۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
افت تولید ۳۰ تا ۴۰ درصدی آب های معدنی ایران
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب های معدنی خبرداد؛

افت تولید ۳۰ تا ۴۰ درصدی آب های معدنی ایران

فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی ایران می گوید: قیمت تمام شده بالا، عدم حضور در نمایشگاه های بین المللی و بالا بودن هزینه های حمل و نقل از جمله مهمترین دلایل صادرات محور نبودن محصول آب معدنی ایران است.

بازار؛ گروه کشاورزی: از زمان شیوع ویروس COVID-۱۹ در دسامبر سال ۲۰۱۹، این بیماری تقریباً در بالغ بر ۲۰۰ کشور سراسر جهان گسترش یافته است و سازمان بهداشت جهانی آن را یک اورژانس بهداشت عمومی اعلام کرده است. این در حالی است که تأثیرات جهانی این بیماری بر تمام حرفه ها و صنایع  تاثیر گذاشته است. یکی از صنایعی متاثر از این بیماری صنعت آب معدنی و آشامیدنی است که به گفته کارشناسان تا پایان سال ۲۰۲۰ این صنعت آسیب های جدی در همه کشورها می بیند.

افت تولید ۳۰ تا ۴۰ درصدی آب های معدنی ایران
پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی ایران نیز با بیان اینکه کرونا ما را نابود کرده است، می گوید: تا به امروز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افت تولید داشته ایم؛ یعنی بازار احجام کوچک ما که ۵۰ درصد بازار این صنعت محسوب می شود را کرونا شدیدا تحت تاثیر قرار داده است و واحدهای تولیدی را وادار به کم کردن ساعتهای تولید و به تبع کاهش تولید کرده است.

فروهر می افزاید: به این ترتیب برخی از تولیدکنندگانی که تمام انرژی خود را روی احجام کوچک گذاشته اند یا به تعطیلی کشیده شده اند و نیمه تعطیل هستند و با ساعات تولید بسیار کم فعالیت می کنند. در حالی که کاری از دست کسی بر نمی آید. به عبارت دیگر تا زمانی که جهان به شرایط عادی برگردد که آن هم قابل پیش بینی نیست در این زمینه اقدام خاصی نمی توان انجام داد.

وی در خصوص وضعیت تولیدکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی در دیگر کشورها اظهار می دارد: در سراسر دنیا آن قسمت از بازار که مربوط به احجام یکنفره یعنی نیم لیتری به پایین می شود و بازارش خارج از منزل بوده،  همه تحت شعاع قرار گرفته اند. چون  همه جای دنیا کافه ها، مراکز گردشگری، هتل، سینماها، سواحل و مراکزی این چنین راکد بوده است و بر این صنعت تاثیر گذاشته است.

فروهر خاطرنشان می کند: سال گذشته حدود یک میلیارد و ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون لیتر  تولید داشته ایم اما قطعا امسال کمتر خواهد شد ضمن اینکه الان رونق فصلی ما نیز رو به اتمام است؛ یعنی تا کمتر از ۲۰ روز دیگر رونق فصلی ما پایان می یابد و این صنعت وارد افت فصلی می شود. به عبارت دیگر شش ماهه دوم که مصادف با کاهش دما و سردی هوا است مضاف بر این  قضیه می شود و حال صنعت بدتر می گردد.

عدم حضور در نمایشگاه های بین المللی کار صادرات را سخت می کند
در حالی که بسیاری از کشورهای صاحب صنعت آب های معدنی و آشامیدنی کماکان صادرات خود را ادامه می دهند و به این کار از افت تولید خود به خصوص در حوزه احجام کوچک را جبران می کنند اما این محصول در ایران صادرات محور نیست. همین امر موجب شده واحدهای تولیدی به خصوص  واحدهای کوچک که بازارشان کوچک بوده در این بازار بیشتر  از دیگران ناتوان شوند و یا اقدام به تعدیل نیرو و کاهش تولید نمایند.

در سراسر دنیا آن قسمت از بازار که مربوط به احجام یکنفره یعنی نیم لیتری به پایین می شود همه تحت شعاع قرار گرفته اند

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی ایران در این خصوص نیز می گوید: طی چندین سال گذشته ما به دلایل مختلفی در حوزه صادرات فعالیت چندان قوی نداشته ایم و اساسا آب معدنی و آشامیدنی ما محصول صادرات محوری نبوده ست.

فروهر در پاسخ به این سوال که چه دلایلی مانع صادرات این محصولات می شود، می گوید: دلایل مختلفی دخیل هستند اما مهمترین آن تفاوت فاحش قیمت تمام شده محصول در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه مثل ترکیه  است که بسیار قوی عمل می کند.

وی ادامه می دهد: ما در ایران با فشار بانکی و مالی مواجه هستیم؛ یعنی هزینه مالی واحدهای تولیدی ما نه فقط با همسایه های ما بلکه با هیچ جای جهان قابل مقایسه نیست. بنابراین این قیمت تمام شده را افزایش می دهد و رقابت را دچار بحران می کند.

فروهر می افزاید: از سوی دیگر کرایه حمل در کشور ما از کارخانه تا مرز و از مرز تا بازار هدف سنگین است.

وی می گوید: همچنین تغییر و نوسانات در کیفیت مواد اولیه نه محصول داخل آن، یکی دیگر از دلایلی است که باعث می شود نتوانیم در حوزه صادرات محصولات این صنعت موفق عمل کنیم.

فروهر با بیان اینکه کشور دُبی یکی از بزرگترین و مهمترین برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی این صنعت است، می افزاید:عدم حضور واحدهای تولیدی ما در نمایشگاههای بین المللی، به دلیل اینکه توان پرداخت هزینه های را ندارند، یکی دیگر از دلایلی است که نمی توانیم محصولات مان را صادر کنیم.

لازم به ذکر است که نوسانات و مشکلات مربوط به این صنعت در حالی بازار تولیدکنندگان را مختل کرده است که به گفته کارشناسان بخش عمده ای از فروش در بازار آب بطری با استفاده از فروشگاه های خرده فروشی و عمده فروشان انجام می شود و اختلال در سیستم های توزیع می تواند این روند را از مسیر هدفمند خود خارج سازد.

از سوی دیگر چند کشور صاحب صنعت، اخیرا فعالیت خود را بر به کار گیری فناوری های تصفیه آب سازگار با محیط زیست و بسته بندی متمرکز کرده اند که می تواند نوید بخش اتفاقات بهتری در ان صنعت در سطح جهانی باشد.

کد خبر: ۳۸٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha