۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
دولتیها، جاماندگان اصلی از سامانه املاک/ واکنش معاون وزیر راه به عدم ارسال اطلاعات وزارت نفت و نیرو
بازار گزارش می دهد

دولتیها، جاماندگان اصلی از سامانه املاک/ واکنش معاون وزیر راه به عدم ارسال اطلاعات وزارت نفت و نیرو

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هنوز دو وزارت نفت و نیرو اطلاعات خود را وارد سامانه املاک نکرده اند، گفت: وزارت نفت و نیرو در حال انجام مقدمات ارسال اطلاعات خود به سامانه املاک هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با گذشت کمتر از یک هفته از آغاز به کار و اجرایی شدن سامانه املاک و اسکان خبرها حاکی از این است که دو وزارتخانه بزرگ نفت و نیرو هنوز برای بارگذاری اطلاعات خود در سامانه املاک اقدامی نکرده اند. 

بر اساس تصمیم مجلس شورای اسلامی و بنا به دو علت عمده، مجلس با وجود قانون مصوب سال ۹۴ در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی در جریان اصلاح قانون مالیات های مستقیم، وارد عمل شده و طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر این قانون در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی را تهیه کرده است.

در ماده قانونی که به این منظور در سال ۹۴ و در جریان اصلاح قانون مالیات های مستقیم در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی به تصویب رسید، اما تاکنون اجرایی نشده است، نرخ دریافت مالیات از خانه های خالی نرخی بازدارنده نبود. پایه دریافت این مالیات درآمد حاصل از اجاره آن واحد در نظر گرفته شده بود که نرخی بازدارنده و موثر برای ترغیب مالکان این خانه ها به عرضه آن ها به بازار مسکن محسوب نمی شود. در طرح کمیسیون اقتصادی این نرخ به میزان ۶ برابر درآمد حاصل از اجاره در سال اول خالی ماندن واحد،۱۲ برابر در سال دوم و ۱۸ برابر در سال سوم افزایش یافته است. براین اساس به طور تقریبی مالیات سالانه یک واحد مسکونی معمولی در غرب تهران در سال اول خالی ماندن معادل رقمی حدود ۵۰ میلیون تومان برآورد می شود.

دلیل دوم ورود مجلس به برنامه دریافت مالیات از خانه های خالی ایجاد الزام برای تکمیل اطلاعات مربوط به واحدهای مسکونی کشور و تسریع روند شناسایی خانه های خالی بود. به همین منظور با اجرایی شدن و آغاز به کار سامانه املاک و اسکان می بایست ۱۶ دستگاه دولتی و خصوصی اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کنند. اما شنیده ها حاکی از این است که دو وزارتخانه بزرگ که متولی بخش آب، برق و گاز کشور هستند و می توانند واحدهای مسکونی را از بابت خالی بودن شناسایی کنند هنوز اطلاعات خود را در سامانه املاک بارگذاری نکرده اند.

آخرین وضعیت بارگذاری اطلاعات وزارت نفت و نیرو در سامانه املاک
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که دلیل عدم بارگذاری اطلاعات وزارت نفت و نیرو در سامانه املاک چیست؟ گفت: نمی توان گفت که وزارت نفت و نیرو با سامانه املاک همکاری نکرده اند. چرا که ۱۶ دستگاه دولتی و خصوصی می بایست طبق قانون اطلاعات خود را در سامانه املاک بارگذاری کنند تا بتوان از این طریق واحدهای مسکونی خالی از سکنه را شناسایی کرد. 

محمودزاده تاکید کرد: به هر حال شاید بارگذاری اطلاعات در سامانه املاک به صورت فایل در مقطعی بتواند به این سامانه کمک کند. اما برای کمک مداوم باید اطلاعات آنلاین باشد تا بتوان این اطلاعات به روز را پردازش کرد. 

وی ادامه داد: به هر حال هماهنگ شدن و اتصال سامانه های داخلی دستگاهها با سامانه املاک زمان می برد و به نظر می رسد بزودی این اتصال برای این دو وزارتخانه با سامانه املاک انجام خواهد شد.

شاید سامانه های داخلی این دو وزارتخانه دارای یک سری استانداردهایی است که باید می طلبد منتظر ماند و دید چه اتفاقی در آینده رقم خواهد خورد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا اتصال و بارگذاری اطلاعات دو وزارتخانه نفت و نیرو با سامانه املاک صورت گرفته است؟ گفت: هنوز این اقدام انجام نشده است و اتصال و بارگذاری اطلاعات در حال انجام است. به هر حال شاید سامانه های داخلی این دو وزارتخانه دارای یک سری استانداردهایی است که باید می طلبد منتظر ماند و دید چه اتفاقی در آینده رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در زمینه اسکان و املاک بانک اطلاعاتی نداشتیم و در برنامه ریزی برای حوزه مسکن دچار مشکل بودیم، افزود: سامانه املاک و اسکان کشور در شرایط فعلی بیشتر در حوزه مسکن کار می‌کند، اما با اصلاح قانون آن در مجلس؛ از حوزه مسکن خارج و شامل سایر کاربردها می‌شود.

بازخورد سامانه املاک و اسکان کشور در برنامه ریزی حوزه مسکن این است که نیازهای واقعی مسکن چه در زمینه خرید و فروش و چه حوزه اجاره می تواند به عنوان برنامه ریز و سیاستگذار عمل کند

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: بزرگترین بازخورد سامانه املاک و اسکان کشور در برنامه ریزی حوزه مسکن این است که نیازهای واقعی مسکن چه در زمینه خرید و فروش و چه حوزه اجاره می تواند به عنوان برنامه ریز و سیاستگذار عمل کند.  

کد خبر: ۳۷٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha