۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
زنبورها؛ معروفترین شکارچی آفات
کدام حشرات در کشاورزی حفاظت شده مفید هستند؟

زنبورها؛ معروفترین شکارچی آفات

حشرات مفید غالبا شامل دو نوع حشرات کنترل کننده آفات و بهبود دهنده باغات است که در این میان زنبورها معروف ترین شکارچی آفات و همچنین بهبود دهنده محصول باغات هستند.

بازار؛ گروه کشاورزی : کنترل آفات و بیماری ها در محصولات کشاورزی، یکی از اهدافی است که توسط همه زارعان و کشاورزان دنبال می شود . با توجه به این نیاز، تعدادی از حشرات مورد استقبال و توجه کشاورزان قرار می گیرند چرا که این حشرات مفید که یک راه حل برای برقراری تعادل طبیعی و مبارزه با مهاجمین باغ ها و مزارع هستند.

بر اساس این گزارش، به طور کلی دو نوع عمده حشره مفید وجود دارد؛ یعنی حشراتی که آفات را کنترل می کنند و حشراتی که باغ را بهبود می بخشند. حشراتی که آفات را کنترل می کنند از نوع شکارچیان تشکیل شده اند. از سوی دیگر دسته دوم حشرات با تهیه مواد مغذی از گرده گلها و گرده افشانی به بهبود باغ کمک می کنند. بنابراین به کشاورزان توصیه می شود که متناسب با نیاز باغ  و مزارع خود از حشرات درست استفاده کنند.

«برتا دیزمری» محقق و مشاور دانشگاه کشاورزی مکزیک در این رابطه می گوید: حشرات مفید در کشاورزی حفاظت شده به دلیل پایدار کردن تولید و افزایش تولید محصولات ارگانیک دارای اهمیت هستند و بتدریج تبدیل به ابزارهایی کاربردی شده اند!

این محقق می گوید: "یک دلیل افزایش تکنیک استفاده از حشرات برای کنترل آفات و بهبود عملکرد باغ، این است که با محیط زیست کاملا سازگاراست، به گیاه خسارتی وارد نمی کند  و به راحتی قابل استفاده است بنابراین یک گزینه اقتصادی مناسب محسوب می شود.

سنجاقک‌ها از دیگر حشرات شکارچی هستند که هم در دوران بلوغ و هم در دوران لاروی به شکار دیگر حشرات می‌پردازند و به این ترتیب تعادل زیستی را برقرار می‌سازند، علاوه بر این، سنجاقک‌ ها منبع غذایی برای حیوانات و جانداران بزرگ تر به شمار می ‌روند

حشرات کنترل آفات به محصولات زراعی هیچ آسیبی نمی زنند
از جمله مزایایی که حشرات مفید کنترل آفات برای مزارع و باغات دارد می توان به مواردی همچون اینکه در کنترل آفات اثربخشی  دارند و از سوی دیگر به محصولات زراعی آسیب نمی رسانند، زیرا از آنها تغذیه نمی کنند اشاره کرد.   علاوه بر این این حشرات به هزینه تعمیر و نگهداری بالایی احتیاج ندارند.

همچنین در این شرایط کشاورزی دیگر از مصرف محصولات شیمیایی مانند حشره کش ها یا سموم دفع آفات خودداری می کند و در نتیجه هزینه کمتری صرف می کند و به محیط زیست نیز لطمه ای نمی زند و برعکس با انجام گرده افشانی موجب بهبود شرایط محیط هم می شود.

با این وجود مهندسین فنی کشاورزی دانشگاه مادرید ایتالیا معتقدند که این حشرات در مقایسه با دیگر روشهای کنترل آفات و بیماری ها یکسری جنبه های منفی نیز دارد از جمله اینکه زمان واکنش آفات و از بین رفتن آنها در این روش نسبت به دیگر روشهای  کندتر است. بنابراین کشاورز باید صبورتر باشد و چشم به آینده داشته باشد.

زنبورها، معروف ترین و پرکاربردترین گونه ها برای کنترل آفت ها هستند که علاوه بر شکار آفات، نقش مهمی در گرده افشانی و افزایش باروری باغات و مزارع دارند

سوسک، آخوندک اروپایی، زنبور، سنجاقک؛ چهار شکارچی آفات
 شته، حلزون، کنه، شپش، پروانه  و عنکبوت قرمز، سفید از جمله شکارچیان لاروها هستند. این شکارچیان را می توان در گیاهانی که دارای گلهای زرد  هستند مانند گشنیز، رازیانه، شوید، آفتابگردان، گل داودی و غیره یافت.

از سوی دیگر سوسک یک شکارچی شته ها، کنه ها  و  لاروها است. همچنین یک نوع سوسک چهار نقطه ای وجود دارد، به رنگ نارنجی و لکه های آبی که از شته ها، وایت ها، کنه ها و پروانه ها تغذیه می کند. این نوع سوسکها غالبا در مزارع ذرت و  مراتع یافت می شوند.

از دیگر حشرات شکارچی می توان به «حشره نیم بالان» اشاره کرد که شاخک هایی مانند قلاب دزدان دریایی دارد. این حشرات از لارو و تخم گونه های مختلف تغذیه می کنند و به طور عمده در گیاهان ذرت و مراتع یافت می شوند.

آخوندک اروپایی از دیگر حشرات است که ملخ، جیرجیرک، پروانه، مگس، سوسک، کاترپیلار، سیکادا و لارو از جمله طعمه های اصلی آن محسوب می شود. البته می تواند برخی حشرات مفید را هم ببلعد. این حشره عمدتا در تپه های سنگی با دمای گرم یافت می شوند.

زنبورها، معروف ترین و پرکاربردترین گونه ها برای کنترل آفت ها هستند. این حشره  با قراردادن تخم خود در داخل بدن میزبان یا تخم آفت، درطول مراحل تکاملی زندگی خود، با استفاده از محتویات بدن میزبان، سبب مرگ آن می شوند. برخی دیگر از زنبورها با شکار طعمه خود بطور مستقیم از آن تغذیه می کنند. این حشرات علاوه بر شکار آفات، نقش مهمی در گرده افشانی و افزایش باروری باغات و مزارع دارند.

سنجاقک‌ها از دیگر حشرات شکارچی هستند که هم در دوران بلوغ و هم در دوران لاروی به شکار دیگر حشرات می‌پردازند و به این ترتیب تعادل زیستی را برقرار می‌سازند. علاوه بر این، سنجاقک‌ ها منبع غذایی برای حیوانات و جانداران بزرگ تر به شمار می ‌روند.

بر اساس این گزارش، در مکزیک فرهنگ بهره گیری حشرات، در مقایسه با سایر کشورها، در مراحل اولیه توسعه است و نتایجی که حاصل می شود به میزان زیادی به محصول و منطقه زیست حشرات بستگی دارد. به طوری که در این کشور استفاده از حشرات در بخش محصولات ارگانیک بسیار موثر بوده است.

کد خبر: ۳۸٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha