۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۳
فرصت بحران شیوع کرونا برای مهار بازار افسار گسیخته سوخت بنزین
در گفتگو با بازار عنوان شد

فرصت بحران شیوع کرونا برای مهار بازار افسار گسیخته سوخت بنزین

اصفهان- بازار افسار گسیخته مصرف سوخت در بحران شیوع کرونا کمی آرام گرفته و آمارها حاکی از آن است که چنانچه برنامه‌ریزی‌ها به صورت مناسب دنبال شود می‌توان بازار مصرف سوخت و به ویژه بنزین را مهار کرد.

مریم یاوری؛ بازار: بحران شیوع کرونا بر همه بخش‌های اقتصادی، فرهنگ، اجتماعی و حتی سیاسی تاثیرگذار بوده و می‌توان گفت هیچ قشری از این بحران بی نصیب نمانده است اما در کنار همه چالش‌های ایجاد شده توسط این بیماری، می‌توان فرصت‌هایی را یافت که در صورت استفاده صحیح از آن شاهد بهبود وضعیت برخی از بخش‌های اقتصادی در جامعه پس از بهبود بحران کرونا باشیم.

تنظیم بازار سوخت یکی از همان فرصت‌هایی است که باید دیده شود؛ در این ارتباط در خصوص روند مصرف سوخت در استان اصفهان و راهکارهای بهبود بازار توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی گفت‌وگویی را با حسین صادقیان، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

*به صورت میانگین روزانه چه میزان بنزین در استان اصفهان مصرف می‌شود؟
به طور میانگین روزانه کمتر از پنج میلیون لیتر بنزین در استان اصفهان مصرف می‌شود که این میزان پارسال به مصرف شش میلیون لیتر در روز هم می‌رسید. این میزان بنزین در بیش از ۳۵۰ جایگاه سوخت در استان اصفهان توزیع می‌شود.

همچنین باید توجه داشت که روزانه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین در استان اصفهان توزیع می‌شود.

*مصرف سوخت استان اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون چه میزان بوده است؟
مصرف بنزین در پنج ماهه امسال در استان اصفهان، ۱۸.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است به صورتی که میزان مصرف بنزین در پنج ماهه امسال، ۸۴۰ میلیون لیتر بوده است.

*مصرف سوخت گاز طبیعی فشرده (cng) در استان اصفهان چگونه است؟

شاخص مصرف این نوع سوخت در استان اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است، روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از ظرفیت جایگاه‌های این سوخت در استان اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این زمینه نیز استان اصفهان دارای رتبه برتر است.

در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب سوخت گاز طبیعی فشرده (cng) در اصفهان مصرف می‌شود و باید توجه داشت که میزان مصرف این سوخت در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین لازم به ذکر است که در حال حاضر ۱۶۲ جایگاه سوخت (cng) در استان اصفهان فعالیت دارد که ۳۷ درصد آن در مرکز استان فعال است؛ البته باید توجه داشت که طی یک ماه اخیر و با توجه به بازرسی‌های صورت گرفته ۱۰ درصد از جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی فشرده (cng) در اصفهان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی تعطیل شده‌اند.

*با توجه به کاهش مصرف بنزین و افزایش مصرف سوخت گاز طبیعی فشرده (cng) چه برنامه‌هایی را برای تقویت این روند دارید؟
در این زمینه اجرای طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی در سطح منطقه اصفهان را در دستور کار قرار دادیم، در این طرح بیش از یک هزار و ۷۰۰ خودرو ثبت‌نام کردند.

در اجرای این طرح اولویت با کسانی بود که زودتر در سامانه ثبت‌نام کرده بودند. این طرح در حال حاضر شامل وانت‌مزدا تک‌کابین، وانت‌نیسان، وانت‌پراید و تاکسی‌های درون‌شهری و تاکسی‌های برون شهری می‌شود و هزینه دوگانه‌سوز کردن هر دستگاه خودرو به مبلغ ۸۰ میلیون ریال است که از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین تامین و پرداخت خواهد شد و مالکین خودروها هیچ‌گونه هزینه‌ای در این زمینه پرداخت نخواهند کرد.

با توجه به فعالیت مستمر ۱۶۲ باب جایگاه سی‌ان‌جی در این منطقه، هیچ مشکلی در تأمین گاز خودروها وجود ندارد و با تلاش کارکنان واحد سی‌ان‌جی و همچنین همکاری متصدیان مجاری عرضه، زمان توقف خودروها در این جایگاه‌ها به کمتر از ۱۰دقیقه کاهش یافته است.

*در شرایط فعلی امکان ساماندهی بازار سوخت برای خودکفایی تولید فرآورده‌های نفتی وجود دارد؟

بله، چنانچه روند مصرف سوخت در کشور و به ویژه در استان اصفهان همینگونه باشد می‌توان گفت که خودکفایی تولید سوخت در کشور به خوبی انجام می‌شود، باید توجه داشت که در حال حاضر تولید سوخت گاز طبیعی فشرده (cng)در کشور دو برابر میزان مصرف است و چنانچه مصرف این وخت افزایش یابد می توان به شرایط خوبی در بازار بنزین دست یافت.

*توزیع الکترونیکی سوخت در استان اصفهان به کجا رسیده است؟
در راستای صیانت از حقوق شهروندان و تحقق دولت الکترونیک، طرح توزیع الکترونیکی گازمایع از اوایل شهریورماه امسال در استان اصفهان به مرحله اجرا درآمد.

طرح توزیع الکترونیکی این فرآورده در بین خانوارهای محروم از گاز طبیعی و مصرف‌کننده نفت‌سفید که تا این زمان در پوشش انشعاب گازرسانی قرار نگرفته‌اند و دیگر واحدهای صنفی و صنعتی، متناسب با نیاز آنها با ثبت‌نام در سامانه سدف (یا سامانه اینترنتی نیو تجارت آسان) انجام می‌شود.

مصرف کنندگان نفت سفید فاقد اشتراک گاز طبیعی می توانند با در دست داشتن کارت بانکی ثبت شده در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی، از عاملان توزیع گاز مایع و پرداخت الکترونیکی با قیمت مصوب، کپسول گاز مایع خود را دریافت کنند.

مصرف کنندگان مجاز باید با مراجعه به سامانه سدف (سایت جدید تجارت آسان) به آدرس اینترنتی ttps://newtejaratasan.niopdc.ir ابتدا در این سامانه ثبت‌نام کرده و سپس نسبت به دریافت گاز مایع مصرفی خود با نرخ مصوب دولتی و از طریق دستگاه‌های کارتخوان از عاملین مجاز توزیع اقدام کنند.

کد خبر: ۳۸٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha