۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
بررسی دلایل ریزش بورس در هفته‌ای که گذشت
کارشناس ارشد اقتصادی بورس اوراق بهادار:

بررسی دلایل ریزش بورس در هفته‌ای که گذشت

حقانی نسب، کارشناس ارشد اقتصادی بورس اوراق بهادار گفت: اگرچه شواهد نشان از کاهش ۱۵ درصدی شاخص بورس دارد، اما در حقیقت این بازار حدود ۳۰ درصد دچار اصلاح شده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، عباسعلی حقانی نسب رئیس هیئت مدیره یکی از شرکت‌های سبدگردان و کارشناس ارشد اقتصادی بورس اوراق بهادار گفت: شاخص بازار بورس در هفته قبل حتی تا ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد هم بالا رفت، اما بعد از آن روند کاهشی خود را طی کرد.

وی افزود: اگرچه شاخص نشان از کاهش ۱۵ درصدی دارد اما در حقیقت بازار بورس حدود ۳۰ درصد دچار اصلاح شد و سهامداران با افت بیشتری مواجه شدند چراکه برخی شرکت‌ها و صنایع، داخل این شاخص حساب نمی شوند.

کارشناس ارشد اقتصادی بورس اوراق بهادار درباره دلایل ریزش بازار سرمایه و روند کاهشی ۱۰ تا ۱۵ درصدی شاخص بورس اظهارکرد: برخی صنایع مانند صندوق‌های سرمایه گذاری در خود شاخص محاسبه نمی شوند و یا برخی شرکت‌ها با وجود اینکه کاهش بیشتری دارند اما در شاخص وزن کمتری دارند و بخشی از شرکت‌ها هم در فرابورس هستند.

حقانی نسب درباره نگرانی‌های مردم از وضعیت بازار بورس گفت: گاهی این دولت و مجلس هستند که این نگرانی‌ها را دامن می زنند.

وی با تصریح بر اینکه توجه دولتمردان و ارکان نظام به بازار بورس طی شش ماه اخیر با توجه به تحریم فروش نفت و کسری بودجه و شرایط کرونا خیلی بیشتر شده وگرنه قبل از آن کسی به بازار سرمایه توجه چندانی نداشت گفت: جالب است عده ای سروصدا می کنند که این بازار حباب دارد، اما درمورد بازار ملک که هفت برابر ارزش ذاتی اش حباب دارد صدای کسی بلند نمی شود.

کارشناس ارشد اقتصادی بورس اوراق بهادار با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت خروج بانک‌ها از بنگاهداری و سرمایه داری در دو سال قبل گفت: از ابتدای سال تاکنون بانک‌ها بیش از یک میلیون میلیارد تومان دارایی سهامی دارند اما فقط کمتر از هزار میلیارد تومانش را در بازار ما فروختند.

حقانی نسب یکی از عوامل ریزش اخیر بازار سرمایه را در این تفکر می داند که حباب بازار مسکن، حباب بازار پول(نرخ سود بانکی)، حباب بازار سکه و ارز و طلا و خودرو دیده نمی شود، اما سروصدا می کنند که در بازار سرمایه حباب ایجاد شده و باید جلوی آن را بگیریم که دولت هم در چنین شرایطی تصمیم به آزادسازی ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت و بعد هم فروش بشکه های نفت می گیرد!

وی تصریح کرد: چرا دولت در شرایط کسری بودجه و با وجود دارایی سهامی خود به ارزش دو هزار هزار میلیارد تومان، اما از ابتدای سال تا الان فقط ۱۶ هزار میلیارد تومان آن را فروخته است!؟

حقانی نسب همچنین درباره سهام عدالت گفت: قبلا که سهام عدالت دست دولت بود یک نیمچه مدیریتی اعمال می شد، اما در شرایطی که مردم از بازار سرمایه آگاه نبودند و باید یک پشتیبان قرار می دادند این سهام آزادسازی شد و این روش غلط در آزادسازی مشکلاتی را ایجاد کرد.

کارشناس ارشد اقتصادی بورس اوراق بهادار تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های دولتی و خصوصی را ضروری خواند و تصریح کرد: سالهاست مدیران شرکت‌ها و مدیران دولتی پشت سودهای تورمی پنهان می شوند به دلیل اینکه اقتصاد ما تورمی بوده و دارایی هایشان را تجدید ارزیابی نکردند، لذا سود پرداختی هم سود تورمی است که با آن پاداش هیئت مدیره و حق حضور می گیرند و الان هم از تجدید ارزیابی امتناع می کنند.

کد خبر: ۳۷٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha