۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
دغدغه مندان معیشت در دوراهی تازه کرونایی؛ خرید موبایل یا لوازم‌التحریر؟!
بازار گزارش می‌دهد؛

دغدغه مندان معیشت در دوراهی تازه کرونایی؛ خرید موبایل یا لوازم‌التحریر؟!

لرستان- ستاد مبارزه با کرونا هنوز تصمیم نهایی خود را برای بازگشایی مدارس اعلام نکرده است این امر مردم را برای خرید لوازم‌التحریر دچار سردرگرمی کرده ضمن اینکه به دلیل کاهش تقاضای خرید، بازار فروشندگان نوشت‌افزار هم کساد شده است.

بازار؛ گروه استانها: از زمانی که پای کرونا به این کشور باز شده دیگر هیچ چیز رنگ و بوی گذشته را ندارد، هر سال قبل از شروع مدارس دانش آموزان مشغول خرید لوازم‌التحریر بودند و برای شروع سال تحصیلی جدید با شوق و ذوق آماده می‌شدند اما حالا خبری از آن اشتیاق معصومانه نیست.

بازار لوازم التحریر هم مثل سایر مشاغل کساد است و بسیاری از فروشندگان از این وضعیت گلایه دارند، با توجه به اینکه تقاضایی برای خرید اجناس آن‌ها وجود ندارد کسب و کار خود را در آستانه ورشکستگی می‌بینند که دولت باید به‌واسطه حمایت از این قبیل اصناف، مانع تعطیلی آن‌ها بشود.

کسادی بازار لوازم التحریر
یکی از فروشندگان لوازم التحریر در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در این صنف ثبات قیمت وجود ندارد و هر موقع ما برای خرید مراجعه می‌کنیم قیمت‌ها متفاوت است و این موضوع باعث شده که مجبور باشیم هر روز برای اینکه ضرر نکنیم استعلام قیمت را بگیریم تا حداقل ضرر نکنیم.

از آنجایی که ستاد کرونا هنوز تصمیم قاطعی برای نحوه برگزاری کلاس‌های درسی نگرفته مردم هنوز بلاتکلیف‌اند و نمی‌دانند برای سال تحصیلی جدید باید موبایل و یا لوازم التحریر بخرند

دهقان با بیان اینکه هیچ ثبات قیمتی وجود ندارد، افزود: در بحث ثبات قیمت‌ها نظارت وجود ندارد، از طرفی به دلیل شرایط کرونایی و عدم آگاهی مردم از باز شدن یا نشدن مدارس، مردم در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برند و همین موضوع باعث کاهش بسیار زیاد تقاضا نسبت به سال قبل شده است.

وی عنوان کرد: شرایط کرونا روی همه مشاغل تاثیر گذاشته که ما هم از این قضیه مستثنی نیستیم؛ قاعدتاً بیشترین فروش سال را باید در این فصل داشته باشیم ولی اصلاً اینگونه نیست و فروش ما کاهش یافته است.

تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت لوازم التحریر
این فروشنده لوازم التحریر با بیان اینکه بالا رفتن قیمت ارز، دلار و یوان چین تاثیر بسیار زیادی بر افزایش قیمت‌ لوازم التحریر داشته است، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد از اجناس ما چینی است ولی سهم بازار داخلی در لوازم تحریر رو به رشد است که این قضیه ما را خوشحال می‌کند.

دهقان ادامه داد: اگر محصولات ما از اجناس و شرکت‌های داخلی باشد قطعاً برای ما بهتر است و می‌توانیم به آن‌ها در برخی مسائل خرده بگیریم و یا اعتراض کنیم، از طرفی کیفیت برخی وسایل و نمونه‌های ایرانی بهتر از مشابه خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت برخی از اجناس ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است؛ از طرفی بیماری کرونا هم تاثیر بسیار زیادی بر کسب و کار ما داشته و آن را نابود کرده؛ الان که بهترین زمان فروش لوازم التحریر است متأسفانه فروش نداریم و خانواده‌ها هم یا از فرستادن فرزندان خود به مدرسه هراس دارند یا قدرت خرید برای لوازم التحریر ندارند.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت لوازم‌التحریر
فروشنده لوازم التحریر با بیان اینکه به طور میانگین نسبت به سال قبل حداقل ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم، تصریح کرد: در گذشته وقتی افراد برای خرید خودکار به ما مراجعه می‌کردند، مثلاً ۱۰ خودکار آبی می‌خریدند ولی الان فقط یک خودکار می خرند که این از کاهش قدرت خرید مردم حکایت دارد.

اگر محصولات ما از اجناس و شرکت‌های داخلی باشد قطعاً برای ما بهتر است و می‌توانیم به آن‌ها در برخی مسائل خرده بگیریم و یا اعتراض کنیم، از طرفی کیفیت برخی وسایل و نمونه‌های ایرانی بهتر از مشابه خارجی است

وی بیان کرد: همه اجناس چه داخلی و چه خارجی گران شده است و این فقط مربوط به اجناس خارجی و بالا رفتن دلار نیست، از طرفی تقاضا برای خرید کالای خارجی به خاطر کیفیت بالای آن‌ها بیشتر است چون متاسفانه اجناس داخلی کیفیت کارشان پایین است.

علی ملکی از دیگر فروشندگان لوازم التحریر، گفت: امسال افزایش زیادی در قیمت لوازم‌التحریر نداشتیم فقط در حد ۱۰ الی ۱۵ درصد بوده به این دلیل که احتمال دارد مدارس باز نشود و آموزش‌ها به صورت مجازی باشد.

وی افزود:۹۰ درصد لوازم‌التحریر ما ایرانی است و از طرفی ۹۰ درصد تقاضا نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

رونق بازار لوازم‌التحریر بستگی به تصمیم ستاد مبارزه با کرونا دارد
ملکی خاطرنشان کرد: افزایش تقاضا در این مدت باقی مانده بستگی به تصمیم دولت مبنی بر بازگشایی مدارس دارد، اگر مدارس باز شوند و آموزش حضوری شود قطعاً تقاضا هم بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: استان لرستان از نظر کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و به احتمال زیاد مدارس بسته است که این موضوع تاثیر بسیار زیادی بر معیشت و زندگی ما بازاری‌ها داشته تا جایی که برخی از افراد در این حیطه و دیگر صنف‌ها ورشکست شده‌اند.

لیلا کوثری یکی از خریداران لوازم التحریر در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: متاسفانه قدرت خرید ما نیز کاهش یافته و نمی‌توانیم همه لوازم را برای فرزندانمان بخریم و از خرید برخی لوازم صرف نظر می‌کنیم.

وی با بیاناینکه بیشتر اجناسی که می خریم ایرانی است، افزود: با شیوع ویروس کرونا لوازم تحریر کمتری می‌خریم ولی از عهده همین مقدار هم بر نمی‌آییم.

نظارت بر اقلام 
رئیس اتحادیه اصناف لرستان در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: در مجموع قیمت همه اجناس بالا رفته که لوازم التحریر هم از این قاعده مستثنی نیست و ولی ما بر این روند افزایش قیمت‌ها نظارت داریم لذا خرید لوازم التحریر مربوط به همه اقشار جامعه است ولی اوضاع اقتصادی فعلی مشکلاتی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است که بازرسین صنعت و معدن و اتاق اصناف این موضوع را بررسی می‌کنند تا بتوانیم بر قیمت‌ها کنترل داشته باشیم.

منوچهر اسبکوه بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، کاغذ و برخی مسائل دیگر در مجموع ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت وجود دارد، البته ما هنوز آمارگیری نکرده‌ایم، اگر نرخ‌ها را مشخص کنند بهتر می‌توان قیمت‌ را کنترل کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط تغییر کرده است و مثل گذشته نیست قبلاً همه افراد به خاطر زیبایی و کیفیت بالای اجناس خارجی، جذب اجناس خارجی می‌شدند ولی الان اجناس داخلی هم از نظر زیبایی و طراحی‌های شکیل و هم به‌دلیل کیفیت بالایی که دارند با نمونه‌های خارجی برابری و رقابت کرد.

کمبودی در بحث لوازم‌التحریر نداریم
رئیس اتحادیه اصناف لرستان خاطرنشان کرد: البته الان به خاطر وضعیت تحریم و تورم‌هایی که وجود دارد اجناس خارجی نسبت به سال‌های گذشته در بازار بسیار کم است همچنین به دلیل شیوع ویروس کرونا، واردات لوازم التحریر نداشته‌ایم از طرفی قرار است آموزش از طریق فضای مجازی برگزار شود، به همین دلیل تقاضا و خرید خانواده‌ها نسبت به سال قبل بسیار کمتر است.

اسبکوه بیان کرد: از آنجایی که در بحث خرید لوازم‌التحریر تقاضا کم اما تولید زیاد است پس افزایش قیمت زیادی نخواهیم داشت و ممکن است نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ممنوعیت و عدم واردات باعث افزایش قیمت لوازم التحریر می‌شود، گفت: این در صورتی است که تقاضا بالا باشد، ولی امسال تقاضا نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است و شک نکنید که وقتی عرضه یک کالا زیاد باشد قیمت‌ها کاهش یافته حتی ممکن است به دلیل رقابتی که ایجاد می‌شود قیمت‌ها کاهش یابد.

مردم، گران‌فروشی را گزارش دهند
رئیس اتحادیه اصناف لرستان افزود: اکثر واحدهای صنفی ما از اسفند ماه تعطیل و با مشکل مواجه شده‌اند ولی به همه آن‌ها تسهیلات پرداخت نشده و فقط برای حدود ۱۴ رسته تسهیلات در نظر گرفته شده است.

اسبکوه عنوان کرد: این صنعت هم همانند سایر صنف‌ها با مشکل مواجه شده اما فروش خاص خود را نیز دارند و فقط نسبت به سال گذشته مقداری فروش آن‌ها کاهش یافته که این هم جای تعجب ندارد چون همه رسته ‌ها و تمام مشاغل تحت تاثیر این موضوع هستند.

وی عنوان کرد: پیش بینی می‌شود حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد تقاضا نسبت به سال قبل کمتر شود که آن هم به خاطر آموزش مجازی و بحث کروناست؛ خوشبختانه ما در بحث لوازم التحریر هیچ‌گونه کمبودی نداریم مخصوصاً که اجناس ایرانی موجود در بازار هم کاملاً ایده‌آل است.

رئیس اتحادیه اصناف لرستان خاطرنشان کرد: ما از دهه محرم به بعد نظارت‌ها را شروع می‌کنیم و تا پانزدهم که شروع سال تحصیلی جدید است نظارت‌ها را انجام می دهیم؛ چنانچه افراد با گران‌فروشی مواجه شدند با سامانه ۱۲۴ که مربوط به صنعت و معدن است، سامانه ۱۳۵ در رابطه با تعزیرات و شماره تلفن ۴_۳۳۳۳۸۱۰۱ که مربوط به اتاق اصناف است، موارد خود را گزارش کنند تا به سرعت پیگیری شود.

کد خبر: ۳۸٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha