۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
کشاورزی عمودی؛ افزایش تولیدات ارگانیک بدون آسیب زیستی
۶ مزیت مزارع عمودی کدامند؟

کشاورزی عمودی؛ افزایش تولیدات ارگانیک بدون آسیب زیستی

در این روزها تمرکز روی کشاورزی عمودی در دنیا افزایش یافته است زیرا تولید در محیطی بسته می تواند امکان ارتقای حجم و کیفیت محصول را فراهم کند. این روش کشت مزایای زیادی دارد که در این گزارش بخشی از مهمترین مزایای آن را بر می شمریم.

بازار؛ گروه بین الملل: در روزهایی که تغییرات جوی بستر بحران های زیادی را در محیط زیست فراهم کرده است، تلاش برای یافتن راهی که امنیت غذایی دنیا را تامین کند افزایش یافت. یکی از این راهها کاشت محصول در فضاهای بسته و حفاظت شده است که در برابر بحران های زیست محیطی ایمن است. از طرفی ساخت محصول در مزارع طبقاتی و عمودی هم سیاست دیگری است که می تواند به افزایش حجم محصول بیانجامد. حال سوال اصلی این جاست که هدف اصلی از کاشت محصول در مزارع عمودی چیست و مزایای این روش کاشت محصول را چگونه می توان تشریح کرد؟

هدف اصلی از ساخت مزارع عمودی
هدف اصلی از ساخت مزارع عمودی را می توان در چهار بخش خلاصه کرد. اولین هدف تولید محصول کشاورزی بیشتر به ازای هر متر مربع از زمین کشت شده در مزرعه است. برای تحقق این هدف، محصولات کشاورزی به صورت طبقاتی روی برج های تولید محصولات کشاورزی کشت می شوند. در واقع سطح مزرعه به اندازه تعداد طبقات افزایش پیدا می کند و تاثیر زیادی در افزایش حجم تولید دارد.

 دومین  مساله استفاده بهینه از ترکیبی از نور مصنوعی و طبیعی برای ارتقای کیفی نور دریافتی در مزرعه است. استفاده از تکنولوژی هایی از قبیل بسترهای چرخنده برای ارتقای کیفی نور رسانی نیز انجام می شود. سوم اینکه در مزارع عمودی به جای خاک از روشهای کشت ایروپونیک یا اکواپونیک یا هیدروپونیک استفاده می شود که به معنای استفاده از آب یا برگ های تجزیه شونده و مواد دیگر به جای خاک برای ریشه دواندن گیاه است. در نهایت در  روش کشاورزی عمودی از روشهای مختلفی برای جبران هزینه انرژی در صنعت کشاورزی استفاده می شود. مطالعات نشان داده است کشاورزی عمودی باعث می شود تا مصرف آب تا ۹۰ درصد کاهش یابد که در دنیای امروزی مساله مهمی است ولی مصرف برق به دلیل مصنوعی بودن نور مصرفی در مزرعه افزایش پیدا می کند که البته برای جبران این هزینه راهکارهایی در نظر گرفته شده است.

 مزایای کشاورزی عمودی
کشاورزی عمودی مزایای زیادی دارد  ولی به طور همزمان محدودیتهای زیادی هم در این نوع کشاورزی وجود دارد. در این بخش مزیت های کشاورزی عمودی را یک به یک بررسی می کنیم.

۱-آمادگی برای آینده: تا سال ۲۰۵۰ بالغ بر ۸۰ درصد جمعیت زمین در شهرها زندگی خواهند کرد و رشد جمعیت باعث افزایش تقاضا برای غذا می شود. استفاده کارآمد از مزارع عمودی  نقش مهمی در مواجهه دنیا با این چالش مهم در دنیای آینده دارد.

۲-افزایش حجم تولید و تولید در تمامی طول سال: کشاورزی عمودی به ما اجازه می شود تا حجم بیشتری از محصول را در هر متر مربع از زمین کشت شده به دست بیاوریم. در حقیقت یک متر مربع از مزرعه در محیط بسته معادل ۴ تا ۶ متر مربع از مزارع در فضای باز، محصول ایجاد می کند. طبق برآوردهای انجام شد. از طرف دیگر تولید در مزارع عمودی در تمامی طول سال انجام می شود و فصل سرما یا کمبود بارندگی تاثیری در تولید ندارد. به همین دلیل است که بهره وری فعالیت کشاورزی در این مزارع بسیار بالاتر است.

۳-استفاده کمتر از آب: در مزارع عمودی استفاده از آب به صورت بهینه انجام می شود زیرا خروج آب از یک سینی کشت می تواند به عنوان آب مورد نیاز برای سینی پایینی استفاده شود. به همین دلیل است که صرفه جویی ۷۰ تا ۹۵ درصدی در مصرف آب برای کشت محصولات کشاورزی، در فرایند کشت از طریق عمودی پیش بینی شده است.

۴-عدم تاثیر پذیری از شرایط بد آب و هوایی: محصولاتی که در مزارع کشت می شوند به دلیل تغییرات جوی، کاهش بارندگی، سرمای ناگهانی هوا، سیل، بارهای شدید یا خشکسالی آسیب می بینند و کشاورز برای مقابله با این بحران ها کار زیادی نمی تواند انجام دهد. این بحران های طبیعی در سالهای اخیر به دلیل تغییرات جوی بیشتر هم شده است و حتی تامین غذای ما را نیز با چالش زیادی روبرو کرده است. تصور کنید تا سی سال آینده هم جمعیت زمین بیشتر می شود و هم شدت آسیب های ناشی از تغییرات جوی افزایش پیدا می کند. کشاورزی عمودی راهی برای مقابله با این بحران ها است. ما محصولات را در محیطی امن کشت می کنیم و شرایط ایده آلی برای رشد محصول فراهم می کنیم و آنها را در برابر بحران های طبیعی محافظت می کنیم.

۵-افزایش تولید محصولات ارگانیک:از آنجا که محصولات در مزارع عمودی بدون نیاز به استفاده از افت کش ها و سم های شیمیایی تولید می شوند، بنابراین محصولاتی با کیفیت تر و طبیعی تر تولید می شود که از نظر ارزش تغذیه ای هم وضعیت بهتری دارد.

۶-کمک به کاهش آسیب های زیست محیطی: تولید محصولات کشاورزی با انتشار کربن و کاهش کیفیت خاک همراه است. انتشار کربن به دلیل استفاده از ماشین آلات کشاورزی در فرایند تولید و برداشت محصول است و کاهش کیفیت خاک هم به دلیل استفاده از مواد معدنی و مغذی خاک در فرایند تولید محصولات کشاورزی است. با استفاده از مزارع عمودی هر دو مشکل برطرف می شود و محصول در فضایی امن تر تولید می شود. از طرف دیگر استفاده از سم ها و افت کش ها مشکلات زیادی برای خاک و سلامتی کشاورزان ایجاد می کند که در روش کشاورزی عمودی این مشکل هم برطرف می شود.

در پایان باید گفت این روش کشت محصولات کشاورزی محدودیتهایی هم دارد که در مقالات دیگر به آن خواهیم پرداخت.

کد خبر: ۳۸٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha