۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
ادغام، استراتژی فرار از بحران کرونا

ادغام، استراتژی فرار از بحران کرونا

بر اساس اخبار منتشر شده از ابتدای سال تاکنون تولید خودروحدود ۲۲ درصد با کاهش مواجه شده است و شرکت های ماشین سازی تنها راه حل را ادغام خودرو سازی ها برای عبور از بحران کرونا می دانند.

میترا شهبازی؛ بازار: شیوع ویروس کرونا، چالش‌های اقتصادی فراوانی در جهان ایجاد کرد که تاثیرات منفی فراوانی در صنعت خودرو داشته است. تاثیراتی که سبب شد، ظرفیت تولید قطعه ‌سازان، تیراژ خودروسازان و آمار فروش هنوز به ظرفیت قبل خود بازنگردد. این بحران در آمریکای شمالی، اروپا، خاورمیانه، چین و هند بیشتر حس می‌شود.

در این میان زنجیره‌های تامین خودروسازان روبه متلاشی شدن و پروژه‌های تحقیقاتی هم با تعویق مواجه شده است. هرچند که خودروهای سواری کمتر دچار تنش شدند، اما عدم تامین مواد اولیه و قطعات درپی بحران شیوع، چالش‌های تولید را برای خودروسازان ایجاد کرده است.

بر اساس اخبار منتشر شده از ابتدای سال جاری به طور میانگین می‌توان اعلام کرد که ۲۲ درصد تولید خودرو در کل جهان کاهش یافته است، بر همین اساس خرید و فروش خودرو و قطعات آن توام با تعمیرات نیز در سراسر دنیا با ۵۰ درصد کاهش مواجه بوده است. البته نکته مثبتی که در تمام این پیام‌های منفی وجود دارد کاهش ۲۰ تا ۴۰ درصد بسته به منطقه جغرافیایی کاهش تصادفات وجود داشته است. شاید تمام این موارد به دلیل توجه ویژه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است.  

لازم به ذکر است در سراسر جهان بیشترین آمار فروش لوازم‌ یدکی و تعمیرات به صورت آنلاین انجام شده است. نکته مهمی که در کشور ما جای خالی آن هر روز بیشتر حس می‌شود.

با توجه به اینکه ساختار صنعت خودرو به دلیل نبض ضعیف اقتصاد در چند ماه اخیر به شدت بحرانی و شکننده شده، زمان طولانی نیاز است که صنعت خودرو مجدد به پیش از بحران کرونا در سال ۲۰۱۹ بازگردد. آمارها نشان می‌دهند که در زمینه تحقیق و توسعه تا تولید و فروش خودرو در غول‌های خودروسازی به سطح سال ۲۰۱۴ بازگشته و درحقیقت شش سال جهش به عقب در این صنعت انجام شده است. هرچند که نباید انتظار داشت صنعت خودرو تا سال ۲۰۲۵ از تبعات بحران ناشی از ویروس کرونا نجات پیدا کند.

استراتژی خروج از بحران
رویکرد اصلی خروج از بحران ناشی از شیوع کرونا به توجه به تعطیلی، تعدیل و کاهش شدید نیروی انسانی در صنعت خودرو، تغییر تامین منابع است. به بیانی صحیح‌تر در صنعت خودرو بحران نقدینگی و تامین قطعات وجود دارد، با این شرایط باید ادغام شرکت‌ها صورت گیرد. این سیاست در دنیا در حال انجام هست، با این شیوه علاوه بر تامین منابع مالی مورد نیاز جهت بهبود تولید، تحقیقات پیشرفت نیز در صنعت بیشتر انجام خواهد شد.

به بیانی دیگر پروژه‌های که در توسعه پیشرانه، کاهش آلایندگی، افزایش ایمنی و توسعه سیستم‌های الکترونیکی هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی بود به تولید بیشتر نزدیک خواهد شد. از سوی خودروسازان به سمت استفاده بیشتر از ربات‌ها در خطوط تولید و مونتاژ حرکت خواهند کرد و منابع انسانی در صنعت خودرو با کاهش مواجه خواهد شد. همچنین پیش بینی می‌شود تا ۵ سال آینده خدمات پس از فروش با چالش و کاهش مواجه و البته تجارت الکترونیک خودرو و لوازم یدکی بیش از گذشته پیشرفت خواهد داشت.

کد خبر: ۳۸٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha