۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
پژو نمی‌میرد/ خودروی دنا هم عازم باکو می‌شود
ادامه همکاری گروه صنعتی ایران ‌خودرو با جمهوری آذربایجان

پژو نمی‌میرد/ خودروی دنا هم عازم باکو می‌شود

تولید خودرو ۴۰۵ با حذف از خط تولید ایران‌ خودرو متوقف نخواهد شد و به زودی ادامه تولید آن در جمهوری آذربایجان با نام پژو ۴۰۵ خزر از سر گرفته خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: خودروی سدان خانوادگی پژو که سال ۱۹۸۷ به جهان معرفی شد و در سال ۱۹۹۵ به عنوان خودروی سال اروپا شناخته شد. این محصول موفق شرکت پژو که با نام ۴۰۵ معرفی می‌شود، تا اواخر سال ۱۹۹۷ روی خط تولید این خودروساز فرانسوی قرار داشت.

از سال ۱۹۹۵ که این سدان خانوادگی روی خط تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار گرفت، تاکنون می‌توان گفت جزو خودروهای محبوب بازار ایران بوده و اگر همچنان تولید آن در شرکت تولید کننده مادر ادامه می‌یافت، شاید اکنون نیز عنوان خودروی سال اروپا را داشت.

البته سال گذشته گروه‌صنعتی ایران‌خودرو نیز اعلام کرد این سدان خانوادگی بزرگ فرانسوی ایرانی تبار، از خط تولید این شرکت خارج می‌شود. این در حالی است پلتفرم ۴۰۵ به آزرمش خزر که همان کنسرسیوم صنعتی آذربایجان است، فروخته شده است.

اما از آنجا که قرار است ۴۰۵ در آذربایجان نیز به تولید برسد، به ۴۰۶ خزر تغییر نام داده است. این نکته را فراموش نکنید که نباید با پژو ۴۰۶ که میان ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ ساخته شده است، اشتباه گرفته شود، زیرا ۴۰۵ که در آذربایجان ساخته می‌شود با نام پژو ۴۰۵ خزر معرفی می‌شود.

البته براساس بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد ۴۰۶ خزر دارای چراغ‌های کشیده و جلوپنجره مشبک باشند که ظاهر مشابه پژو پارس دارد و یک موتور ۱.۸ لیتری بنزینی ۷۴ کیلووات(۹۹.۲ اسب‌بخاری) دارد که در کنار این پیشرانه یک موتور چهارسیلندر دیزلی به قدرت ۷۸ کیلووات(۱۰۴ اسب‌بخار) قرار گرفته است تا با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شود.

همچنین آپشن‌های چون سیستم ورود بدون کلید، پاور ویندوز، سیستم کنترل تهویه مطبوع و دو ایربگ به صورت استاندارد روی این خودرو نصب است و قیمتی معادل ۹ هزار و ۲۵۰ یورو را دارد. باتوجه به سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی، جمهوری آذربایجان توانایی ۱۰ هزار دستگاه از ۴۰۶ خزر را در سال دارد.

علاوه بر این خودرو، دنا نیز به عنوان یک خودرو نسبتا پیشرفته از پلتفرم ۴۰۵ است، به جمهوری آذربایجان می‌رود و در این کشور نیز به تولید می‌رسد.

کد خبر: ۳۸٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha