۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
تردد بمب های گازی در مازندران/ خطر در کمین مسافران است
موج استفاده از گاز مایع برای سوخت خودروها؛

تردد بمب های گازی در مازندران/ خطر در کمین مسافران است

ساری - پس از گرانی بنزین موج استفاده از گاز مایع برای سوخت خودروها در مازندران فزونی گرفت و تردد بمب ساعتی در جاده‌های شهری و برون‌شهری، رنگ خطر را به صدا درآورده است.

بازار - گروه استان‌ها: کمبود مراکز مجاز دوگانه‌سوز کردن خودروها در مازندران از یک‌سو و رغبت و اشتیاق فراوان برای استفاده از گاز مایع، رنگ خطر را در مازندران به صدا درآورده است و این اقدام غیراستاندارد و غیرمجاز جان مسافران و شهروندان را تهدید می‌کند.

در حال حاضر به دلیل کمبود مراکز مجاز دوگانه‌سوزکردن خودروها، بخت کارگاه‌های غیرمجاز برای اجرای این طرح در مازندران بیش از گذشته بازشده است و با تبلیغات اغواکننده که مشکلی برای خودرو ایجاد نمی‌شود و تضمینی است، مشتریان پروپاقرص خود را پیداکرده‌اند.

یک راننده خودرو در غرب مازندران می‌گوید: پس از گرانی قیمت بنزین به یک مرکز مجاز دوگانه‌سوزکردن خودرو در چالوس مراجعه کردم و باگذشت بیش از یک ماه هنوز نوبت من برای تبدیل سوخت خودرو به گاز نرسیده است.

علی زکی زاده می‌گوید: مسئول مرکز مجاز تبدیل سوخت خودرو به گاز طبیعی، کمبود تجهیزات و نبود آن را دلیل تأخیر در اجرای تعهد بیان می‌کند و این موضوع در حالی است که گرانی بنزین موجب شده تا نتوانم از خودرویم برای کار استفاده کنم.

گرانی نرخ دوگانه سوز کردن خودروها/ کمبود مراکز مجاز

یک ماه پیش قیمت تبدیل سوخت خودرو به گاز طبیعی در مراکز مجاز تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و اکنون این نرخ به بیش از چهار میلیون تومان رسیده است.

کمبود مراکز تبدیل سوخت خودروها به گاز طبیعی، بازار کارگاه‌های غیرمجاز را رونق بخشیده است و برخی از کارگاه‌ها به قیمت‌های پایین‌تر از مراکز مجاز اقدام به تبدیل سوخت خودرو به گاز مایع می‌کنند و این امر استقبال برخی متقاضیان را افزایش داده است.

در حال حاضر ۱۳ مرکز مجاز تبدیل خودرو به گاز طبیعی در مازندران در شهرهای مختلف فعالیت دارد و به گفته کارشناسان، تعمیرگاه‌ها و کارگاه‌های غیرمجاز قادر به بیمه سیستم دوگانه‌سوز نیستند و در صورت بروز حادثه، سرنشینان از بیمه شخص ثالث به دلیل نصب غیرقانونی سیان جی یا گاز مایع محروم هستند.

یک شهروند ساروی می‌گوید: سوار یک خودرویی که از گاز مایع برای سوخت استفاده می‌کرد شده بودیم و در میانه راه شاهد اختلال در سیستم سوخت‌رسانی و بروز جرقه و مجبور به پیاده از این خودرو شدیم.

این شهروند خواستار نظارت بیشتر مسئولان و جلوگیری از فعالیت خودروهایی شد که از کیت‌های غیرمجاز و سامانه‌های غیرمجاز سوخت استفاده می‌کنند شد.

درعین‌حال سبحان رجب پور مدیر شرکت پخش فراورده‌های نفی مازندران ساری با اظهار اینکه خودروهایی که به‌صورت غیرمجاز اقدام به نصب کیت‌های غیرمجاز سوخت کرده‌اند نمی‌توانند در جایگاه‌های مجاز سوخت‌گیری کنند از مالکان این خودروها خواست تا برای دوگانه‌سوز کردن خودروها به مراکز مجاز مراجعه کنند.

 وی با اظهار اینکه در حال حاضر میزان مصرف سوخت بالا است، اظهار داشت: هم‌اکنون ۷۰ درصد مردم از بنزین سهمیه‌ای و ۳۰ درصد از سهمیه آزاد استفاده می‌کنند.

رجب پور با اشاره به کشف رمز ۲۵ هزار فقره کارت سوخت در استان از منطقه گلوگاه تا آمل پس از افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: افزایش و اصلاح قیمت بنزین دارای نواقصی نیز هست که باید با کمک کلیه نهادها حل شود.

رشد استفاده از گاز مایع غیراستاندارد سوخت خودرو

وی بابیان اینکه مازندران کمترین آسیب را در وقایع پس از اصلاح قیمت سوخت داشته است افزود: کارشناسان این شرکت هر ۱۰ روز یک‌بار از جایگاه‌های بنزین نمونه‌گیری می‌کنند تا خدای‌نکرده کم‌فروشی صورت نگیرد و تمام تلاش ما این است که در جایگاه، کمبود سوخت نداشته باشیم.

رجب پور یادآور شد: از وقتی‌که بنزین گران شده استفاده مردم از گاز مایع غیراستاندارد برای سوخت خودروها افزایش‌یافته است که جای نگرانی دارد.

نماینده اتحادیه سوخت جایگزین در مازندران کمبود مراکز نصب سامانه سوخت طبیعی گاز روی خودروها را از مشکلات استان بیان کرد و گفت: کارگاه رسمی برای نصب مخزن سوخت گاز مایع خودروها در استان وجود ندارد.

عباس دهقان در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه مرجع رسمی برای نصب مخزن سوخت گاز مایع خودروها در استان وجود ندارد گفت: در برخی استان‌ها ازجمله تهران و اصفهان جایگاهی برای ارائه سوخت گاز مایع تعبیه‌شده است ولی در مازندران چنین مرجعی وجود ندارد.

فعالیت ۱۳ مرکز مجاز دوگانه سوز کردن خودرو

وی گاز سی ان جی را تنها سوخت جایگزین خودروها بیان کرد و گفت: کمبود مراکز نصب سامانه سی ان جی بر روی خودروها در مازندران بیشتر از دیگر استان‌ها است و اکنون ۱۳ مرکز قانونی نصب سامانه سوخت طبیعی گاز روی خودرو در استان وجود دارد.

وی با اظهار اینکه تلاش می‌شود تا نیازمندی‌های استان درزمینهٔ سامانه‌های نصب سی ان جی زودتر تأمین شود گفت: این مسئله سبب می‌شود تا بسیاری از مشکلات فراروی که پس از گران سوخت ایجادشده از بین رود.

دهقان یادآور شد: در حال حاضر به دلیل کمبود مراکز نصب سامانه سوخت طبیعی، با نوبت‌دهی‌های طولانی مواجه هستیم و امیدواریم این مشکلات در استان به‌ویژه غرب مازندران رفع شود.

وی استفاده از گاز مایع غیراستاندارد برای سوخت خودروها را از دیگر مشکلات پس از گرانی قیمت بنزین اعلام کرد.

کد خبر: ۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha