۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۲
اصلاح بورس با اطمینان دستوری است/  حتی برخی بانکها از بازار خارج شده اند
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

اصلاح بورس با اطمینان دستوری است/ حتی برخی بانکها از بازار خارج شده اند

صادقی کارشناس بورس که با اطمینان کامل اصلاح را دستوری می‌داند، می‌گوید که برای برگشت بازار نیازمند حمایت سنگین بزرگان بازار بورس هستیم.

بازار؛ گروه بورس: بازار روز دوشنبه سوم شهریور ماه با ریزش ۵۳ هزار واحدی بر روی شاخص کل یک میلیون ۶۰۸ هزار واحد ایستاد. آنچه مسلم است و به وضوح می‌توان آن را در تابلوی بورس مشاهده کرد بازی حقوقی‌ها است که انگار نمی‌خواهند دست از سر عرضه‌های سنگین  بردارند. سخنان مسئولان کشور مانند آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور به وضوح مشخص کرد که دولت در حال دخالت در بازار سهام است. اگر آقای واعظی هم سخنی در رابطه با دخالت دولت در بازار نمی‌گفت تابلوی بورس به خوبی این واقعیت را نشان می‌دهد، اگر نگاهی به سهم‌های دولتی بیندازیم شاهد عرضه سنگین شرکت‌های زیر مجموعه دولت در قیمت‌های بسیار بالا به سهامداران خرد هستیم که اکنون این سهم‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اصلاح کرند، اگر این فروش‌ها با هدف کنترل قیمت سهم‌ها بود باید خیلی پایین‌تر از قیمت فعلی به فروش می‌رسید.


«بازیگر اصلی دولت در بازار بورس حقوقی‌ها هستند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با دولت همکاری می‌کنند و در راه اصلاح بهترین کارکرد را برای ریزش سهام شرکت‌ها داشتند.» تایید این مطلب را نه تنها از روی گفته کارشناسان که بارها به دستوری بودن عملکرد حقوقی‌ها انتقاد کردند، میتوان پیدا کرد؛ بلکه از جلسه روز یکشنبه مقامات بورسی و حقوقی‌ها نیز می‌توان فهمید. طبق خبرهای منتشر شده از این جلسه قرار است صف فروش چند نماد بزرگ و  شاخص‌ساز بازار سهام نظیر فارس، فولاد، فملی، وغدیر، حکشتی، وتجارت، پارسان، تاپیکو، رمپنا، فخوز، وبصادر، شپنا، اخابر، صبا، ومعادن، وامید، کچاد، وسپه، کچاد و شستا جمع‌آوری شده و حمایت‌های لازم از آنها انجام بگیرد.

صادقی تحلیل‌گر بازار بورس که قبلا با احتیاط در مورد دستوری بودن بازار سخن می‌گفت، الان با اطمینان عنوان کرد که اصلاح به صورت طبیعی نیست و کاملا دستوری است.


قاسم صادقی کارشناس بازار بورس در گفتگو با بازار در مورد وضعیت کنونی بازار سهام گفت: در مورد تحلیل این روزهای بورس عوامل بنیادی و تکنیکال قاعدتا دلایل ریزش‌های این روزهای بورس نیستند و همانطور که  تمام فعالان بازار می‌دانند این ریزش‌ها که باید به آن اصلاح گفت و هنوز به ریزش تبدیل نشده است، ادامه روند صعودی وجود دارد اما بحث کلی این است که این اصلاح کاملا به صورت دستوری بوده است.

صادقی اضافه کرد: اصلاحاتی هم قبل از مطرح شدن دارا دوم صورت گرفت که می‌توان گفت حقوقی‌ها در آن نقش داشتند، به عبارتی نیمی از آن اصلاحات طبیعی و نیمی دیگر را حقوقی‌ها یاری می‌کردند اما به محض اینکه اتفاق لغو دارا دوم افتاد این بی‌اعتمادی سبب شد که اصلاح شاخص برای نهمین یا هشتمین روز کاملا منفی باشد.

وی در مورد عملکرد حقوقی‌ها افزود: عملکرد حقوقی‌ها در این روزهای بازار بسیار بد بوده به شکلی که سناریویی مطرح می‌شود تحت این عنوان که یا دولت چنین قصدی داشته تا آن ریزش معروف بعد از شهریور ماه که خیلی‌های می‌گفتند مهر قرار است اصلاح عمیقی انجام بدهد حالا تصمیم گرفته شد که یک مقدار به عقبتر کشیده شود و قبل از شهریور این اصلاح آغاز شود و سناریوی بعدی این است که در واقع گروهی مقابل دولت فعالیت می‌کنند و قدرت دارند و حقوقی‌ها را کنترل می‌کنند و باعث می‌شوند حقوقی‌ها خریدهای حمایتی انجام ندهند و  از آن طرف سهام خود را بفروشند و اینکه دقیقا عنوان کنم که چه اتفاقی این وسط افتاده شاید در مصاحبه نتوان گفت، اما حتی برخی از بانک‌های بزرگ مثل بانک آینده ظاهرا از بازار خارج شدند و کدهایی که به صورت حقوقی داشتند را خارج کردند و همچنین افراد دیگری که ترجیح می‌دهم عنوان نکنم، اما بحث اینجاست که آیا حمایت صورت می‌گیرد یا نمی‌گیرد. خرید حقوقی‌های آنچنان خوب نبود امروز آخر وقت شروع کردند به خریدن اما این خرید قوی نبود و مشخص بود که حتی با این مقدار خرید نمی‌توانند عطش فروشندگان را کم کنند.

تحلیل تکنیکال شاخص
این تحلیل‌گر بازار سرمایه درباره روند شاخص اظهار کرد: در مورد شاخص کل عرض کنم یک میلیون ۶۵۰ تا یک میلیون ۶۰۰یا ۵۹۰ این حدودها حمایت فیبوناچی داریم که امروز  به آن رسیدیم که حقوقی‌ها حمایت چندانی نکردند در نتیجه شاهد افت بازار بودیم و این حمایت ممکن است شکسته شود و اگر شکسته شود حمایت بعدی مرز روانی ۱میلیون ۵۰۰ هزار واحد است که اگر این حمایت هم شکست یک حمایت قوی بر روی  ۱میلیون ۴۵۰ هزار واحد که فکر نمی‌کنم شکسته شود داریم که اگر این حمایت‌ها نیم بند باشد و قوی حمایتی صورت نگیرد قطعا ما تا ۱میلیون ۴۵۰هزار واحد اصلاح خواهیم داشت.

صادقی عنوان کرد:  جلسه شورای عالی که در آن جلسه مطالبی مطرح و مدیران صحبتی با رسانه‌ها انجام دادند و این طرز صحبت جالب نبود که این اصلاح طبیعی است.  اصلاح ذات هر بازار مالی است، درست، اما اصلاح طبیعی نه اصلاح دستوری این اصلاح کاملا دستوری بود و نمی‌توان به آن طبیعی گفت و با این حرف‌ها بی اعتمادی را ده‌ها برابر افزایش دادند و این شکل حرف زدن اصلا جالب نیست. گفتند حمایت هوشمند در راه است اما ما خیلی حمایت آنچنان هوشمندی ندیدم.

بازار به حمایت بزرگان نیاز دارد
وی اضافه کرد: امیدوارم که این روزها تصمیم قاطعانه‌ای صورت بگیرد در این مورد که بازار حمایت بشود که واقعا بدون حمایت حقوقی‌ها و بزرگان بازار نمی‌توان به این اصلاح پایان داد چرا که برای افراد مبتدی خیلی بحث تکنیکال و مسائل بنیادی مطرح نیست و تنها چشمشان به تابلوی منفی پنج‌ها است که سبب می‌شود وارد صف‌های فروش شوند. لذا بدون حمایت حقوقی‌ها نمی‌توان شاهد برگشت بازار باشیم و باید حمایت سنگینی صورت بگیرد.

کد خبر: ۳۷٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha