۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
ارقام کشت شده گندم در کردستان به ۹ رقم افزایش یافت
در راستای اجرای طرح ارتقای امنیت غذایی؛

ارقام کشت شده گندم در کردستان به ۹ رقم افزایش یافت

کردستان- روحی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: قبل از اجرای طرح ارتقای امنیت غذایی تنها یکی، دو رقم گندم در استان کشت می‌شد که اکنون به ۹ رقم افزایش پیدا کرده است.

ابراهیم روحی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در بخش تنوع ارقام در راستای طرح ایکاردا که به منظور ارتقای امنیت غذایی در استان به اجرا درآمده خوب عمل شده است، اظهار داشت:  قبل از اجرای این طرح تنها یک، دو رقم گندم در استان کشت می‌شد حالا به ۹ رقم توسعه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در تولید بذر ارقام هم موفقیت‌های زیادی کسب و به اهداف طرح و بذور گواهی شده نزدیک شدیم، اضافه کرد: تاکنون در جو، بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد  و در گندم هم سال گذشته ۱۷ درصد نسبت به مزارع شاهد آن افزایش عملکرد داشتیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان یادآور شد: امسال پیش بینی شده در تولید گندم افزایش عملکرد به ۲۸ درصد نسبت به مزارع شاهد آن برسد و این مهم در پایان فصل برداشت به طور کامل مشخص  می شود.

روحی یادآور شد: قبل از اجرای این طرح کشاورزان استان شناخت و آگاهی از محصول ماشک نداشتند ولی اکنون در بخشی از مزارع شهرستان کامیاران تا پنج تن در هکتار از این محصول علوفه ای که در تناوب با گندم کشت کردند،برداشت می کنند.

کشت مداوم یک رقم از هر محصول زراعی به ضرر اراضی کشاورزی است
وی اظهار داشت: استان کردستان یکی از برترین استان های کشور در اجرای طرح ایکاردا است که هم سطح زیرپوشش این طرح زیاد و هم همکاری و استقبال کشاورزان آن بیشتر بوده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: سه رقم جدید جو، یکی دو رقم ماشک و ۹ رقم گندم در سایت الگویی امنیت غذایی در استان کشت شده است.

روحی اضافه کرد: کشت فقط یک محصول و یک رقم بر روی اراضی کشاورزی به ضرر مزرعه تمام شده چرا که مواد آلی زمین را از بین می برد.

طرح ایران - ایکاردا موسوم به پروژه امنیت غذایی به منظور افزایش ۲۵ درصدی تولید محصولات دیم کشور در شرایط کم آبی و خشکسالی در حال اجرا است که استان کردستان سهم ۳۴۲ هزار هکتاری از این طرح دارد.

بهره‌ وری نظام های تولیدی غلات محور در اراضی دیم  برای تامین امنیت غذایی از مهمترین اهداف این طرح است که اجرای آن سال ۱۳۹۵ در چهار استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و لرستان آغاز شد و افزایش ۲۵ درصدی محصولات مختلف دیم از جمله گندم، جو و نخود در سال ۱۴۰۰ شمسی هدف گذاری شده است.

کد خبر: ۳۸٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha