۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
طرح های آبخیزداری فرسایش خاک را ۲ تن در هکتار کاهش می دهد
مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران:

طرح های آبخیزداری فرسایش خاک را ۲ تن در هکتار کاهش می دهد

نوشهر- سنگاری، مدیرکل منابع طبیعی مازندران گفت: هر هکتار عملیات آبخیزداری میزان فرسایش خاک را دو تن در هکتار طی سال کاهش می دهد.

عبدالرضا سنگاری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت طرح های آبخیزداری گفت: تقویت سفره های آب زیرزمینی، حفاظت خاک، کنترل فرسایش و رسوب، کنترل سیلاب و روان آب های سطحی از جمله آثار و فواید اجرای طرح های آبخیزداری است.

وی با بیان این که هر هکتار عملیات آبخیزداری میزان فرسایش خاک را دو تن در هکتار کاهش می دهد، افزود: همچنین اجرای طرح آبخیزداری چهار تن در هکتار رسوب را کنترل خواهد کرد.

وی با عنوان اینکه به ازای هر هکتار کار آبخیزداری ۱۲۰ کیلوگرم افزایش علوفه و پوشش گیاهی را شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: همچنین اجرای این طرح سبب جمع آوری سرشاخه و تنه درختانی که براثر سیلاب در سطح رودخانه قرار می گیرند، می شود.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری غرب مازندران اساس کار اصلاح آبخیزها را کاهش عوامل مخرب و تقویت نیروهایی دانست که در حفظ تعادل اکولوژیکی آبخیز موثر هستند و ادامه داد: عمده ترین عوامل مخرب شامل شدت بارندگی، شیب زمین، حساسیت خاک نسبت به فرسایش است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران یادآور شد: حفظ و گسترش عرصه های منابع طبیعی در راس برنامه های آبخیزداری قرار دارد و عملیات مکانیکی شامل بند سنگی گابیونی، ملاتی، بتنی مشبک یا سرشاخه گیری است که کنترل سیلاب وروان آب ها از اهداف اجرای آن است.

کد خبر: ۳۷٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha