۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
میدان گازی جدید اتفاق شگرفی برای آنکاراست/ روابط ایران و ترکیه فراتر از انرژی است
استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا در گفتگو با بازار:

میدان گازی جدید اتفاق شگرفی برای آنکاراست/ روابط ایران و ترکیه فراتر از انرژی است

«ویلیام بیمن» معتقد است واردات گاز ترکیه از ایران علیرغم کشف میدان گازی در دریای سیاه، در سطحی پایین تر ادامه خواهد یافت.

بازار؛ گروه جهان: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه طی سخنانی گفت: ترکیه بزرگترین منبع گازی تاریخ ترکیه را در دریای سیاه کشف کرده است. این میدان ۳۲۰ میلیارد متر مکعب گاز دارد و در سال ۲۰۲۳ برداشت از آن آغاز خواهد شد.

وی افزود: شبیه این کشف را در دریای مدیترانه نیز خواهیم دید. نه تنها در دریا بلکه در خشکی نیز فعالیت برای کشف منابع انرژی را با سرعت و دقت بیشتری دنبال خواهیم کرد. در کنار کشتی فاتح که شادی امروز را برای ما رقم زده است، با کشتی‌های حفاری «یاووز» و «قانونی» به یکی از کشورهای پیشرو جهان در زمینه اکتشاف انرژی تبدیل شده‌ایم.

در خصوص اهمیت این کشف، خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا داشته که در ادامه می آید. وی تجریه کار در شرکتهای نفتی آمریکایی در ایران پیش از انقلاب اسلامی را نیز داشته است.

*ترکیه از کشف یک میدان گازی با حجم ۳۲۰ میلیارد متر مکعب خبر داده وآنرا «بزرگ‌ترین میدان گازی» ترکیه در دریای سیاه یاد کرده است. کشف این میدان گازی چه نقشی در آینده اقتصادی و سیاسی ترکیه خواهد داشت؟
این یک رونق اقتصادی شگرف برای ترکیه خواهد بود، همانگونه که میدان گازی خلیج فارس یک پایه اصلی برای اقتصاد قطر و ایران بوده است. گاز طبیعی به عنوان یک محصول نفتی نسبت به نفت خام برتر است. ترکیه برای بهره برداری از این امر به توسعه زیرساختی احتیاج دارد.

*بر اساس آمارها، ترکیه سالیانه حدود ۴۰ میلیارد دلار نفت و گاز از روسیه، ایران، آمریکا و چند کشور منطقه جهت رفع نیازهای داخلی خریداری می کند. کشف این میدان گازی چه استقلال عملی به ترکیه در تحولات منطقه ای و بین المللی خواهد داد؟
این به ترکیه کمک می کند تا از واردات نفت مستقل شود، همانگونه که «نفت و گاز شیل»، ایالات متحده را از واردات نفت بی نیاز کرد.

* کشف این میدان گازی چه تأثیری بر واردات گاز این کشور از ایران و به طور کلی بر روابط ترکیه با ایران خواهد گذاشت؟
بیایید خیلی جلوتر از مسائل قرار نگیریم. به تازگی میدان نفتی کشف شده است. سالها می گذرد تا واقعاً از آن بهره برداری شود. اما قطعاً وقتی این میدان گازی کاملاً عملیاتی شود، واردات ترکیه از ایران را کاهش می دهد. با این حال، من انتظار دارم که مقدار مناسبی از این گاز طبیعی به اروپا صادر شود، که اینک به گاز روسیه وابستگی دارد.

ترکیه و ایران به طور کلی روابط مثبتی دارند. هیچ دلیل واقعی برای تغییر این وجود ندارد. گذشته از گاز و نفت، ایران و ترکیه میزان زیادی کالای وارداتی و صادراتی را داد و ستد می کنند. از سوی دیگر حجم زیادی از مسافر بین دو کشور در تردد هستند.

* کشف این میدان گازی بر اهمیت تحولات دریای مدیترانه برای ترکیه خواهد افزود. ارزیابی شما چیست؟
البته این امر به این دلیل خواهد بود که بازار صادرات نفت به اروپا، به ویژه جنوب اروپا و حتی آفریقای شمالی را خواهد گشود. یک مسیر مستقیم دریایی از دریای سیاه به مدیترانه وجود دارد - نیازی به ترانزیت از سرزمینی نخواهد بود.

کد خبر: ۳۷٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha