۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
منابع گازی، تنش میان ترکیه و یونان را برافروخت

منابع گازی، تنش میان ترکیه و یونان را برافروخت

منابع گازی در دریای مدیترانه تنش میان ترکیه و یونان را برافروخته کرده است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، منابع گازی در دریای مدیترانه تنش میان ترکیه و یونان را برافروخته کرده است.

مصر و یونان از این پس می‌توانند به منابع در مناطق انحصاری اقتصادی -به خصوص ذخایر نفت و گاز- دسترسی کامل داشته باشند. این توافقنامه در واکنش به تفاهم سال ۲۰۱۹ میان ترکیه و لیبی به امضاء رسید. تفاهمی که به آنکارا اجازه می‌دهد به مناطق وسیعی در شرق دریای مدیترانه- که ذخایر مهم انرژی در سال‌های اخیر در آن کشف شده است- دسترسی پیدا کند. باید یادآورد شد که شرق دریای مدیترانه برای یونان و ترکیه بسیار حائز اهمیت است. براساس ارزیابی کمیسیون زمین‌شناسی آمریکا در سال ۲۰۱۰، بخش شرقی دریای مدیترانه که جزایر «کرِت» و «رودِس» در غرب تا سواحل آسیایی در شرق را در برمی‌گیرد، حاوی ۵۷۶۵ میلیارد مترمکعب گاز است.

آنکارا از چندین ماه قبل در حال انجام اکتشافات در این منطقه مورد مناقشه است. استقرار یک ناو اکتشافی ترکیه با اسکورت نظامی در دهم اوت گذشته در جنوب جزیره «کاستلوریزو» (یونان) موجب شد آتن آن را اقدامی تحریک‌آمیز قلمداد کند و این مسئله موجب تشدید تنش‌ها شد.

آتن و آنکارا، پس از چندین هفته زورآزمایی در شرق دریای مدیترانه، در روزهای اخیر تحرکات نظامی خود را افزایش داده‌اند. ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد اول و دوم سپتامبر آینده در سواحل خود در شمال شرق قبرس رزمایشی برگزار می‌کند. در مقابل، قبرس، یونان، فرانسه و ایتالیا هم در ابتکاری برای همکاری، جبهه مشترکی در مدیترانه شرقی تشکیل داده‌اند. ناوهای آمریکایی هم در چارچوب ناتو حضور دارند، اما تاکنون به نظر نمی‌آید واشنگتن مایل به جانبداری از طرفین این مناقشه باشد.

سالهاست مدیترانه شاهد چنین حضور سنگین نظامی نبوده است. به رغم آنکه وقوع جنگی علنی نزدیک نیست، اما افزایش تنش میان آنکارا و آتن همچنان ادامه دارد.

کد خبر: ۳۸٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha