۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
دپوی میوه‌های تابستانی کنار جاده در سایه نبود صنایع تبدیلی
فیلم استان‌ها؛

دپوی میوه‌های تابستانی کنار جاده در سایه نبود صنایع تبدیلی

تبریز- روستای قاضی جهان در شهرستان آذرشهر به عنوان بزرگترین مرکز تولید خشکبار آذربایجان شرقی و شمال غرب کشورمان مطرح بوده که نبود صنایع تبدیلی و فراوری باعث دپوی میوه های تابستانی کنار جاده و خشک کردن آنها به شکل سنتی و غیربهداشتی می شود.

به گزارش خبرنگار بازار، با فرا رسیدن فصل تابستان و رسیدن میوه های خوش رنگ و لعاب همچون زردآلو (رقم های زود رس، رزی و پیوندی عسگر آباد و ...) و آلوی قرمز و زرد در باغات قاضی جهان، باغداران و تولید کنندگان صنعت خشکبار محصولات خود را به قیصی و برگه زردآلو تبدیل و فرآوری می کنند و در بازار های داخلی و خارجی به فروش می رسد.

این کار از دیر باز به صورت سنتی در باغات زردآلوی قاضی جهان بوده است و سابقه بالای ۵۰۰ ساله را دارد.

این روستا یکی از بزرگترین مراکز تولید خشکبار در کشور است که خشک کردن میوه ها، شرایط و طرز تهیه خاصی دارد و به صورت مرحله ای انجام می شود. محصولات بعد از خشک شدن و پاکسازی، روانه بازارهای جهانی شده و طعم خوشمزه ای نیز دارد.

نبود صنایع تکمیلی و مدرن در این منطقه باعث شده تا آلوها و زردآلودهایی که قیمت های نجومی داشته و قیصی و برگه آن به صورت خشک قیمت چند صد هزار تومانی دارد، در کنار جاده آذرشهر- قاضی جهان دپو شده و به صورت سنتی و غیربهداشتی خشک شود که باعث کاهش کیفیت محصول نهایی می شود.

ایجاد صنایع تبدیلی در بزرگترین مرکز تولید خشکبار شمال غرب کشور جزو اصلی ترین مطالبات مردم این منطقه است و آنها از مسئولان امر می خواهند تا توجه ویژه ای به اقتصاد ارزآور خشکبار داشته باشند.

البته ناگفته نماند همه ساله نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب بازار فروش میوه‌های تابستانی را در آذربایجان شرقی با چالش مواجه می‌کند.

کد خبر: ۳۸٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha