۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
عرضه دارا دوم، قطعا منجر به تحرک مثبت بورس خواهد شد
سخنگوی دولت:

عرضه دارا دوم، قطعا منجر به تحرک مثبت بورس خواهد شد

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: مهمترین مصوبات دولت در جلسه گذشته واگذاری و شیوه قیمت گذاری در سهام پالایشی تحت عنوان دارا دوم در قالب صندوق ETF است. این واگذاری با جذابیت قطعا منجر به تحرک مثبت و شادابی بورس خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی روز سه شنبه و در سومین روز از هفته دولت، در نشست خبری با خبرنگاران گفت: لازم می دانم با توجه به جلسه گذشته هیات وزیران که در حضور رهبری انجام شد به عنوان سخنگوی دولت و به نمایندگی همکاران از حضور و فرمایشات و رهنمودهای راهگشا معظم له سپاسگذاری کنم.

سخنگوی دولت گفت: ایشان سال آخر را مهم تلقی کرد و سال آخر دولت را معنابخشی کردند، دولت پیگیری فرمایشات معظم له را با اهتمام پیگیری خواهد کرد.ما تعطیلی رکود و سستی نداشته ایم. علاوه بر وظایف جاری اصلاحات ساختاری و بلند مدت را نیز دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: ما قطعا با عبور از شرایط سخت به سمت ایجاد ثبات در مقابل تکانه ها حرکت کرده، به نحوی عمل خواهیم کرد که فرازی نوین برای دولت آینده فراهم شود. بنابراین امسال برای دولت سال اصلاحات ساختاری و ایجاد آمادگی برای ورود پر قدرت به قرن جدید است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خوددر خصوص مصوبات دولت گفت:  مهمترین مصوبات دولت در جلسه چهارشنبه گذشته واگذاری و شیوه قیمت گذاری در سهام پالایشی تحت عنوان دارا دوم در قالب صندوق ETF است. این واگذاری با جذابیت قطعا منجر به تحرک مثبت و شادابی بورس خواهد شد.

وی افزود: همچنین گزارشی درخصوص دو طرح مهم محیط زیستی در جلسه هیات دولت مطرح شد. براساس این گزارش در سال ۱۳۹۲ به ازای هر کیلومتر حرکت خودروها در کشور ۱۸۱/۱ گرم مواد مضر متصاعد می شد. با پیگیری های مستمر، اصلاح سوخت (بنزین و گازوئیل) که در طول ۷ سال گذشته صورت گرفته، این مواد مضر به ۵۰۱/۰ گرم در هر کیلومتر رسیده است. بدیهی است اگر کیفیت سوخت اصلاح نمی شد امروز کلانشهرهای کشور قابل سکونت نبودند.

ربیعی گفت: در مصوبه دیگر تامین اعتبار برای پروژه های باقیمانده و احیای دریاچه ارومیه مصوب شد. دریاچه ارومیه و کاهش آلایندگی خودروها دو اقدام اصلاحی برای حفظ محیط زیستی دولت بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت برای احایی دریاچه ارومیه گفت:  بدون تردید اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده تاثیرات آن در حفظ محیط زیست انسانی و گیاهیبه گسترده استانهای همجوار بوده و از اقداماتی است که در سطح جهان قابلیت ارائه را دارد .

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:  در جلسه یکشنبه دولت یکی از تصمیمات در خصوص برق رایگان برای کم مصرف ها بود. مطالعات نشان می دهد عمده کم مصرف ها ی ما عمدتا از اقشار با مسکن های کوچک و دهک های درآمدی پایین می باشند. محاسبات ارائه شده در دولت نشان می دهد حدود سی میلیون نفر از ایرانیاها از برق رایگان استفاده خواهند کرد.

وی افزود:  چنانچه افرادی که مصرف بالاتر دارند به کم مصرف ها به پیوندند از این مزیت برخوردار خواهند شد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود به ماه محرم و اهمیت آن اشاره کرد و گفت:  ما ایرانیان قرن هاست که عزاداری مام محرم را پاس می داریم. اساساً ما ملت امام حسین (ع) هستیم. عزاداری سالار شهیدان به یک فرهنگ نهادینه شده نه فقط در میان شیعیان بلکه همه مسلمانان با مذاهب گوناگون و همه ایرانیان با ادیان مختلف می باشد. خوشبختانه گزارشهای نشان می دهد درصد بسیار بالایی از عزاداران حسینی به رعایت پروتکل ها اهتمام ورزیده اند و قدردانی خود را از همه آنها اعلام می کنم و امیدوارم همگان تا به آخر به این امر مهم اهتمام ورزند و الگویی ماندگار در تاریخ عزدارای های حسینی در ایران عزیز به جا بگذارند.

وی در خصوص کرونا نیز گفت:  در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا گزارشی از آخرین وضعیت جانباختگان ارائه شد. گزارشها نشان می دهد تعداد جانباختگان روند کاهشی داشته و به تعداد دو رقمی در حال نزدیک شدن هستیم.

وی افزود: همگان باید بدانیم کاهش یک جان باخته حاصل زحمات و تلاشهای بی وقفه کادر بهداشت و درمان است و رنجهای زیادی در آن نهفته است. به رغم اینکه در کاهش مرگ و میر تلاشهای کادر درمان اثر زیادی دارد، کاهش و افزایش مبتلایان صرفا به رفتار همه ما ایرانیان وابسته است.

ربیعی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: مجدد برای کاهش تعداد مرگ و میرها و مبتلایان توصیه ۳ گانه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دستها تاکید می شود.

سخنگی دولت با اشاره به هفته دولت گفت:  تصمیم و اهتمام همه اعضای هیئت دولت و تاکید رییس جمهور بر این بنا استوار است که  در یک سال باقی مانده دولت همه تلاش خود را برای ورودی پرقدرت به قرن جدید بکار خواهیم بست.

وی افزود: ما در شرایط سخت ۷ سال گذشته در محیطی متلاطم، تمرکز بی سابقه دشمنی ها، با اتئلاف بدخواهان و توطئه های شوم صهیونیستی – آمریکایی و همچنین تکانه های اقتصادی سنگین مثل کاهش قیمت نفت از سال ۹۳ (بیش از ۷۰ درصد) و در سال ۹۷ تحریم  های ظالمانه بطور شدید و بی سابقه و هم پوشانی آن با آثار اقتصادی و اجتماعی کرونا مواجه بوده ایم. در این سالها دولت سیاست منزوی کردن آمریکا در عرصه بین المللی، افزایش توان ملی در اقتصاد، حفاظت از زندگی و سلامت مردم را بطور توامان به پیش برده است.

وی افزود: در این مدت این مهم را در ارتقا توان ملی و اتکا به توان داخلی و منابع عظیم انسانی خود مدنظر قرار داده ایم، دولت با عقلانیت و سخت کوشی به هیچ وجه و معتقدم هر کسی به کاخ سفید راه یابد اد باید نگاهش را متوجه ایران نماید. معطل تحولات دولت آمریکا نمانده است و اتفاقا این اتکا به داخل باعث ناامیدی دشمنان و ایجاد فرصت های جدید هم خواهد شد. شاخصهای اقتصادی ما با وجود ظلم ناشی از تحریم و کرونا موید این واقعیت است.

بودجه ۹۹ و اقدامات دولت برای
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به  سوالی در خصوص بودجه ۹۹ گفت:  یکی از مهمترین مشکلات ما، برای کاهش درآمدهای نفتی ناشی از فشارهای آمریکا بوده که این درآمد تحقق پیدا نکرده است. برای مدیریت بودجه بدون اتکا به نفت دو راه کاهش هزینه ها و ایجاد درآمدهای جدید را اتخاذ کرده ایم.

وی افزود:  در بخش کاهش هزینه ها مراکز امکان صرفه جویی هزینه ها در هزینه های غیراجتناب پذیر انجام شود. این در حالی است حقوق کارکنان و افزایش سنواتی آنها، همسان سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت بدهی های دولت به بخش های مختلف به موقع در حال انجام است.

سخنگوی دولت گفت: در حوزه ایجاد منابع جدید، شیوه های متنوعی برای تامین منابع مالی اتخاذ شده اساس دولت عدم تکیه بر پول پر قدرت بانک مرکزی است مولدسازی دارای های دولتی، واگذاری شرکت های دولتی به مردم در راستای خصوصی سازی، فروش اوراق و اخذ مالیات از طریق کاهش فرار مالیاتی اقدامات انجام شده است.

وی افزود: این امر علاوه بر تامین بودجه دولت، امکان سرمایه گذاری جدید را نیز برای ما هم فراهم می کند و مردم با پولهای مختصر هم می توانند در داراییهای کشور صاحب سهم شوند. در همین راستا در دولت تصمیم گرفته شد دارایی دوم با ۲۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت روز قبل از چهارشنبه واگذار شود.

بودجه سال ۱۴۰۰
وی افزود: بنای دولت علاوه بر غلبه بر تکانه  و شوک های تروریسم اقتصادی بر اقتصاد ایران، ایجاد زیر ساخت های مناسب برای بودجه ریزی مقاومتی است.

سخنگوی دولت گفت: پیرو فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، برنامه ریزی دولت برای بدبینانه ترین شرایط طراحی می شود به نحوی که اقتصاد ایران از شوک های درآمدی وابسته به نفت خارج و متکی بر تولید داخل، مالیات مناسب از طریق کاهش فرارهای مالیاتی و ایجاد بسترهای جدید مالیاتی، مولدسازی دارایها و واگذاری شرکت های دولتی به مردم، افزایش صادرات غیرنفتی با اتکا به بازارهای همسایگان، کشورهای منطقه و بازارهای جهانی است.

وی افزود: در این ارتباط به زودی رییس جمهور برنامه ای اعلام می کنند که این برنامه متعهدانه نسبت به آینده ایران طراحی شده است. ما امیداریم در پایان دولت، امکان ایجاد زیر ساخت ها به گونه ای فراهم شود که فرازی نوین را برای آینده ایران رقم بزند ما به دنبال ورود نیرومند به قرن جدید هستیم.

به گفته سخنگوی دولت در این دوران بودجه از آسمان کارشناسان محدود و از قلمرو جماعی خاص و خواص به زمین آمد و یک نوع بودجه آگاهی جدید متولید شده، در این دوره بودجه ریزی در معرض شفافیت قرار گرفت.

واکنش های احتمالی ایران در خصوص استفاده از مکانیزم ماشه
وی در خصوص سوالی مبنی بر واکنش احتمالی ایران در خصوص استفاده از مکانیزم ماشه گفت:  هیچ‌گاه عبارت «اسنپ بک» در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و یا در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد استفاده نشده است. بلکه، آمریکا به تعمد از این کلمه برای القای سرعت و خودکار بودن استفاده کرده است. جمله بندی در قطعنامه مزبور چنین است که «احیای مفاد قطعنامه‌های لغوشده» که نیازمند فرایند زمانـبر دقیق- با هدف حفظ برجام و نه نابودی آن - است.

وی افزود: اقدام غیر قانونی آمریکا با مخالفت قاطع جامع بین المللی  مواجه شده  و غیر از خود آمریکا هیچ کشوری حق و صلاحیتی برای آمریکا برای بازگرداندن اجرای مفاد قطعنامه های پیشین قایل نیست.البته مکانیسم ماشه یا اسنپ بک یک اصطلاح ژورنالیستی است که آمریکایی ها برای القای دروغ خوددکار و سریع بودن بازگشت قطعنامه های پیشین ابداع کرده اند که به هیچوجه اینگونه نیست و مکانیسم حل و فصل اختلاف ذیل مفاد ۳۶ و ۳۷ برجام سازوکاری را تعریف کرده است که منوط به طی مراحل با حسن نیت از سوی فرد شاکی است و همانطور که در بارها شکست مفتضحامه آمریکا در شورای امنیت به اثبات رسید قلدر مآبی آمریکا راه به جایی نخواهد برد و طبق برجام آمریکا که از آن خارج شده است هیچگونه حقی حتی برای توسل به مکانیسم حل و فصل اختلاف نیز ندارد. از این رو اساسا اقدام آمریکا باطل و فاقد هرگونه اثر حقوقی است. واکنش ما نیز قاعدتا باید متناسب با این وضعیت باشد.

روابط ایران با آژانس همواره شفاف بوده است
سخنگوی دولت در سوالی در خصوص سفر مدیر کل آژانس به ایران نیز گفت:   این اولین سفر مدیرکل جدید آژانس به تهران پس از تصدی مسئولیت اش در پاییز سال قبل است.  ایران از تصمیم مدیرکل برای سفر به تهران استقبال می کند و آماده خوشآمد گویی به وی است.

وی افزود: در تهران وی با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت:  همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک سازمان بین المللی بی طرف و مستقل که ماهیت کار و ماموریتش فنی و کمک به توسعه استفاده های صلح آمیز انرژی هسته ای و نظارت بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای می باشد در سیاست جمهوری اسلامی ایران جایگاه مهمی دارد.

وی افزود:  آژانس نقش مهمی در نظارت بر اجرای برجام طی سال های اخیر ایفا کرده و پایبندی ایران به تعهدات برجامی را طی گزارش های متعدد تایید نمود است و اینها نشانگر سطح گسترده همکاری های ایران و آژانس است. این همکاری ها موجب ارتقاء جایگاه آژانس و فعالیت های راستی آزمایی آژانس شده است.   اراده ایران بر حفظ همکاری های گسترده با آژانس در چارچوب پادمان و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی قرار دارد. امیدواریم که این سفر منجر به تقویت روابط ایران و آژانس و حل و فصل مسائل فی مابین در پرتو تعامل و رایزنی و همکاری گردد.

کد خبر: ۳۷٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha