۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
گناباد روی ریل توسعه؛ آمار بیکاری کاهش یافت
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

گناباد روی ریل توسعه؛ آمار بیکاری کاهش یافت

گناباد- شهرستان ۹۰ هزارنفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است و ظرفیت‌های قابل‌توجهی در حوزه کشاورزی و هم چنین معدن دارد لذا بنا بر گفته کارشناسان و مسئولان، سرمایه‌گذاری بر روی این بخش‌ها می‌تواند به ایجاد اشتغال و رفع بیکاری منجر شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: رهبر معظم انقلاب با دغدغه خاص بر لزوم ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی در تمامی بخش‌ها تأکید دارند و لذا در طی سال‌های گذشته دولتمردان در راستای استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توزیع عادلانه ثروت در سطح جامعه تلاش دارند.

هم‌زمان با فرارسیدن هفته دولت فرصت مناسبی است تا مطالبات مردم این شهرستان را مورد بررسی قرارداده و تلاش دولتمردان را برای پاسخ به نیاز های مردم در ترازوی عمل قرار دهیم.

مطالبات مردم گناباد
حسین شهری یکی از کارشناسان شهری و جغرافیایی در شهرستان گناباد بابیان اینکه نخستین مشکل مردم این منطقه اشتغال‌زایی و رونق کسب‌وکار است به خبرنگار بازار می‌گوید: بنا بر آمار مسئولان افزون بر چهار هزار نفر در این شهرستان بیکار هستند که لازم است برای اشتغال این افراد چاره‌ای اندیشیده شود.

وی توجه بیشتر دولت برای بهسازی راه‌های روستایی و هم‌چنین طرح‌های بزرگ‌تری مانند دوبانده کردن جاده گناباد بیان می‌کند: سال‌هاست که کار احداث فرودگاه آغازشده اما متأسفانه این ظرفیت مهم برای این شهرستان ثمره ای نداشته است.

شهری بابیان اینکه اگر فرودگاه راه‌اندازی و پروازهای آن برقرار شود به‌طور حتم پای سرمایه‌گذاران به این منطقه باز خواهد شد، عنوان می کند: توسعه مجتمع‌های آموزش عالی و مراکز بهداشتی و درمانی و به‌ویژه بهسازی راه‌های روستایی از مهم‌ترین نیازهایی است که در  این شهرستان باید به آن توجه داشت.

 این کارشناسان شهری و جغرافیایی ادامه می‌دهد: بسیاری از روستائیان در این منطقه نیاز به کمک برای بهسازی و مقاوم‌سازی منازل خود داشته و باید در خصوص ارائه تسهیلات آن ها را یاری کرد.

شهری بابیان اینکه بسیاری از قنوات تخریب‌شده و نیاز به لایروبی دارد اذعان می کند: تقویت کشاورزی در این منطقه می‌تواند به رونق و جهش تولید منجر شود.

وی گناباد را دارای معادن بسیار مفید و قابل‌توجه دانسته و ابراز می کند: سرمایه‌گذاری دولت برای اکتشاف یکی از نیازهایی است که باید در دستور کار قرار گیرد و لذا سرمایه‌گذاری بر روی معادن به‌تنهایی می‌تواند مشکل اشتغال در این شهرستان را حل کند.

جذب سرمایه‌های جدید
در همین راستا رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد در خصوص ظرفیت‌های معدنی و صنعتی این شهرستان در گفت‌وگو با بازار عنوان کرد: جذب سرمایه‌های جدید بر اساس مزیت‌های منطقه به‌ویژه صنایع معدنی در قالب طرح مثلث اقتصادی از مهم‌ترین اولویت‌های این مجموعه است.

توسعه مجتمع‌های آموزش عالی و مراکز بهداشتی و درمانی و به‌ویژه بهسازی راه‌های روستایی از مهم‌ترین نیازهایی است که در  این شهرستان باید به آن توجه داشت

هادی ایزدی بابیان اینکه در طی پنج‌ماهه اخیر در بخش صنعت تعداد ۲۳ مجوز جدید با حجم سرمایه‌گذاری ۹۳۰ میلیارد ریال صادرشده است افزود: این تعداد مجوز زمینه اشتغال مستقیم ۳۶۹ نفر را فراهم می کند که نسبت به دوره مشابه سال قبل ازنظر تعداد ۱۳۰ درصد و ازنظر زمینه اشتغال ۵۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی هم‌چنین از موافقت و صدور تعداد شش پروانه بهره‌برداری صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ۸۵میلیارد ریال و اشتغال مستقیم ۹۵ نفر در ۴ ماهه اول سال خبر داد و گفت: به منظور ایجاد اشتغال نسبت به راه‌اندازی ۱۳ طرح نیمه‌تمام صنعتی در قالب طرح مثلث اقتصادی به مبلغ ۹۰۰۷ میلیارد ریال اقدام شده است که اتمام این طرح ها برای تعداد ۹۴۲ نفردرحوزه صنعت و معدن اشتغال مستقیم به همراه دارد.

وی با بیان اینکه تعداد پنج طرح از طرح های نیمه تمام درطی ماه های گذشته به بهره‌برداری رسید و تعداد سه طرح دیگر نیز در هفته دولت با ۹۳میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و۴۸اشتغال نفر افتتاح رسمی می‌شود افزود: طرح توسعه شرکت آراء سیلیس و شرکت سفید گوشت پرند نیز از جمله طرح های صنعتی هستند که با سرمایه ۶۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۶۰ نفر طی چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

صادرات
رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد با اشاره به آمار صادرات کالاهای صنعتی در سه‌ماهه امسال نیز گفت: رقم صادرات به لحاظ تناژ به میزان ۱۶۰۰ تن و به ارزش تقریبی ۲۸۵هزار دلار شامل سنگ نما، فرآورده‌های لبنی، نشاسته، زعفران و پسته بسته‌بندی‌شده، پودر موسیر، نمک، ظروف مقوایی، پودرهای معدنی به هفت‌کشور هدف صادراتی بوده است.

وی تامین سرمایه در گردش، ادامه اکتشافات معدنی با اولویت کانی‌های فلزی، توسعه صادرات، کمک بهبود فضای کسب‌وکار، ارتقاء بهره‌وری و بهبود شبکه توزیع و کنترل و تنظیم بازار را از موضوعاتی عنوان کرد که هم چنان در دست اقدام و در زمره اولویت‌های این اداره است.

کاهش آمار بیکاری
فرماندار گناباد نیز بابیان اینکه در قالب طرح مثلث اقتصادی و همکاری معین‌های اقتصادی موفق به کاهش آمار بیکاری شدیم به خبرنگار ما گفت: از مجموع ۱۶ تفاهم‌نامه طرح مثلث توسعه اقتصادی و سفر استاندار خراسان رضوی به این شهرستان در سال گذشته ۶ طرح تاکنون تکمیل‌شده که سه طرح از آن‌ها در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند و هفت طرح با پیشرفت فیزیکی بالغ‌بر ۷۰ درصد در دست اجراست.

حامد قربانی با اشاره به اینکه تعداد معین‌های طرح مثلث توسعه اقتصادی در گناباد از سه معین به ۱۰ معین افزایش‌یافته ادامه داد: از این تعداد شش معین بومی هستند و ۴۳ هسته کار و زندگی توسط بانک رسالت به‌عنوان یکی از معین‌های این شهرستان اجراشده که از این تعداد تا پایان امسال به ۲۵۰ هسته افزایش می‌یابد.

وی افزود: درنتیجه جهت‌دهی طرح‌های اشتغال‌زایی و جذب تسهیلات اشتغال از منابع مختلف میزان بیکاری در این شهرستان از چهار هزار و ۲۰۰ نفر در سال ۱۳۹۵ هم‌اکنون به دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش‌یافته است.

فرماندار گناباد ادامه داد: کل اعتبارات مشاغل خانگی خراسان رضوی در بخش مشاغل خانگی طی سال گذشته ۱۰۸ میلیارد ریال بود که ۹ میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریال آن به این شهرستان اختصاص یافت و با صرف این اعتبارات برای ۱۸۷ نفر اشتغال ایجاد شد.

قربانی ادامه داد: این شهرستان در جذب اعتبارات مشاغل خانگی بعد از مشهد رتبه دوم و در اعتبارات تبصره ۱۶ رتبه سوم استان خراسان رضوی را داراست.

 ۷۸ طرح با مجموع اعتبار بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال طی هفته دولت در گناباد به بهره‌برداری می‌رسد و این طرح‌ها درمجموع برای ۱۴۶ نفر اشتغال ایجاد می‌کنند.

وی بیان کرد: هم‌چنین  ۷۸ طرح با مجموع اعتبار بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال طی هفته دولت در گناباد به بهره‌برداری می‌رسد که این طرح‌ها درمجموع برای ۱۴۶ نفر اشتغال ایجاد می‌کنند.

کمک به روستائیان
فرماندار گناباد بابیان اینکه از سال ۱۳۹۵ تاکنون بیش از ۱۰ هزار تن آسفالت برای معابر عمومی ۳۵ روستای این شهرستان تأمین و توزیع‌شده  اظهار کرد: طرح هادی طی چهار سال گذشته در ۵۸ روستا اجراشده که نقش مهمی در عمران روستاها ازجمله مناطق محروم داشته و بهسازی بیش از ۲۰۰ واحد مسکن محرومان با تسهیلات ارزان‌قیمت در این شهرستان در دست اجراست.

قربانی بابیان اینکه در طی چهار سال گذشته شاهد افزایش ۵۴ درصدی مقاوم‌سازی مسکن روستایی بودیم ادامه داد: به‌منظور کمک به روستائیان مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار طی یک سال گذشته برای احیا و مرمت قنوات، اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار و اصلاح و نوسازی شبکه‌های آب شهری و روستایی گناباد اختصاص‌یافته است.

اجرای طرح‌های ملی
فرماندار گناباد در خصوص طرح‌های مهم ملی در دست اجرا در این شهرستان نیز  گفت: احداث خط ریلی یونسی - بجستان به گناباد به‌عنوان خط نخست خط راه‌آهن مشهد به زاهدان با  ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، اجرای طرح فرودگاه گناباد با هزینه ۲۵۱ میلیارد ریال و بیش از ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی و باند دوم جاده گناباد به قاین با هزینه یک هزار میلیارد ریال و پنج درصد پیشرفت ازجمله طرح‌های بزرگ و ملی در این منطقه است.

قربانی افزود: گازرسانی به روستاهای گیسور و چاه بخشی بخش مرکزی این شهرستان با هزینه ۳۳۰ میلیارد ریال تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و گازرسانی به پنج روستای بخش کاخک نیز در دست اجراست و طرح احداث درمانگاه سوختگی بیمارستان علامه بهلول گنابادی نیز با هزینه ۲۵۰ میلیارد ریال از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است. 

وی ادامه داد: طرح توسعه مجتمع آموزش عالی گناباد هم تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۲۷۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده و ۵۰ میلیارد ریال دیگر برای تکمیل آن موردنیاز است.

کد خبر: ۳۷٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha