۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
لوازم التحریر فروشان پله پله حذف شدند
کوچ فعالان اقتصادی از بین الحرمین

لوازم التحریر فروشان پله پله حذف شدند

آخرین ماه تابستان که باید روزهای پرتقاضایی برای صنف لوازم التحریرفروشان باشد به دلیل شیوع ویروس کرونا، عدم بازگشایی مدارس، جایگزینی تکنولوژی در سیستم اداری و آموزشی به جای لوازم التحریر و نوشت افزار و در نهایت کاهش قدرت خرید مردم با تجربه رکودی شدید مواجه شده است.

بازار؛ گروه اصناف: آسیب پذیری فعالیت های اقتصادی در ایران و سایر نقاط جهان بخاطر شیوع ویروس کرونا امری کاملا بدیهی و غیرقابل انکار است اما در این میان آن بخش از فعالیت های صنفی و صنعتی که از عوامل دیگری متضرر شده بودند در شرایط کنونی به آستانه نابودی رسیده اند.

یکی از رسته های صنفی-صنعتی که پس از شیوع ویروس کرونا به شدت آسیب دید، تولید و فروش لوازم التحریر است. فعالان این صنف در ایران طی سالهای اخیر از تعطیلی مکرر مدارس لطمه دیده بودند زیرا این امر منجر به کاهش میزان  مصرف لوازم التحریر می شد.

البته در این میان نباید نقش گسترش تکنولوژی در سیستم آموزشی را نادیده گرفت زیرا این پدیده نیز در کاهش میزان مصرف لوازم التحریر تبعات خاص خود را داشت.

فعالان صنف تولید و توزیع لوازم التحریر از عوامل مذکور آسیب های جدی اقتصادی را دیده بودند ولی شیوع ویروس کرونا و تشدید رکود اقتصادی که منجر به کاهش قدرت خرید مردم شد، ضربه نهایی را بر بدنه این صنف وارد کرد تا جایی که رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار بر این باور است که اگر شرایط به همین منوال پیش بروند امیدی به آینده فعالیت در این  رسته صنفی نیست.

مشاهدات میدانی خبرنگار بازار در بازار بین الحرمین که از قدیمی ترین راسته های بازار در عرضه لوازم التحریر بود بیانگر این واقعیت است که بسیاری از فعالان این صنف واحدهای خود را تعطیل کرده و یا تغییر کاربری داده اند و با گذر در این  راسته بازار به جای دیدن بنکداری های لوازم التحریر باید چشم ها را به دیدن واحدهای صنفی عرضه کننده لوازم بهداشتی، پوشاک و روسری و ... عادت داد.

با توجه به اینکه واحدهای صنفی فعال در بازار بین الحرمین بیشتر محل خرید برای ادارات بود با ممنوعیت تردد با کاهش فروش مواجه شد بنابراین فعالان صنف لوازم التحریر و نوشت افزار بخاطر نداشتن مشتری اگر مالک بودند ناچار به تغییر کاربری شدند و اگر مستاجر بودند بخاطر نداشتن درآمد کافی ناگزیر به تغییر محل کسب شدند

کاهش ۹۰ درصدی مصرف لوازم التحریر
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار در گفتگو با خبرنگار بازار درباره دلایل کوچ بنکداران لوازم التحریر از بازار بین الحرمین می گوید: کاهش میزان مصرف نوشت افزار و لوازم التحریر به دلیل گسترش فضای مجازی و کامپیوتری، کاهش بودجه سازمان ها برای خرید لوازم التحریر و نوشت افزار دو عاملی هستند که اکثر فعالان این صنف را ناچار به تغییر کاربری واحدهای صنفی و یا تغییر محل فعالیت کرده است.

موسی فرزانیان درباره دلیل جایگزینی فروشندگان پوشاک به جای لوازم التحریر فروشان در بازار بین الحرمین می افزاید: هزینه اجاره واحدهای صنفی که نبش خیابان یا بازار هستند به مراتب بیشتر از واحدهای صنفی است که در معرض دید قرار ندارند به همین دلیل فعالان این صنف که با کاهش فروش مواجه شدند ترجیح به تعطیلی واحد صنفی و یا تغییر کاربری دادند.

این مسئول صنفی ادامه می دهد: یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش فروش لوازم التحریر و خروج فعالان این صنف از بازار بین الحرمین شد، ایجاد ممنوعیت در تردد تاکسی و وسایط نقلیه به بازار بود. با توجه به اینکه واحدهای صنفی فعال در بازار بین الحرمین بیشتر محل خرید برای ادارات بود با ممنوعیت تردد با کاهش فروش مواجه شد بنابراین فعالان صنف لوازم التحریر و نوشت افزار بخاطر نداشتن مشتری اگر مالک بودند ناچار به تغییر کاربری شدند و اگر مستاجر بودند بخاطر نداشتن درآمد کافی ناگزیر به تغییر محل کسب شدند.

تحمل سخت ترین رکود
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار تصریح می کند: عوامل یاد شده به علاوه شیوع ویروس کرونا میزان تقاضا برای خرید لوازم التحریر و نوشت افزار را به حداقل رسانده است و پیش بینی می شود با عدم بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید میزان تقاضا برای خرید لوازم التحریر تا  ۹۰ درصد کاهش پیدا کند.

فرزانیان خاطرنشان می کند: بقاء فعالیت در صنف ما به وضعیت بازگشایی مدارس دارد، اگر مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی باز شده و دانش آموزان به مداس بروند می توان به ایجاد تقاضا در بازار لوازم التحریر و نوشت افزار امیدوار بود.

این مسئول صنفی می گوید: اگر در سال تحصیلی جدید نیز آموزش در فضای مجازی صورت بگیرد بدون تردید بسیاری از فعالان صنف تولید و عرضه لوازم التحریر و نوشت افزار با آسیب های جدی مواجه شده و ناچار به توقف فعالیت صنفی خود می شوند.

وی می افزاید: در حال حاضر صنف فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار بدترین و سخت ترین رکود اقتصادی را تجربه می کنند و با توجه به شرایط موجود پیش بینی می شود این شرایط ادامه داشته باشد.

عدم بازگشایی مدارس و نبود تقاضا در بازار موجب می شود تا صنف فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار که در مقطعی از یکی از رسته های بازار حذف شدند در ماه های آینده از گردونه فعالیت اقتصادی کنار گذاشته شوند زیرا در بازار این صنف تقاضایی وجود ندارد

حذف پلکانی لوازم التحریرفروشان از گردونه اقتصاد
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار بر این باور است که فعالان این صنف به صورت تدریجی در حال حذف از گردونه فعالیت اقتصادی هستند.

فرزانیان می افزاید: فعالان این صنف همواره بازار فصلی داشته اند طی چهار ماه بیشترین رونق را تجربه می کردند اما در شرایط فعلی و با توجه به شیوع ویروس کرونا بازار فصلی صنف تولیدکنندگان وفروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار از میان رفته است.

وی تصریح می کند: ادامه شرایط موجود باعث می شود تا بسیاری از فعالان این صنف به دلیل کمبود نقدینگی، فعالیت در واحدهای صنفی اجاره ای و بالا بودن هزینه های اجاره بها، نبود تقاضا در بازار و عدم کسب درآمد ناچار اقدام به تعطیلی واحدهای صنفی خود بکنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار خاطرنشان می کند: مسدود کردن مسیر تردد خودرو به خیابان پانزده خرداد، رکود اقتصادی، گسترش فضای مجازی در سیستم آموزشی، آلودگی های مکرر هوا و تعطیلی مدارس، کاهش قدرت خرید مردم و در نهایت ضربات اقتصادی شیوع ویروس کرونا موجب شد تا ابتدا صنف فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار از بازار بین الحرمین حذف و به تیمچه نقل مکان کنند.

فرزانیان تاکید می کند: ادامه این روند با عدم بازگشایی مدارس و نبود تقاضا در بازار موجب می شود تا صنف فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار که در مقطعی از یکی از رسته های بازار حذف شدند در ماه های آینده از گردونه فعالیت اقتصادی کنار گذاشته شوند زیرا در بازار این صنف تقاضایی وجود ندارد.

این مسئول صنفی می گوید: حذف تقاضای دانش آموزان و از دست دادن خریدها و سفارشات اداره جات دو مولفه ای هستند که منجر به زیاندهی شدید فعالان صنف لوازم التحریر و نوشت افزار شده است.

کد خبر: ۳۸٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha