۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
دام های زنده روی دست دامداران جنوب تهران مانده است
دامپروران ورامینی در معرض ورشکستگی؛

دام های زنده روی دست دامداران جنوب تهران مانده است

ورامین- در حالی که مسئولان اراده ای برای حمایت از دامپروران ندارند و برخی از این افراد در معرض ورشکستگی قرار دارند، که دام های زنده با قیمت ارزان روی دست دامداران مانده است.

بازار- گروه استان ها؛ دشت ورامین در جنوب تهران یکی از مهم ترین قطب های تولید دام در استان تهران است، که دارای حدود ۳ هزار و ۵۰۰ واحد تولید دام بوده و سالانه بالغ بر ۴۰هزار تن گوشت قرمز گرم تولید می کند.

دشت ورامین شامل شهرستان های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت استعداد خوبی در زمینه تولید دام دارد، اما عدم مدیریت قیمت توسط مسئولین سبب افزایش سرسام آور قیمت ها و قاچاق دام به خارج از کشور شده بود و امروز نبود خریدار و قیمت های پایین اعلامی از سوی خریداران موجود معضل دیگری برای دامپرورانی شده است، که نه از آن افزایش سرسام آور قیمت ها سودی به جیب زده اند و نه از این کسادی بازار بهره می برند.

دام های ارزان قیمتی که خریدار ندارد

یکی از دامداران ورامینی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر گوشت منجمد برزیلی با قیمت کیلویی ۵۸ هزار تومان به مردم عرضه می شود، این در حالی است، که در صورت حمایت مسئولین می توان گوشت گرم تولید داخل را با همین قیمت به مردم عرضه کرد.

وی از آمادگی دامداران جنوب تهران برای ارزآوری و صادرات دام تولید داخل خبر داد و افزود: دامداران حمایت کمی لازم دارند، اما همین حمایت می تواند پای گوشت قرمز ایرانی را به کشورهای دیگر باز کند.

دامدار دیگری که از نبود بازار گلایه می کرد، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار دام آماده کشتار در دامداری های منطقه وجود دارد، اما خریدار ندارد و ما گاهی مجبوریم در قبال دریافت چک های مدت دار دام خود را به فروش برسانیم، که بعضا چک ها نیز سر موعد پول نمی شود و تولیدکنندگان را به دردسر می اندازد.

وی افزود: در حالی قیمت گوشت کاهش یافته و خریدار هم ندارد، که قیمت سبوس و خوراک دام بالا رفته و برای خرید نیز مجبوریم پول را نقد بپردازیم و سبوس را چند ماه بعد تحویل بگیریم و این مشکلات به صنعت دامپروری در جنوب تهران خسارت می زند.

مسئولان واردات را به حمایت از تولید داخل ترجیح می دهند

این اظهارات دامپروران جنوب تهران در حالی انجام می شود، که نماینده مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است، دشت ورامین توانایی تامین گوشت مورد نیاز استان تهران را دارد.

سید حسین نقوی حسینی که با خبرنگار بازار در این خصوص گفتگو می کرد، ادامه داد: در شرایطی که عید سال گذشته قیمت گوشت به طور عجیبی افزایش یافته بود، به استاندار تهران اعلام کردم، که برای مدیریت و کاهش قیمت با دامداران ورامینی قرارداد یکساله ببندند، تا با قیمت ثابت و مناسب گوشت استان تهران تامین شود، اما متاسفانه مسئولین به تولید داخل بی توجه هستند و واردات را به حمایت از تولید داخل ترجیح می دهند.

وی گفت: در حالی واردات گوشت با رقم‌های سنگین انجام می‌شود، که دامپروران بی‌شماری در سراسر کشور از جمله دشت ورامین وجود دارند، که بازاری برای فروش محصول خود نمی‌یابند.

برخی از دامپروران در معرض ورشکستگی قرار دارند

در حالی که مسئولین اجرایی وضعیت دامپروران جنوب تهران را گل و بلبل توصیف می کنند، که امام جمعه موقت ورامین نیز از بی توجهی به معضلات دامداران ورامینی انتقاد داشته و به خبرنگار بازار می گوید: در حال حاضر تنها شهرستان ورامین از ظرفیت تولید بیش از ۲۰ هزار تن گوشت در سال برخوردار است، که با در نظر گرفتن ظرفیت های پیشوا، قرچک و پاکدشت می توان به ظرفیت بالایی در این خصوص دست یافت.

حجت الاسلام سید محسن محمودی با بیان این که در سال رونق تولید شاهد بی توجهی به صنعت دامپروری به عنوان یکی از صنایع استراتژیک کشور هستیم، ادامه داد: باید بازار فروشی مناسبی برای دامداران ایجاد کرد تا بتوانند محصولاتشان را با نرخ مناسب بفروش برساند، اما متاسفانه در حال حاضر شاهد سلطه دلالان بر بازار دام منطقه هستیم، که عملا بین سفره مردم و دامداری ها قرار گرفته و سبب وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به صنعت دام می شوند.

وی گفت: از سوی دیگر در دسترس نبودن علوفه و سبوس و قیمت بالای آن نیز از معضلاتی است، که بسیاری از دامداران با مراجعه به دفتر امام جمعه به بیان آن پرداخته و برخی حتی در معرض ورشکستگی قرار دارند.

حال باید منتظر ماند و دید، مسئولان استانی و اجرایی که دم از مدیریت و کنترل بازار می زنند، اقدامی برای حمایت از صنعت دامپروری جنوب تهران خواهند کرد و یا مجددا با تکرار سناریوی تکراری پس از فروش ارزان قیمت دامپروران ورامینی شاهد افزایش قیمت ها توسط دلالان و واردات بی رویه برای کنترل بازار توسط مسئولان خواهیم بود.

کد خبر: ۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha