۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
درآمدزایی با اصلاح نظام مالیاتی، بهتر از پیش فروش نفت
استاد اقتصاد مطرح کرد

درآمدزایی با اصلاح نظام مالیاتی، بهتر از پیش فروش نفت

راغفر، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا گفت: درآمد زایی با اصلاح نظام مالیاتی، بهتر از پیش فروش نفت و خرج منابع دولت بعد است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، حسین راغفر کارشناس اقتصادی گفت: طرح سلف نفتی، همان استقراض از مردم است و در واقع نفت فقط تضمین بازپرداخت و پشتوانه پول مردم است.

راغفر با بیان اینکه در این طرح قیمت هر بشکه نفت بالای چهل دلار و قیمت دلار هم حدود ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده، اما معلوم نیست دو سال آینده قیمت نفت یا دلار چقدر باشد، گفت: آنچه تضمین شده بازپرداخت پول مردم با نرخ بهره بانکی است که خیلی برای سرمایه گذاران جذاب نیست و بعید است با استقبال مردم روبرو شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا در مورد بسته گشایش اقتصادی دولت هم گفت: تاکنون اطلاعات دقیق و معتبری اعلام نکردند، اما آنچه مسلم است بدون حمایت از تولید و متوقف کردن فرآیند مخرب سفته بازی و سوداگری در اقتصاد، امکان اصلاح و بهبود وجود نخواهد اشت.

راغفر با تأکید براینکه فروش سلف نفتی یک بدهی بزرگ به بدهی‌های کنونی دولت اضافه می‌کند و مقابل دولت بعدی قرار می‌دهد، گفت: این اقدام استفاده از منابع دولت بعد است و دولت بعدی را با مشکلات بسیار جدی روبرو خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه همین الان برای بازپرداخت دیون قبلی دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفته شده است و در شرایط عادی این عدد برای سال آینده به حدود ۶۵ هزار ملیارد تومان خواهد رسید، گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی که دولت آقای روحانی برای تأمین کسری بودجه، دنبال آن است، دو سال بعد دولت بعدی باید ۲۸۰ هزار میلیارد تومان پس دهد که آثار تورمی بزرگی به همراه خواهد داشت.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اخذ مالیات بخصوص از فعالیت‌های نامولد را بهترین راهکار تأمین منابع مالی جدید برای دولت خواند و گفت: گردش مالی بازار سرمایه در هفته‌های اخیر متوسط روزانه حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده که دولت می‌توانست با دریافت یک مالیات منطقی، بخش قابل توجهی از نیازهای خود را جبران کند.

وی همچنین اخذ مالیات از فروش سکه، ارز، املاک و مستغلات را از دیگر راه‌های مناسب تأمین کسری بودجه دولت عنوان کرد و گفت: عموم کشورهای صنعتی مالیات قابل توجهی از مستغلات می‌گیرند، به طور مثال در آمریکا ۱۲ و ۸ دهم درصد درآمدهای مالیاتی از مالیات بر زمین و مستغلات تأمین می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا با تأکید براینکه نباید بازارهایی همچون بورس، ارز و سکه که می‌تواند درآمدهای قابل توجه‌ای برای دولت ایجاد کند از مالیات معاف باشند و نیازهای دولت از منابع دیگر تأمین شود، گفت: اصلاح نظام مالیاتی و بانکی کشور به گونه‌ای که منابع به سمت تولید هدایت شوند، راهی مناسب برای اصلاح و بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

راغفر همچنین با بیان اینکه نوسانات در بازار سرمایه طبیعی، اما افزایش شاخص در ماه‌های گذشته خیلی منطقی نبوده است، گفت: برخی واحدهایی که سهامشان عرضه شد ازسال‌های قبل زیان‌های انباشته داشتند، اما سهام آن‌ها، چند برابر شد که نشان می‌دهد که عوامل دیگری در رشد تقاضاها مؤثر بوده است.

راغفر با بیان اینکه نوعی شکل بخشی به انتظارت مردمی باعث شد تعداد زیادی از هموطنان بدون آگاهی از دانش بورس به این بازار هجوم بیاورند، گفت: این موضوع می‌تواند آسیب زا باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با تأکید براینکه بورس آئینه تولید است، گفت: تا زمانی که تولید در کشور رونق نگیرد، بازار سرمایه قابل اعتماد نخواهد شد.

کد خبر: ۳۸٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha