۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
تولید جهانی برنج، گندم و ذرت کماکان در بالاترین سطح قرار دارد
۲۳کشور در خطر نا امنی غذایی

تولید جهانی برنج، گندم و ذرت کماکان در بالاترین سطح قرار دارد

بانک جهانی طی گزارشی اعلام کرده است که با همه گیری COVID-۱۹ خطر ناامنی غذایی کشورهای بسیاری را تهدید می کند به همین دلیل بسیاری از کشورها و سازمانها در سراسر دنیا در تلاش هستند تا کشاورزی خود را به عنوان یک تجارت ضروری اداره کنند. در این راستا بانک جهانی نیز اقدام به اعطای تسهیلات به کشورهایی که توان کمتری برای غنی کردن کشاورزی خود دارند، کرده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: به گزارش بانک جهانی با افزایش احتمالی ناامنی مواد غذایی در طول همه گیری های COVID-۱۹ بسیاری از کشورها و سازمانها در سراسر دنیا در تلاش هستند تا کشاورزی خود را به عنوان یک تجارت ضروری اداره کنند. تا به این ترتیب بازارهای خود را با مواد غذایی مقرون به صرفه و مغذی تامین کنند و علاوه بر آن مصرف کنندگان نیز کماکان قادر به دسترسی و خرید باشند.

به این ترتیب  شاهد هستیم که بازارهای جهانی کشاورزی همچنان ثابت مانده است زیرا تجارت مواد غذایی از مقاومت بیشتری برخوردار است.  به طوری که میزان تولید جهانی سه محصول پرمصرف یعنی برنج، گندم و ذرت در همه حال و شرایطی در بالاترین سطح خود قرار دارد. با این حال با این حال، قیمت برخی محصولات نقدی که اصولا منبع مهم درآمد روستاییان است متاثر از کم شدن تقاضای جهانی و دچار رکود است.

از سوی دیگر با توجه به وضعیت موجود، اعمال محدودیت در بحث صادرات مواد غذایی غیرمجاز است چرا که می تواند به امنیت غذایی کشورها آسیب برساند. از این رو بانک جهانی در حمایت از درخواست برای ادامه یافتن تجارت مواد غذایی بین کشورها، به سازمانهای دیگر پیوسته است.

بسیاری از کشورها به دلیل اقدامات انجام شده برای مبارزه با گسترش COVID-۱۹، در این ایام سطح مختلفی از تورم قیمت مواد غذایی را تجربه می کنند

اختلال در عرضه نهاده های کشاورزی و خطر ایجاد ناامنی غذایی
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که با آشکار شدن بحران کرونا ویروس ایجاد اختلال در در زنجیره های تأمین مواد غذایی داخلی کشورها بر تولید مواد غذایی اثر گذاشته است و همچنین از دست دادن درآمدها می تواند باعث ایجاد تنش های شدید و ایجاد  خطرات امنیتی در بسیاری از کشورها شود.

از سوی دیگر در شرایطی که قیمت های جهانی مواد غذایی پایدار است بسیاری از کشورها به دلیل اقدامات انجام شده برای مبارزه با گسترش COVID-۱۹، در این ایام سطح مختلفی از تورم قیمت مواد غذایی را تجربه می کنند.

علاوه بر این مصرف کنندگان در این شرایط الگوی مصرف خود را تغییر دادهاند و در نتیجه تولیدکنندگان مواد غذایی با محدودیت هایی مواجه شده اند.

در این گزارش آمده است که ناامنی غذایی تنها به دلیل کمبود مواد غذایی رخ نمی دهد بلکه بوجود آمدن اختلال در عرضه نهاده های کشاورزی همچون  کود، دانه یا کمبود نیروی کار می تواند محصول فصل بعد را کاهش دهد.

۸۲۰ میلیون نفر فقیر در دنیا در معرض خطر نا امنی غذایی  شدید هستند
بانک مرکزی در ادامه به ذکر مهمترین مواردی که بیشتر احتمال دارد با نا امنی غذایی روبه رو شوند پرداخته است. به طوری که در این گزارش آمده است کشورهایی که با بحران های بیشتری همچون خشکسالی، سیل، حمله ملخ ها و آفات گوناگون مواجه هستند که شامل ۲۳ کشور می شود احتمال اینکه با بحران ناامنی غذایی مواجه شوند از دیگر کشورها بیشتر است.

از سوی دیگر جمعیت فقیر دنیا که بیش از ۸۲۰ میلیون نفر می شود در حالی که قبل از بروز بحران COVID-۱۹  نیز به طور مزمن فاقد امنیت غذایی بوده اند نیز بیش از دیگران در معرض خطر مواجهه با نا امنی غذایی هستند.

علاوه بر این به گفته بانک جهانی کشورهایی که استهلاک ارز قابل توجهی دارند و در نتیجه هزینه واردات مواد غذایی برای این کشورها بالا خواهد بود و از سوی دیگر کشورهایی که با فروپاشی قیمت کالاها در داخل مواجه هستند و ظرفیت مالی شان برای واردات مواد غذایی کاهش یافته است بیشتر از سایر کشورهای در معرض خطر روبه رویی با نا امنی غذایی هستند.

ناامنی غذایی تنها به دلیل کمبود مواد غذایی رخ نمی دهد بلکه بوجود آمدن اختلال در عرضه نهاده های کشاورزی همچون  کود، دانه یا کمبود نیروی کار می تواند محصول فصل بعد را کاهش دهد

نحوه پشتیبانی بانک جهانی در سطح کشورها
بر اساس این گزارش، در خصوص این نا امنی غذایی، در سطح کشورها، گروه بانک جهانی با دولت ها و شرکای بین المللی همکاری می کند تا از نزدیک بر زنجیره های تأمین مواد غذایی و کشاورزی نظارت کند. همچنین این سازمان پیگیری می کند که چگونه از دست رفتن اشتغال و درآمد بر توانایی مردم در خرید مواد غذایی تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال در کشور افغانستان، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش COVID-۱۹ باعث  مختل شدن کشاورزی شده است و کشاورزان این کشور قادر نیستند به موقع محصولات خود را کشت کنند. این درحالی است که در مناطق شهری قیمت مواد غذایی در حال افزایش است و شرایط کمبود مواد غذایی اضطراری تر می شود. به این ترتیب گروه بانک جهانی و همکاران بین المللی اش کمک مالی ۱۰۰ میلیون دلاری برای تأمین اعتبار پروژه کشاورزی اضطراری و تأمین مواد غذایی این کشور با هدف بهبود امنیت غذایی از طریق افزایش تولید محلی مواد غذایی و تقویت زنجیره های تأمین مواد غذایی تجاری و همچنین ایجاد اشتغال کوتاه مدت در مناطق روستایی تخصیص داده است.

بر اساس این گزارش، در کشور آنگولا نیز پروژه توسعه کشاورزی تجاری با بودجه بانک جهانی به تعاونی های کشاورزان و شرکت های کوچک و متوسط کشاورزی کمک می کند تا فعالیت‌های خود را برای برطرف کردن نیازهای جوامع محلی در طول همه گیری COVID-۱۹ گسترش و در عین حال بهبود دهند.

بانک جهانی اعلام کرده است که در کشور پاکستان، بیش از ۱۸ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار، از طریق یکسری پروژه های مخصوص برای توسعه باغ های خانگی، دام های کوچک و فعالیت های کشاورزی کوچک به طور مستقیم حمایت می کند

حمایت بانک جهانی از زنان سرپرست خانوار پاکستانی در شرایط گسترش بحران COVID-۱۹
از سوی دیگر بانک جهانی اعلام کرده است که در کشور پاکستان، بیش از ۱۸ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار، از طریق یکسری پروژه های مخصوص برای توسعه باغ های خانگی، دام های کوچک و فعالیت های کشاورزی کوچک به طور مستقیم حمایت می کند.

بانک در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده است که در کشور بنگلادش بانک جهانی از یک برنامه عملیاتی اضطراری ۹۶ میلیون دلاری به عنوان بخشی از یک پروژه توسعه لبنیات دامپروری حمایت می کند.

لازم به ذکر است که این پروژه توسعه شامل انتقال وجه نقد به دامداران آسیب پذیر برای ادامه فعالیت خواهد بود.

در پایان این گزارش نیز آمده است که تجربه بانک جهانی با آنفلوانزای مرغی نشان می دهد که سرمایه گذاری های هماهنگ و متقابل در زمینه سلامت انسان، محیط زیست و حیوانات یک روش مقرون به صرفه برای مدیریت خطرات و کنترل بیماری ها است.

کد خبر: ۳۷٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha