۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
دولتها باید از زنجیره تأمین شرکت های کوچک و متوسط ‌حمایت کنند
ضرورت حمایت در دوران کرونا

دولتها باید از زنجیره تأمین شرکت های کوچک و متوسط ‌حمایت کنند

با توجه به قفل شدن اقتصاد در بسیاری از کشورها، مشاغل کوچک و متوسط بیشترین ضربه را دیده اند از این رو لازم است جهت حمایت از آنها دولتها تمهیدات ویژه ای بیندیشند.

فرحناز سپهری؛ بازار: سایت «گلوبال بانکینگ فاینانس» نوشتاری به قلم کرییستوف گوگلمان، مدیر عامل شرکت Tradeteq منتشر کرده، که درباره چگونگی رسیدگی به چالشهای مشاغل کوچک ومتوسط در این شرایط همه گیری کووید ۱۹ است: هر چند اقداماتی که برای بهبودی روند کسب و کار اسیب دیده که در اثر تأثیر کووید ۱۹ از سوی دولتها انجام شده است اما با این حال، این شیوه ها به همه مشاغل کمک نکرده است، و هنوز چالش هایی وجود دارد که مشاغل - به ویژه SME ها (شرکتهای کوچک ومتوسط) - در ماه های آینده با آن روبرو هستند. در حالی که بسیاری از تلاش های دولت ها به دنبال کاهش تأثیر مالی توسط مشاغل کوچکتر بوده، هنوز هم نیاز به یک اقدام گسترده تر است تا به جای کمک به صورت مجرا، به کل زنجیره های تأمین کمک شود.

اقدامات گسترده تر
حتی با حمایت دولت، زنجیره های عرضه برای مشاغل کوچک همچنان با چالش روبرو است. این تا حدودی مربوط به موانع دیرینه است که شرکتهای کوچک و متوسط ‌را از دریافت بودجه لازم برای حمایت از تجارت بین المللی محدود کرده است. در حالی که کووید ۱۹ و قفل شدن روند کارها این اقدمات را تشدید کرده و فشار به این شرکتها را افزایش داده است.

از طرفی دسترسی به روشهای سنتی تأمین مالی تجارت برای این مشاغل سخت تر است - اغلب به دلیل فقدان سوابق مالی تاریخی که دیدگاه روشنی از ریسک شرکت ارائه می دهد، محدودیت های در زمینه تامین مالی ایجاد می کند. به همین ترتیب، کسب وکار های کوچک ومتوسط غالباً نمی توانند از طریق این راههای سنتی بودجه دریافت می کنند.

در حالی که تلاشهای صورت گرفته دولتها برای کمک به این نوع مشاغل قابل توجه بوده است، اما آنها بیشتر به جای ارائه راه حل ماندگارتر، تنها به حل چالشهای های روزمره این نوع مشاغل رسیدگی کرده اند. این شرکتها هنوز در تلاش هستند تا بودجه مورد نیاز برای تجارت شان را دریافت کنند و از طرفی در صورتی بخواهند در حوزه بین المللی تجارت کنند، این مساله می تواند یک عامل بسیار نگران کننده در آینده برای آنها محسوب شود.

افزایش حمایت دولت
با وجود که مشاعل کوچک و متوسط ۹۰ درصد مشاغل جهان و بیش از ۵۰ درصد اشتغال در سراسر جهان را در اختیارد ارند، رکود آنها در هر منطقه و در هر صنعت احساس می شود. اگرچه اقدامات فعلی شاید مُسکنی برای روند کار این مشاغل باشد، اما هنوز چالشهای مربوط به امور مالی تجارت به صورت گسترده وجود دارد.

اینجاست که دولت ها باید در مورد تلاش های خود برای حمایت از مشاغل کوچک و متوسط اقدامات بیشتری را انجام دهند. بازار باید باز شود و با حمایت نهادهای دولتی، نه تنها می توان به آنها کمک کرد که زنده بمانند بلکه  به شکوفایی  انها هم کمک می شود. توزیع دارایی های تجاری یکی از بهترین راهها برای کمک به این مشاغل است.

از جمله اقدام دولت این است که بانک ها را ترغیب کند تا این بازار را باز کنند، وام های مالی تجارت بازرگانی را بپردازند و به سرمایه گذاران کوچکتر این امکان را بدهند که با محصولی کم ریسک درگیر شوند. به سازمانهای کوچکتر در زنجیره تأمین اجازه دهد تا به بودجه ای که قبلاً نداشتند، دسترسی پیدا کنند.

 در عین حال دولت می تواند افزایش سرمایه گذاری در این مشاغل کوچکتر را از سطح کلان تر با ترغیب سرمایه گذاران امکان پذیرکند. با این حال، به جای اینکه بخواهد  تا در حوزه خرد از آنها پشتیبانی کند، با تجارت به این مشاغل کمک کند. با استفاده از روشی که به کل زنجیره تأمین بپردازد، تأثیر مثبت این سرمایه گذاری تا طولانیم دت احساس خواهد شد و به بسیاری از مشاغل دیگر هم  کمک می شود.

همچنین باد ید در نظرد اشت که، فناوری باید در صدر این تحول باشد. هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین می تواند برای بهبود امور مالی استفاده شود. این راه حلها می توانند به شناسایی ریسک حتی برای مشاغل کوچک از طرفی برای سازمانهای مشابه و روندهای فعلی بازار برای شناسایی دقیق مشخصات ریسک به کار رود. این امر هم به بانکهای بزرگ و هم به سرمایه گذاران کوچکتر تصویر واضح تری از ریسک شرکتی را ارایه م یدهد.

همینطور می توان از این فناوری برای توصیف دقیق الزامات ریسک، انواع دادن وام استفاده کرد و به سرمایه گذاران کوچکتر امکان تجارت مؤثر داد. به عنوان یک  مزیت، این روند  را کاملاً الکترونیکی  کرد و با توجه به محدویتهای فعلی  می توان به بهبود کار آنها کمک کرد.

اگر این اتفاق بیفتد، SME ها از مزایای تأمین مالی تجارت توزیع شده، استفاده می کنند. به طور خلاصه، این رویکرد یک شیوه زندگی است که می تواند این شرکتها را قادر به زنده ماندن  در شرایط امروز و آینده کند.

با حمایتهای دولت که ارائه می دهد، مهم است که به گزینه های دیگر برای حل مشکلات بزرگتر در این  بازی نگاه شود. در حالی که با حل مشکلات روزمره انگیزه  ای برای  یک تجارت کوچک است، اما در عین حال حل مسائل بزرگتر زنجیره تأمین موانع را که این شرکت ها سالها با آن روبرو بوده اند برطرف می کند.

کد خبر: ۳۸٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha