۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
 برخورد قاطعانه در انتظار متخلفان تامین و توزیع تایر
مدیرکل نظارت با کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت مطرح کرد

برخورد قاطعانه در انتظار متخلفان تامین و توزیع تایر

مولاخواه، مدیرکل نظارت با کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: لاستیک خودرو در حال‌حاضر در زمره کالاهای اولویت‌دار نظارتی این سازمان است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «سید محمدحسین مولاخواه» افزود: قیمت و توزیع این کالا به‌صورت مستمر رصد و شکایت‌های واصله به تلفن ۱۲۴ نیز ازسوی سازمان‌ های صمت استان ‌ها در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه با هرگونه موارد تخلف در زمینه تامین و توزیع تایر قاطعانه برخورد خواهد شد، اظهارداشت: با توجه به دریافت گزارشاتی مبنی بر تداوم کمبود و گرانی تایر در استان ها علی رغم ابلاغ قیمت جدید تولیدکنندگان داخلی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با صدور بخشنامه ای به سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها بر لزوم رصد و مراقبت مستمر بازار و برخورد قاطع با هرگونه تخلف در زنجیره تامین و توزیع کالای مزبور تاکیدکرده است.

مدیرکل نظارت با کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: در بخش‌هایی از این دستورالعمل آمده است استقرار بازرس در واحدهای تولیدی تایر در استان های مربوطه برای بررسی وضعیت تولید، توزیع و موجودی روزانه انواع تایر و مواد اولیه و روند ورود و خروج تایر های تولیدی جهت جلوگیری از نگهداری بی‌مورد کالا در انبار، همکاری با بازرسان استاندارد در خصوص بررسی کیفیت تایر تولیدی و تذکر کتبی بازرسان با مشاهده تخلفات احتمالی در وهله نخست به مدیرعامل شرکت و تشکیل پرونده در صورت عدم توجه و کنترل مستمر در جهت عرضه مستمر، جلوگیری از احتکار و رعایت ضوابط قیمت، توزیع و اعلام موجودی در دستور کار سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها قرار گیرد.

وی افزود: تمامی شرکت های تولیدی و وارداتی که اقدام به دریافت ارز رسمی برای واردات تایر سنگین کرده‌اند موظفند نسبت به اجرای تعهدات وفق مواد ذکر شده در بخشنامه اقدام کنند در غیر این صورت نسبت به پیگرد قانونی واحدهای متخلف مزبور اقدام لازم بعمل خواهد آمد.

مولاخواه بیان داشت: براساس این بخشنامه بررسی میزان ورود و کنترل روند خروج مستمر اقلام از انبارها براساس برگه های خروجی کالا و در صورت مشاهده احتکار و عدم عرضه مطابق با مواد ۴ و ۷ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۶۰ قانون نظام صنفی اقدام می شود.

وی ادامه داد: همچنین مسئولیت نظارت بر نمایندگی ها و عاملان توزیع با شرکت های تولیدی و وارداتی است ضمن اینکه در صورت مشاهده تخلف و ارسال پرونده به تعزیرات مشخصات واحدهای متخلف به معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات این سازمان جهت اعلام ابطال نمایندگی یا عاملیت واحد متخلف توسط شرکت تولیدی منعکس خواهد شد.

مدیرکل نظارت با کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: بنابراین بخشنامه کنترل و نظارت جدی بر قیمت رسمی فروش لاستیک های عرضه شده از سوی نمایندگی ها و عوامل فروش با توجه به ابلاغ نرخنامه های جدید شرکت های تولیدی و واردکننده و کنترل رعایت صدور فاکتور معتبر توسط عاملان توزیع صورت می گیرد.

وی افزود: همچنین تمامی شرکت های تولید داخل و وارد کننده ملزم به درج قیمت محصولات خود در سامانه جدید ۱۲۴ هستند.

مولاخواه اظهارداشت: در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است مبنی بر اینکه نظارت بر نحوه توزیع و قیمت فروش انواع لاستیک بوسیله نمایندگی های موجود در استان براساس لیست توزیع اعلام شده از سوی شرکت های تولیدی و واردکننده که بصورت مستمر توسط این سازمان ارسال می شودکمافی السابق صورت پذیرفته وکنترل و نظارت جدی بر قیمت رسمی فروش لاستیک های عرضه شده از سوی نمایندگی ها و عوامل فروش با توجه به ابلاغ نرخنامه های جدید شرکت های تولیدکنندی و واردکننده و کنترل رعایت صدور فاکتور معتبر بوسیله عاملان توزیع و شناسایی انبارهای غیررسمی و الزام به توزیع درشبکه تعیین شده در هر استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: براساس بندهای این بخشنامه انجام گشت های ویژه بازرسی مشترک ادواری از مراکز عمده نگهداری لاستیک بوسیله بازرسان سازمان های صمت استان ها و استفاده حداکثری از ظرفیت اتحادیه ها و اتاق اصناف، ناظرین افتخاری جهت نظارت بر توزیع تایر بالاخص تایرهای وارداتی مشمول دریافت ارز رسمی مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیرکل نظارت با کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: در این بخشنامه تاکید شده است با توجه به بند ۷-۶ آیین نامه و ضوابط استفاده از ضرایب عمده فروشی و خرده فروشی کالا، موضوع مصوبه مورخ ۱۵/۰۶/۱۳۸۵ کمیسیون هیئت عالی نظارت «نمایندگی شرکت های تولیدی که در مناطق مختلف کشور فعالیت می‌کنند در فروش کالا مشمول ضریب عمده فروشی هستند و طبق مجوز یا با تائید مراجع ذی ربط مجاز به استفاده از ضریب خرده فروشی هستند».

وی افزود: بدیهی است هرگونه اخذ وجه اضافه به بهانه اخذ ودیعه و عرضه برخلاف ضوابط قانونی تخلف محسوب و با خاطیان مطابق قوانین مرتبط برخورد لازم صورت می گیرد.

کد خبر: ۳۹٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha