۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
ظرفیت های عظیم کشاورزی در اصفهان/ ۱۶۶ پروژه افتتاح می شود
رئیس جهاد کشاورزی اصفهان:

ظرفیت های عظیم کشاورزی در اصفهان/ ۱۶۶ پروژه افتتاح می شود

اصفهان - رئیس جهاد کشاورزی اصفهان گفت: در هفته دولت ۱۶۶ پروژه در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد.

مهراداد مرادمند در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل ۵ درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را  به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: این استان دارای شرایط متنوع آب و هوایی است و از این رو استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد به گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی استان بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه دار و هسته دار کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموع  اراضی زراعی استان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد، ادامه داد: تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه مجموع اراضی باغی استان اصفهان حدود ۸۰ هزار هکتار است، افزود: انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلو در این باغات تولید می‌شود ضمن اینکه مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

مرادمند با بیان اینکه در حال حاضر سالانه یک هزار و ۴۴۳ تن شیر خام در اصفهان تولید می‌شود، گفت: همچنین ۲۰۰ هزار تن مرغ، ۱۰۵ هزار تن تخم مرغ، ۷۰ هزار تن گوشت قرمز، ۷ هزار و ۳۰۰ تن عسل، ۱۰ هزار تن گوشت بوقلمون ۱۰ هزار تن، یک هزار تن گوشت شترمرغ و ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه ماهیان زینتی در اصفهان تولید می‌شود.

سالانه ۳۰۲ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان تولید می‌شود، در بخش‌های دیگر نیز با تولید سالانه ۳۹۰ هزار تن پیاز در رتبه دوم، تولید سالانه ۵۲۸  هزار تن سیب زمینی در رتبه سوم، تولید سالانه ۲۷۷ هزار تن سیب درختی در رتبه چهارم و با تولید سالانه ۱۳ هزار تن قارچ در رتبه سوم کشور قرار داریم

تولید ۳۰۲ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در اصفهان
وی در خصوص تولید محصولات گلخانه‌ای در استان اصفهان نیز تصریح کرد: سالانه ۳۰۲ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان تولید می‌شود، در بخش‌های دیگر نیز با تولید سالانه ۳۹۰ هزار تن پیاز در رتبه دوم، تولید سالانه ۵۲۸  هزار تن سیب زمینی در رتبه سوم، تولید سالانه ۲۷۷ هزار تن سیب درختی در رتبه چهارم و با تولید سالانه ۱۳ هزار تن قارچ در رتبه سوم کشور قرار داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه با توجه به خشکسالی‌های مستمر در استان اصفهان کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی در دستور کار این سازمان بوده است، ادامه داد: جایگزینی ارقام گندم و جو گواهی شده متحمل به شرایط تنش محیطی و سازگار با شوری و کم آبی و حذف تدریجی بذر خود مصرفی کشاورزان و ارقام کم بازده، اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی با جایگزینی و توسعه کشت گیاهان متحمل به خشکی و شوری نظیر گلرنگ، سورگوم علوفه ای و انواع ارزن، تغییر تاریخ کاشت در بعضی از محصولات زراعی بهاره به پاییزه نظیر چغندرقند، چغندرعلوفه‌ای و قصیل جو، استفاده از کشت‌های نشایی در محصولات آب بر نظیر پیاز، استفاده از بذور سیب زمینی گواهی شده و تولید غده‌های مینی تیوبر که سالیانه سه تا پنج میلیون غده در استان تولید می‌شود و می‌تواند ۸۵ درصد نیاز کشور را تامین کند، از جمله این موارد است.

وی جایگزینی و توسعه باغات متحمل به خشکی نظیر پسته، انار، بادام، انگور و گل محمدی و توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح استان از جمله گل محمدی، زعفران، زرشک، موسیر و بابونه را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه اعلام کرد و گفت: تولید محصولات دامی، جایگزینی برای تولیدات زراعی و تأمین علوفه آب بر در سال‌های کم آبی بوده که با استفاده از آب مجازی افزایش یافته است.

اجرای آبیاری نوین در ۱۲۳ هزار هکتار از اراضی اصفهان
مرادمند با بیان اینکه اجرای روش‌های نوین آبیاری در سطح ۱۲۳ هزار هکتار یعنی معادل نیمی از سطح کشت فعلی استان اصفهان از دیگر اقدامات جهادکشاورزی از بحران خشکسالی است، افزود: تهیه اطلس نیاز آبیاری محصولات کشاورزی استان و  تهیه و تدوین الگوی بهینه کشت محصولات زراعی و باغی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

۱۶۶ پروژه با اعتبار بالغ بر دو هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۵۴ نفر و تثبیت اشتغال ۷۷۵ نفر در این هفته افتتاح می‌شود

بهره برداری از ۱۶۶ پروژه جهادکشاورزی در هفته دولت

وی در خصوص پروژه‌های در دستور کار جهادکشاورزی استان اصفهان برای بهره‌برداری در هفته دولت افزود: ۱۶۶ پروژه با اعتبار بالغ بر دو هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۵۴ نفر و تثبیت اشتغال ۷۷۵ نفر در این هفته افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه این پروژه‌ها در قالب ۸۰ پروژه آب و خاکی، ۳۸ پروژه در حوزه تولیدات گیاهی، ۱۸ پروژه در حوزه تولیدات دام و طیور و آبزیان و ۳۰ پروژه در قالب پروژه‌های امور عشایر، منابع طبیعی و تعاون روستایی عنوان و به پروژه‌های شاخص آماده بهره‌برداری در هفته دولت اعلام کرد و گفت: شاخص‌ترین پروژه سازمان جهادکشاورزی افتتاح «گلخانه امین» در مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هزار مترمربع در شهرستان شهرضا و اعتبار ۶۱۰ میلیارد ریال است که اشتغال ۲۰۰ نفر را به ارمغان می‌آورد.

وی در خصوص پروژه سد خاکی در شهرستان فریدونشهر گفت: این سد خاکی با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب توسط اداره کل امور عشایر از دیگر پروژه‌های شاخص سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در هفته دولت خواهد بود.

مرادمند در خصوص پروژه‌های در دست اجرا در شهرستان‌های گلپایگان، تیران و کرون افزود: احداث واحدهای قارچ‌های خوراکی در شهرستان فریدونشهر، احداث و بهسازی کانالهای آبیاری عمومی در شهرستان لنجان از دیگر پروژه‌های شاخص سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در هفته دولت است.

وی با اشاره به احداث گلخانه سبزی و صیفی در شهرستان اصفهان تصریح کرد: در مجموع ۲۰ پروژه شاخص کشاورزی در هفته دولت آماده بهره‌برداری است که زمینه اشتغال ۳۸۲ نفر را فراهم می‌کند.

مرادمند در خصوص دیگر پروژه‌های در دست بهره‌برداری در دیگر شهرستان‌های استان اصفهان گفت: شهرستان سمیرم با ۲۲ پروژه، شهرستان تیران و کرون با ۱۸ پروژه و شهرستان شهرضا با ۱۳ پروژه رتبه‌های اول تا سوم را از نظر تعداد پروژه‌های افتتاحی دارند.

کد خبر: ۳۷٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha