۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
پراید به لحاظ قیمتی جایگزین ندارد
کارشناس صنعت‌ خودرو در گفتگو با بازار:

پراید به لحاظ قیمتی جایگزین ندارد

کاکایی، کارشناس صنعت‌ خودرو گفت: عرضه خودرو مطابق با استانداردهای بین‌المللی قیمتی بالغ بر ۸هزار دلار دارد.

بازار؛ گروه ‌خودرو: یک خودرو زمانی در بازار با اقبال مواجه می‌شود که قیمت معقولانه داشته باشد. اقتصادی بودن هر محصولی به تیراژ و البته هزینه‌های ساخت و تامین قطعات آن است. از همین رو گمانه‌زنی‌هایی با حذف پراید از خط تولید برای انتخاب جایگزین بعدی آن انجام شده، اما تاکنون محصولی نتوانسته جانشین مناسبی برای آن باشد. در این راستا امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو توضیح می‌دهد.

* باتوجه به شرایط فعلی بازار خودرو و اقتصادی بودن پراید، حذف آن ممکن است چه تاثیری در بازار داشته باشد؟
پراید باید چهارسال پیش از خط تولید خودروساز حذف می‌شد، زیرا در سال ۹۵ اوضاع صنعت و بازار روبه بهبود و شرایط پایداری وجود داشت. اما در شرایط فعلی که قدرت خرید مشتریان کاهش یافته، از سوی محصولی هم قیمت و با کیفیت‌ بهتر وجود ندارد، حذف پراید برای مشتریان و بازار خودرو چالش ایجاد خواهد کرد.

* دلیل اصلی حذف پراید چه بود و آیا استفاده از واژه جایگزین برای این خودرو از نظر شما درست است؟
دلیل اصلی حذف پراید از خط تولید، پاس نکردن استانداردها بود. زیرا این خودرو توانایی رعایت الزامات و استانداردهای ایمنی به ویژه ایمنی عابرپیاده را ندارد. هرچند که در سال‌های گذشته تغییرات ایمنی فراوانی روی این محصول انجام شد. بنابراین گروه خودروسازی سایپا با بروزرسانی پراید برای پاس کردن استانداردها محصولی جدید را طراحی و تولید کرد که همان تیبا است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، پراید باید چهارسال پیش از خط تولید حذف می‌شد و در آن زمان تیبا در صنعت و بازار وجود داشت.

* به نظرتان با توجه به اینکه خودرو تیبا همان زمان هم روی خط تولید خودروسازان بود، چه مانعی باعث شد تا پراید همچنان تولید شود و چرا الان شد؟
مجدد اشاره کنم تیبا خودروی هست که توانایی پاس کردن حداقل الزامات استاندارد را دارد و نیاز مشتریان را مرتفع می‌کند. واژه جایگزین معنا و مفهوم ندارد و باید دقیق آن را تعریف کرد. از نظر اقتصادی پراید هیچ جایگزینی در دنیا ندارد. از آنجایی که پراید بیش از دو دهه در خط تولید خودروساز بوده، هزینه تولید قطعات آن مستهلک شده، قیمت مقرون به صرفه داشت. اما خودرو تیبا به دلیل جدید بودن، هزینه تولید و نگهداری بیشتری نسبت به پراید دارد. بنابراین اختلاف قیمت این دو خودرو سبب شد که هیچگاه به لحاظ اقتصادی تیبا جایگزین نباشد.

* به نظرتان خودرویی که بتواند حداقل استانداردهای مورد نیاز برای صنعت خودروسازی را پاس کند باید چه قیمتی داشته باشد؟
 در اینجا باید اشاره کرد خودروی که بتواند استانداردهای ایران را پاس کند قیمتی در حدود ۷۸۰۰ تا ۸ هزار دلار دارد.

کد خبر: ۳۷٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha