۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
گرمای هوا پسته داران کرمان را نقره داغ کرد
یادداشت؛

گرمای هوا پسته داران کرمان را نقره داغ کرد

کرمان- تغییرات اقلیمی طی روزهای اخیر خسارت جدی به کشاورزی استان کرمان وارد کرده و سحر محمد تقی زاده کارشناس ارشد گیاه پزشکی در یادداشتی که برای بازار ارسال کرده است از نابودی بخشی از محصول پسته خبر می دهد.

بازار؛ گروه استان ها: تنها چند روز به برداشت گسترده پسته در استان کرمان باقیمانده است، ۲۹۶ هزار هکتار باغ پسته در کرمان وجود دارد و پیش بینی می شد در سال جاری بالغ بر ۱۲۰ هزار تن محصول در کرمان برداشت شود که رقمی معادل یک میلیارد دلار ارزش این میزان محصول بود اما باز هم تغییرات اقلیمی ورق را در کرمان برگرداند.

طی روزهای اخیر دمای هوا به صورت ناگهانی در کرمان افزایش یافت و نتیجه آن تخریب بخش قابل توجهی از پسته در شهرستانهای راور، کرمان و رفسنجان بود هنوز ارزیابی دقیقی از میزان خسارتها به باغهای پسته انجام نشده است اما در برخی از باغهای راور خسارتها بسیار سنگین مشاهده می شود و حدود ۴۰ درصد محصول از بین رفته است.

در رفسنجان نیز وضعیت مطلوب نیست؛ در روزهای اخیر گرمای هوا ۵۰ درصد محصول پسته کله قوچی رفسنجان را از بین برد و در باغ‌هایی که خوب آبیاری شده بودند این میزان خسارت به ۳۵درصد رسید.

یکی از راهکارهای جلوگیری از خسارت آبیاری به موقع باغها بود که عملا به دلیل کمبود آب در استان کرمان کشاورزان نتوانستند به موقع زمینها را آبیاری کنند.

افزایش دمای هوا به نزدیک ۴۵ درجه موجب شد محصول پوک شود، این در حالی است که همچنان مشکلات ناشی از سیاستهای بانک مرکزی و کرونا صادرات پسته را نیز مختل کرده است

افزایش دمای هوا به نزدیک ۴۵ درجه موجب شد محصول پوک شود، این در حالی است که همچنان مشکلات ناشی از سیاستهای بانک مرکزی و کرونا صادرات پسته را نیز مختل کرده است.

از سوی دیگر گزارشهایی در خصوص شیوع آفت پسیل هم گزارش شده است که خوشبختانه خسارت قابل توجهی به بار نیاورده است با این وجود به یکی از تهدیدهای دائمی پسته استان کرمان تبدیل شده است.

کشاورزی سنتی در کرمان ادامه دارد
دم اطلاع رسانی به موقع هواشناسی به کشاورزان از یک سو و از سوی دیگر عدم برنامه ریزی و آموزش کارشناسان کشاورزی به کشاورزان موجب شده است طی سالهای اخیر تغییرات اقلیمی به یکی از مخاطرات اصلی کشاورزی استان کرمان تبدیل شود و هر سال یا سرمازدگی و یا گرمازدگی بخشی از محصول کشاورزی استان را از بین ببرد.

سال ۸۸ نیز سرمازدگی بهاره ۹۹ درصد از پسته کرمان را نابود کرد و شرکتهای بیمه نیز تعهدات خود را برای جبران خسارتها اجرا نکردند و حالا این نگرانی وجود دارد که در سال جاری نیز خسارتهای کشاورزان جبران نشود.

کشاورزی سنتی در استان کرمان ادامه دارد و در کنار هدر دادن نهاده های کشاورزی در استان کرمان میزان تولید و بهره وری را نیز کاهش داده است و همین امر کشاورزی را در مقابل تغییرات اقلیمی خطر پذیر کرده است.

عدم تامین منابع آبی و کاهش رطوبت در استان کرمان در کنار پسته خرما را نیز در مقابل گرما آسیب پذیر کرده است و بخشی از محصول خرما نیز دچار ریزش شده است.

با وجود مطرح شدن مشکلات از جمله انبار شدن صدها هزار تن پسته از سال گذشته در انبارها و برداشت محصول سال جاری و ورود به انبارها تا کنون مسئولان هیچ تدبیری برای حل مشکل در نظر نگرفته اند و در صورت رعایت نشدن استانداردهای انبار داری پسته سال گذشته در معرض آفت قرار می گیرد.

کد خبر: ۳۸٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha