۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
 تکمیل کار گازپروم بدون توجه به تحریم های امریکا!
ادامه کار پروژه نورداستریم ۲

تکمیل کار گازپروم بدون توجه به تحریم های امریکا!

روسیه در واکنش به تحریم های ایلات متحده برای متوقف کردن ساخت خط لوله جنجالی گاز نورد استریم ۲ گفته است که این پروژه را در زیر دریای بالتیک و بدون کمک شرکتهای خارجی تکمیل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از راشا تودی، انحصار گاز تحت کنترل کرملین، اولین تأیید رسمی است که مسکو پروژه خط لوله گاز را که از روسیه تا آلمان عبور می کند، بدون درگیری خارجی تکمیل خواهد کرد.

در همین راستا معاون گازپروم در کنفرانس اروپایی گاز وین از تکمیل ۹۴ درصدی کار پروژه نورد استریم ۲ خبر داد.

گفتنی است که گاز نورد استریم از سال ۲۰۱۱ با ظرفیت ۵۵ میلیارد متر مکعب عملیاتی شده و گاز روسیه را مستقیماً از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل می کند.

واشنگتن ماه گذشته تحریم هایی را علیه شرکت های درگیر در ساخت و ساز این پروژه به عنوان بخشی از مجازات مسکو به اتهام مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا اعمال کرد.

 دولت ترامپ همچنین از اینکه این خط لوله باعث افزایش وابستگی اروپا به انرژی روسیه خواهد شد، ابراز نگرانی کرده است.

گازپروم و پنج شرکت انرژی اتحادیه اروپا در حال پرداخت هزینه پروژه نورد استریم ۲ هستند که تحریم‌های اخیر آمریکا موجب تعلیق کار آنها شده است. البته این آخرین اقدام آمریکا بر ضد این پروژه نیست.

از نظر منتقدین این خط لوله برای بازگشت مجدد منابع گاز به اروپا که هم اکنون از طریق اوکراین ارسال می شود طراحی شده و کی یف را از درآمد ترانزیت سودآور محروم می کند. از طرفی روسیه بر این باور است که این یک سرمایه گذاری کاملاً تجاری است.

مدیر کل صادرات گازپروم روز سه‌شنبه با اشاره به نزدیک شدن به پنجاهمین سالگرد  توافق افسانه ای آلمان و اتحاد جماهیر شوروی در تاریخ یک فوریه    اظهار داشت که نیم قرن پیش، هنگامی که خطوط لوله انتقال گاز به اروپا ساخته می شد، هیچ کس فکر نمی کرد که این خط لوله منجر به اختلافات سیاسی شود.

گفتنی است که هنوز مشخص نیست که شرکت گازپروم چطور می تواند این پروژه را بدون کمک های بین المللی به پایان برساند. گزینه های مختلفی وجود دارد  که می توان به کشتی هایی که متعلق به شرکت گاز و سایر پیمانکاران خط لوله روسیه هستند اشاره کرد اما هیچکدام به اندازه شرکت آلسیز (Allseas )مدرن یا پیشرفته نیستند.

آلسیز یکی از شرکتهای بزرگ ساخت و ساز در خطوط لوله و فرعی دریایی در جهان است که با کشتی‌های بزرگ به صورت تخصصی در زمینه نصب خط لوله در عمق دریا فعالیت می‌کند. شرکت گاز پروم روسیه برای تکمیل پروژه نورد استریم ۲ با این شرکت سوئیسی همکاری نزدیکی دارد

 علاوه بر آن شرکتهای انرژی Engie، OMV، Royal Dutch Shell، Uniper و Wintershall که همگی می توانند در به پایان رساندن این خط لوله کمک کنند.

گفتنی است که بر اساس پیش بینی ها قرار بود که خط لوله با ظرفیت ۵۵ میلیارد متر مکعبی تا پایان سال ۲۰۱۹ زمانی که قرارداد ترانزیت گاز با اوکراین منقضی شده بود، ساخته شود. ولی کار ساخت و ساز پس از تأخیر دریافت مجوز از دانمارک تا سال ۲۰۲۰ تمدید شد.

شایان ذکر است که با عقد قرارداد جدید ترانزیت گازپروم-نفتوگاز،  اکنون تخمین مقامات روسی برای تکمیل پروژه نورد استریم ۲ از پایان سال ۲۰۲۰ تا اوایل سال ۲۰۲۱ متغیر است.

کد خبر: ۳٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha