۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
همه چیز علیه معادلات اقتصادی؛ کاهش درآمدها در اقتصاد کوچک شده
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

همه چیز علیه معادلات اقتصادی؛ کاهش درآمدها در اقتصاد کوچک شده

مشهد- سال ۱۳۹۹ در حالی آغاز شد که سیاست‌گذاران اقتصادی کشور بر این باور بودند که در این سال به دلیل تحریم‌های ظالمانه برخلاف گذشته دیگر اتکای بودجه کشور بر فروش نفت امکان‌پذیر نخواهد بود و لذا به همین دلیل توجه به درآمدهای مالیاتی برای تأمین منابع مالی در دستور کار قرار گرفت اما متأسفانه ویروس کرونا تمامی این پیش‌بینی‌ها را بر هم زد.

بازار؛ گروه استان‌ها: شیوع ویروس کرونا در کشور از اسفندماه سال ۱۳۹۸، تمام پیش‌بینی‌های درآمدی سال ۹۹ را تغییر داد و نظام اقتصادی ایران به‌مانند سایر کشورهای جهان با بحرانی جدید مواجه شد.

در شرایط کرونا بسیاری از مشاغل آسیب دیدند و درنتیجه آن از درآمد بسیاری از اقشار جامعه کاسته شد بنابراین اتخاذ سیاست‌های حمایتی از سوی دولت امری اجتناب‌ناپذیر بود و نیاز بود تا سیاست‌گذاران اقتصادی کشور با در نظر گرفتن، تخفیف، معافیت یا امهال عوارض‌ها و مالیات، این شرایط سخت را برای عموم جامعه کمی سهل کنند.

آثار تخریبی این ویروس به‌طور کامل بر روی درآمد تمامی اقشار جامعه و حتی دولت تأثیر مستقیم داشته اما این اثرات مخرب از زبان آمار سؤالی است که در گفت‌وگو با تنی چند از مدیران استان خراسان رضوی در این گزارش آن را دنبال کردیم.

کاهش فعالیت‌های اقتصادی
در همین رابطه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال به بازار گفت: با شیوع کرونا اتفاق نامبارکی برای تمامی کشور به وجود آمد که آن‌هم کاهش نرخ فعالان و هم شاغلان در تمامی استان‌ها و ازجمله خراسان رضوی بود.

رضا جمشیدی در این رابطه اذعان کرد: بیماری کرونا در وضعیت اشتغال استان تأثیر بسزایی داشت تا آنجا که موجب کاهش ۸۷ هزار نفر از فعالان اقتصادی و ۲۹ هزار نفر از شاغلان استان شد.

کاهش فعالیت‌های اقتصادی و بیکاری ناشی از کرونا
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی بابیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در همین راستا کاهش داشت و از ۴۴.۷ به ۴۱ درصد رسید، افزود: به‌تبع کاهش فعالیت‌های اقتصادی و بیکاری ناشی از کرونا و نزول نرخ مشارکت‌های اقتصادی ما شاهد کاهش شدید تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه و سرمایه‌گذاری بودیم.

وی بابیان اینکه در سطح کشور تعداد شاغلان به میزان یک‌میلیون و ۴۹۹ هزار نفر کاهش داشته است افزود: از این تعداد کاهش سهم خراسان رضوی تعداد ۲۹ هزار نفر بود که می‌توان این‌گونه بیان کرد که وضع نسبی استان نسبت به کشور بهتر است اما به معنی خوب بودن نیست زیرا آمار بیکاری در کشور و استان خراسان رضوی عمدتاً مربوط به حوزه خدمات و در استان در حوزه گردشگری بوده که رتبه هشتم راداریم.

بیماری کرونا در وضعیت اشتغال استان خراسان رضوی تأثیر بسزایی داشت تا آنجا که موجب کاهش ۸۷ هزار نفر از فعالان اقتصادی و ۲۹ هزار نفر از شاغلان استان شد

جمشیدی آمار جمعیت فعال استان را دو میلیون و ۷۶ هزار نفر و افراد بیکار را ۱۴۵ هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: تعداد ۳۰ پروژه جهش تولید با سرمایه‌گذاری حدود سه هزار میلیارد تومان به‌صورت ریالی و ۶۶ میلیون یورو ارزی تعریف‌شده که در صورت بهره‌برداری ۱۸۶۰ نفر اشتغال از این ۳۰ پروژه محقق خواهد شد.

کاهش درآمدهای مالیاتی
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه شیوع کرونا و آسیب تخریبی آن به درآمدهای این استان لطمه زده است به خبرنگار بازار گفت: اواخر بهمن و اسفند به دلیل بیماری کرونا، استان ما در تحقق بودجه ضربه خورد.

حسین امیر رحیمی در این رابطه اذعان کرد: درآمد پایان سال مراکز اقامتی، تفریحی و مالیات‌های پایان سال با استمهالی که داده شد، در بهمن‌ماه حدود نیم درصد و در اسفندماه موجب شد تا چهار درصد منابع بودجه‌ای تحقق پیدا نکند.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان خراسان رضوی بابیان اینکه تا پایان فروردین‌ماه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درآمدهای استان به دلیل کرونا کاهش پیدا کرد افزود: که اگر بخواهیم چهار ماه دیگر سال را به آن اضافه کنیم باید اذعان کرد که دو هزار  میلیارد تومان از درآمدهای استان کاهش‌یافته است.

وی اظهار کرد: استان خراسان رضوی باید در سال ۹۸ رقم ۴۵۴۳ میلیارد تومان بودجه‌ وصول می‌کرد، اما تنها توانست ۴۳۳۶ میلیارد تومان را وصول کند و  این به آن معناست که ۹۵.۵ درصد بودجه محقق شده و ۴.۵ درصد آن تحقق‌نیافته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی بیان کرد: برای جذب درآمدها در استان باید منابع جدید مالیاتی مانند مالیات بر خودروهای لوکس و واحدهای مسکونی خالی موردتوجه ویژه قرار گیرد لذا باید تلاش شود پرونده مالیاتی شرکت‌هایی که در استان فعالیت دارند، اما وصول مالیات آن‌ها در خارج از استان صورت می‌گیرد، به اداره کل امور مالیاتی استان انتقال یابند تا بخش مهمی از منابع درآمدی از این طریق جذب شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی امسال باید ۶ هزار میلیارد تومان بودجه جذب کند، تصریح کرد: ۹۰ درصد این میزان بودجه از درآمدهای مالیاتی بوده که ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی عنوان کرد: در چهار ماه ابتدایی امسال ۱۳۴۰ میلیارد تومان درآمد وصول کردیم و این موضوع به معنای جذب ۶۷ درصدی بودجه است، اما بااین‌حال ما ۳۳ درصد از برنامه عقب هستیم.

خلأ درآمدی چگونه جبران می‌شود؟
اما پاسخ به این سؤال که چگونه باید این خلأ درآمدی ا برای استان جبران کرد جوابش را باید از میان سخنان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی جست‌وجو کرد.

علی رسولیان در این رابطه معتقد است: ما امسال در زمینه درآمدهای استان مشکل‌داریم، بنابراین باید چند محور را برای اقتصاد استان تقویت کنیم که شامل صنایع معدنی، مسکن، قطعه‌سازی خودرو و حوزه کشاورزی و روستاها است.

وی عنوان می‌کند:  یک محور، صنایع معدنی است که جدی‌تر به آن ورود پیدا کردیم و در حال شناسایی هستیم تا بتوانیم آن را واگذار کنیم، در حال حاضر به‌طورجدی برای این بخش تقاضا وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه می‌دهد:  محور دوم مسکن است که می‌تواند واحدها را فعال و اشتغال ایجاد کند، بنابراین می‌توانیم بخشی از آن اشتغال ناشی از خدمات را جبران کنیم.

وی محور سوم را کالاهایی می‌داند که وارد کشور می‌شود لذا اظهار می‌کند:  امسال واردات کاهش پیدا می‌کند، بنابراین ما می‌توانیم روی کالاهایی که قبلاً وارد می‌شده، تمرکز کنیم تا تولید داخل اتفاق بیفتد.

رسولیان اذعان می‌کند:  محور بعدی قطعه‌سازی خودرو است، البته سیاست‌های ملی نیاز دارد که هنوز در این حوزه در زمینه سیاست‌های ملی ضعف داریم و نمی‌توانیم به‌خوبی استفاده کنیم و این محور می‌تواند برای خراسان بسیار تأثیرگذار باشد.

وی می‌افزاید: در حوزه کشاورزی، روستاها، خوداشتغالی و بخش‌هایی که نیاز ضروری مردم برای جایگزینی است نیز در حال تلاش هستیم تا از طریق نهادهای اقتصاد مقاومتی و معین‌ها، تولید گوشت و فرآوری برخی میوه‌ها را که امکان صادر دارد، انجام دهیم.

کد خبر: ۳۸٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha