانی و فرهنگی، عدم توسعه شهری و ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی از دیگر پیامدهای منفی این بزرگراه است، می افزاید:  این آزادراه با بی‌رحمی از کنار شهر بزرگ بروجرد عبور کرده و این نشان دهنده ناکارآمدی است که یک شهری با این همه ظرفیت به بن‌بست برسد و راه ارتباطی آن با دیگر شهرها قطع شود.

این پروژه منافاتی با راه آهن بروجرد- ملایر ندارد
این در حالیست که نمی‌توان به خاطر یک شهر، از تمام ظرفیت‌هایی که با ایجاد خط آهن دورود- خرم‌آباد برای استان ایجاد می‌شود و از بین رفتن خطرات برخی جاده‌های استان که با ایجاد خط آهن مرتفع می‌شود گذشت. 

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس نیز نسبت به صحبت‌های فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد واکنش نشان داد و با انتشار کلیپی در فضای مجازی اظهار داشت: نگاه ما به همه شهرستان‌ها پدرانه است و باید دانست که اشتباه را با اشتباه جواب نمی دهند. اگر نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اشتباهی می‌کند، باید دانست که اشتباه را با اشتباه جواب نمی‌دهند.

وی عنوان کرد: اگر استان لرستان خودش دشمن خودش شود مشخص است که مجمع نمایندگان از هم می‌پاشد. اگر خانم مقصودی چنین حرفی زده لازم است که ما راهنمایی کنیم که چنین حرفی نزند، مگر مقابل ما بروجرد است؟ مگر دشمن ما بروجرد است؟  من نماینده مرکز استان لرستان هستم اما نگاه من به استان لرستان و همه شهرستان‌ها یک نگاه پدرانه است.

نگاه ما به همه لرستان پدرانه است
پس از این واکنش‌ها فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد در پیامی عنوان کرد: یک خط راه‌آهن دورود -خرم‌آباد – اندیمشک و یک خط راه‌آهن - بروجرد –ملایر وجود دارد. این را در جلسه‌ای که در استانداری داشتیم به اشتباه بروجرد -خرم‌آباد زده بودند یعنی خط راه‌آهن در بروجرد به شکل یک آنتن و یک ایستگاه باشد و بعد به خرم‌آباد و اندیمشک برود. به خاطر حق و حقوق شهرم به این اعتراض کردم و ما هیچ کاری با راه‌آهن خرم‌آباد نداریم.

مقصودی با بیان اینکه ۴۲ درصد این پروژه انجام شده و یک پروژه ملی است، افزود: در آن جلسه از حق بروجرد دفاع کردم و گفتم آنتن به ما ندهید خطی که به ما می‌دهید به ملایر وصل کنید تا در واقع خط لرستان را به خط غرب کشور وصل کنیم. در واقع با این کار خط استان لرستان به ملایر و خطوط ریلی غرب کشور وصل می‌کنیم و این برای ارتقا و پیشرفت استان مفید است.

وی افزود:  ما در این جلسه گفتیم خط راه‌آهن به بروجرد بدهند و نگفتیم خرم‌آباد حذف شود؛ از راه‌آهن به ما آنتن ندهند و خط سراسری بدهند که به ملایر وصل شویم.

نمی توان زمان مشخصی اعلام کرد
این بحث و جدل‌ها در حالی است که این پروژه هنوز نیمه کاره مانده و اعتباری برای تکمیل ندارد، مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: راه آهن دورود ـ خرم‌آباد یک طرح بسیار پیچیده‌ در ساخت و توسعه راه آهن کشور است که در حال حاضر ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۶۲ درصد دیگر باقی مانده که با توجه به ابعاد و پیچیدگی پروژه، برای ادامه کار به اعتبارات زیادی نیاز دارد.

اسد فامیان بیان کرد: اتمام این قبیل طرح‌ها که ابرپروژه محسوب می‌شوند با منابع عمومی امکان پذیر نیست و اگر بخواهیم به صورت ضربتی و درست کار را به سرانجام برسانیم باید به سمت منابع خاص برویم؛ در حال حاضر تنها منبع خاصی که می‌توان روی آن به صورت جدی بحث کرد، جذب سرمایه‌گذار است که پیگیر این قضیه هستیم.

وی با بیان اینکه با توجه به بزرگی و اندازه این محور، نمی‌توان افق زمانی مشخصی را به صورت دقیق برای اجرایی شدن آن مشخص کرد؛ ضمن اینکه ما در حال حاضر فقط ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داریم پس وعده افتتاح آن به زودی اصلاً منطقی نیست، می گوید:  افق طرح، وقتی روشن می‌شود که پیشرفت فیزیکی آن به ۸۰ درصد برسد در آن صورت می‌توان برآورد کرد با چه میزان اعتبار، طرح راه‌اندازی می‌شود که معمولاً این برآورد در سال‌های آخر انجام می‌شود. همچنین باید گفت  در حال حاضر با توجه به طرح‌هایی که در دست مطالعه و اجراست، تونل خرم‌آباد ـ دورود با طول چهار هزار و ۸۰۰ متر، طویل‌ترین تونل یکپارچه در خاورمیانه است.

طویل‌ترین تونل یکپارچه در خاورمیانه
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امسال چهار و نیم میلیارد تومان برای راه‌آهن خرم‌آباد بودجه اختصاص داده شده که با این روال تا ۱۵ سال دیگر هم راه آهن خرم آباد به بهره‌برداری نمی‌رسد چه برسد به خط بروجرد - ملایر که در حد حرف است.

مهرداد ویسکرمی خاطرنشان کرد: تنها راهی که برای افتتاح این طرح در کوتاه مدت وجود دارد این است که پروژه را در قالب ماده ۵۶ به بخش خصوصی واگذار کنیم تا مثل پروژه خرم زال این طرح افتتاح شود. این طرح به سه تا چهار هزار میلیارد سرمایه نیاز دارد که رقم بسیار زیادی است ولی پیگیر هستیم که در قالب ماده ۵۶ برای این طرح سرمایه‌گذار پیدا کنیم؛ تاکنون با چند سرمایه‌گذار هم صحبت کرده‌ایم و دولت هم تمایل دارد که پروژه را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه چون این طرح یک پروژه کلان‌ و زمان بر است که به چند هزار میلیارد سرمایه نیاز دارد و در این راستا دیدارهایی با وزیر راه داشته‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسد، افزود: با این وضعیت فروش نفت و اقتصاد کشور اینکه صرفاً منتظر حمایت و کمک دولتی باشیم، کار عاقلانه ای نیست از طرفی در صورت پیدا کردن یک سرمایه گذار باید قرارداد حقوقی محکم بسته شود تا مثل برخی قراردادهای گذشته نباشد.

این عضو خانه ملت گفت: در قراردادهای جدید تلاش بر این است که اجازه ندهیم کسی با بستن قراردادهایی مثل کارخانه سیمان و صدر فولاد منافع استان را نابود کند چون اگر قرارداد این طرح‌ها درست بود خیلی سریع خلع ید می‌شدند. تجربه‌ای از گذشته پیش روی و تلاش می‌کنیم که چنین مشکلاتی دوباره تکرار نشود.

در نهایت باید گفت بسیاری معتقد هستند مردم از نمایندگان مجلس انتظار دارند که در صف آنها باشند و برای توسعه منطقه اهتمام بیشتری را مد نظر قرار دهند.

کد خبر: ۳۹٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha