۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
مساله تولید دیگر  ارز دولتی یا آزاد نیست!
واکنش دامداران و مرغداران به صحبت های معاون امور دام وزارت جهاد

مساله تولید دیگر ارز دولتی یا آزاد نیست!

در حالی که تولیدکنندگان با کمبود نهاده های دام و طیور در بازار مواجه هستند، معاون وزیر روز گذشته از احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده ها خبر داد. برخی فعالان این صنعت معتقدند این کار شدنی نیست چون در هر صورت کشور هیچ ارزی اعم از دولتی، نیمایی یا آزاد برای تخصیص دادن ندارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که یکی از سناریوهای مطرح در دولت، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دام و طیور است. وی اگرچه در ادامه اذعان داشت که حذف ارز دولتی نهاده ها تبعاتی به همراه خواهد داشت که بایستی بررسی شود اما اعلام این خبر به سرعت باعث شد که بسیاری از دامداران و مرغداران کشور به این موضوع واکنش های متفاوتی نشان دهند.

بر خلاف ادعاها امروز نیز ارزی به ما نمی دهند
احمد مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاو داران در این خصوص به خبرنگار بازار گفت:  اگر ارز ۴۲۰۰  قطع شود تکلیف مان روشن می شود، چرا که دولت در حال حاضر مدعی این نهاده با ارز دولتی به دامدار و مرغدار می دهد اما خلاف آن عمل می شود و ما عمدتا از بازار آزاد تهیه می کنیم.

مقدسی افزود: البته دولت باید توجه داشته باشد که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی قطع شود بایستی مابه‌التفاوت را به مصرف کننده بدهد و از آن طرف هم اجازه بدهد من دامدار نیز شیر و گوشت تولیدی خود را در بازار آزاد بر اساس عرضه و تقاضا عرضه کنم.

وی تاکید کرد: الان با کمبود شدید نهاده در بازار رو به رو هستیم و تولیدکنندگان درمانده شده اند که از نظر من عمده دلیل این آشفتگی بازار همین ارز ۴۲۰۰ تومانی است بنابراین امیدواریم این اتفاق بیفتد و قطع شود.

از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان دیگر نیز معتقدند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها اقدام صحیحی نیست بلکه به هیچ وجه شدنی نیست چرا که مشکل امروز کشور نداشتن ارز است حال چه ارز دولتی باشد چه نیمایی و آزاد، فرقی ندارد.

سالانه بالغ بر ۵ میلیارد دلار ارز بابت واردات نهاده نیاز است، با این تفاسیر امروز که قیمت دلار ۲۳ هزار تومان است اگر یک در خواست ۵ میلیاردی وارد بازار شود قیمت دلار مسلما به ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان می رسد

نداشتن ارز دلیل ترخیص نشدن نهاده ها از بنادر است
ناصر نپی پور، عضو هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن  و رئیس هیات مدیره مرغ تخم گذار استان تهران به خبرنگار بازار گفت: فرض کنید دولت  ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده ها را قطع کند، سوال این است که قرار است به جای آن  چه ارزی بدهند؟ نیمایی یا آزاد؟ مساله این است که آیا دولت ارزی دارد که تخصیص بدهد یا نه؟

نپی پور افزود: واقعیت این است که الان ارزی نداریم که بخواهیم به واردات نهاده ها تخصیص بدهیم چه ارز ۴۲۰۰ تومانی چه ارز آزاد. به همین دلیل الان جنس در بنادر است اما به دلیل نبود ارز ترخیص نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اگر ارز آزاد شود دیگر چیزی نمی توانیم صادر کنیم چون صادرات به صرفه نخواهد بود.

اگر ارز آزاد شود دولت دیگر نباید در قیمت گذاری دخالت کند
رئیس هیات مدیره مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه سالانه بالغ بر ۵ میلیارد دلار ارز بابت واردات نهاده نیاز است افزود:  با این تفاسیر امروز که قیمت دلار ۲۳ هزار تومان است اگر یک در خواست ۵ میلیاردی وارد بازار شود قیمت دلار مسلما به ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان می رسد!

نبی پور گفت: از سوی دیگر الان که تولیدکنندگان ما فعالیت می کنند به این امید است که ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده ها را دولت می دهد و مابقی را از بازار آزاد خرید می کنند. اما وقتی قرار باشد ۱۰۰ درصد نهاده را از بازار آزاد خرید کند قطعا به دلیل نداشتن نقدینگی  اصلا نمی تواند خرید کند! در نتیجه تولیدی خود را منحل می کند.

در صورت آزاد شدن ارز دولت نباید در قیمت گذاری نقش داشته باشد اما مساله اینجا است که دولت اصولا دست از سر تولید کننده بر نمی دارد و باز هم خودش قیمت گذاری می کند

وی ادامه داد: حال فرض کنیم تولیدکننده حال چه مرغدار و چه دامدار بتواند ۱۰۰ درصد نهاده خود را از بازار آزاد تهیه کند مساله اینجا است که دولت دست از سر تولیدکننده برنمی دارد؛ یعنی در چنین شرایطی دولت باید بگوید چون ارز را آزاد کرده ایم بنابراین آزاد هستید با قیمت خودتان بفروشید. مسلما دولت چون دوست دارد همیشه بالای سر تولیدکنندگان باشد باز هم می خواهد خودش قیمت گذاری کند.

این فعال صنعت طیور اظهار داشت: جالب است بدانید بر اساس محاسباتی که انجام داده ایم اگر قرار باشد نهاده با ارز آزاد در اختیار ما قرار بگیرد قیمت تخم مرغ کیلویی ۲۵ هزار تومان می شود؛ به عبارتی قیمت یک شانه تخم مرغ ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان می شود! سوال اینجا است که آیا مردم چنین قدرت خریدی خواهند داشت؟

کشاورزی در دنیا صنعتی سوبسید دار است اما در ایران چنین اعتقادی وجود ندارد
 
نبی پور در خصوص دلایل آشفتگی بازار نهاده ها نیز گفت: در درجه اول به دلیل بی برنامه گی است، متاسفانه کشور ما بی برنامه است. از سوی دیگر به دلیل تحریم ها ما دیگر نمی توانیم پول جابجا کنیم، همچنین چون نمی توانیم مثل سابق نفت بفروشیم در نتیجه ارز وارد کشور نمی شود و ارز نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه این آقایان هنوز متوجه نیستند که همه جای دنیا به کشاورزی سوبسید می دهند و کشاورزی ذاتا صنعت سوبسید داری است. مگر می شود سوبسید ندهید اما همه چیز را از ما تولیدکنندگان بخواهید!؟

کد خبر: ۳۷٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha