۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
آرزوهای ذوب شده در مجتمع مس سونگون/ انتظارها برای پایان خام فروشی
بازار گزارش می‌دهد؛

آرزوهای ذوب شده در مجتمع مس سونگون/ انتظارها برای پایان خام فروشی

تبریز- در مجتمع مس سونگون بعد از سال ها انتظار برای افتتاح کارخانه های ذوب، پالایش و در نهایت تولید کاتد، حالا رویای پایان خام فروشی ها کی به اتمام می رسد معلوم نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: معدن مس سونگون را می‌توان طلایی در دل آذربایجان شرقی دانست. معدنی که در کنار معدن مس سرچشمه کرمان از بزرگترین معادن مس محسوب می‌شود و طبق اعلام سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، ۴۰ درصد ذخایر مس کشور را در خود جای داده و همین امر، اهمیت این معدن را در اقتصاد استان و کشور پررنگ‌تر ساخته است.

هر چند مس سونگون را می‌توان یکی از پر حاشیه ترین معادن کشور نیز دانست. معدنی که سال هاست در انتظار ایجاد کارخانه‌های تکمیلی ذوب و پالایش برای تولید کاتد مس و از سوی دیگر ایجاد صنایع پایین دستی است تا پس از سال‌ها کنسانتره تولید شده در کارخانه‌های این معدن به جای انتقال به دیگر نقاط کشور، در خود منطقه مانده و جلوی هر گونه خام فروشی در این زمینه گرفته شود.

در این مدت مردم، نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان همواره بر جلوگیری از خام فروشی‌ها تاکید کرده و درآمد معدن را حق خود استان و البته منطقه ورزقان دانسته‌اند. موضوعی که تاکنون به وقوع نپیوسته و سهم استان را از این طلای ناب، ناچیز کرده است.

هر چند این روزها وعده‌هایی در خصوص راه اندازی پروژه‌های ذوب و تولید کاتد مس در مس سونگون طی سال‌های نزدیک شنیده می‌شود. وعده‌هایی که می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی برای استان و شهرستان ورزقان باشد.

تولید ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس در فاز اول و و دوم مجموعه
مدیر مجتمع مس سونگون در خصوص وضعیت تولید کنسانتره مس در این مجتمع به خبرنگار بازار می‌گوید: در فاز اول و دوم کارخانه تغلیظ حدود ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس تولید می‌شود که فاز سه توسعه تغلیظ نیز در دست اجرا بوده و فاز چهارم نیز به تصویب رسیده است.

علی بیات ماکو همچنین از تولید سالانه سه هزار تن مس کاتد از سنگ‌های کم عیار خبر داده و می‌گوید: این امر با بهره برداری از مجموعه‌ای جدید از سال آینده میسر خواهد بود.

وی در خصوص زمان بهره برداری از طرح‌های توسعه ذوب و پالایش در این مجموعه نیز می‌گوید: این طرح‌ها در سال ۱۴۰۴ طبق برنامه به بهره برداری خواهند رسید.

بیات ماکو همچنین از وجود اخبار خوش در خصوص این مجتمع سخن گفته و می‌افزاید: البته در حال حاضر نمی‌توانیم در خصوص جزئیات این موضوع سخن بگوییم اما بر اساس اکتشافات جدید شرکت ملی مس، در روزهای آتی اخبار خوبی از مجموعه شنیده شده و بر اساس آن منطقه آذربایجان به قطب تولید مس کشور تبدیل خواهد شد.

مراحلی که باید برای تولید کاتد طی شود
سرپرست پروژه کاتد مجتمع مس سونگون نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پروژه ذوب مس سونگون فراز و نشیب‌هایی زیادی در طول زمان شاهد بوده، می‌گوید: برای پروژه ذوب مس سونگون نیاز به احداث کارخانه ذوب، پالایشگاه، فولاتاسیون، یوتیلیتی و پلنت های سولفوریک اسید و اکسیژن است.

محمد صالح مرادی ادامه می‌دهد: با احداث کامل این پکیج، شاهد تولید ۱۰۰ هزار تن کاتد در مجتمع مس سونگون خواهیم بود.

آماده سازی زیرساخت‌های پروژه ذوب در ۶۰ هکتار
وی با اشاره به روند پروژه ذوب می‌گوید: هم اکنون ۶۰ هکتار زمین برای این پروژه در نظر گرفته شده و عملیات خاکبرداری هفت میلیون مترمکعب آن نیز انجام یافته و زیرساخت‌های مرتبط برای احداث کارخانه نیز فراهم شده است تا در صورت خرید تجهیزات لازم برای کارخانه و انعقاد تفاهمنامه های فنی، کار با سرعت آغاز شود.

مرادی ادامه می‌دهد: ۲۵ هزار مترمربع از فضا برای احداث ساختمان پالایشگاه با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن مس کاتد در سال است که اسکلت فلزی آن آماده شده و برخی کارهای جزئی و تهیه جرثقیل‌های مورد نیاز انجام شده است.

عقد قرارداد با شرکت‌های داخلی برای تجهیز و راه اندازی پروژه
وی در خصوص انعقاد تفاهم نامه تجهیز و راه اندازی این کارخانه می‌گوید: در این زمینه سال‌ها پیش قراردادهایی با شرکت‌های خارجی منعقد شد اما انعقاد این تفاهم نامه‌ها همزمان با اعمال تحریم‌ها علیه ایران بود که شرکت مورد نظر حاضر به همکاری نشده و بدین ترتیب قرارداد فسخ شد.

سرپرست پروژه کاتد مجتمع مس سونگون می‌افزاید: به دنبال این امر، مناقصه‌ای با حضور شرکت‌های داخلی برگزار شد که ۱۱ شرکت حائز شرایط دریافت اسناد مناقصه شدند. یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد، اتصال شرکت داخلی با یک شرکت خارجی است که پس از طی این مراحل و شناسایی توانمندی شرکت‌ها، شاهد عقد قرارداد خواهیم بود.

مرادی ادامه می‌دهد: در حال حاضر پس از بازدید سایت، برگزاری جلسه توجیهی فنی توسط شرکت‌های منتخب و بررسی شایستگی آنها و سپس ارائه قراردادهای اتصال شرکت به شرکت معتبر خارجی، پروژه وارد فاز اجرایی خواهد شد که طبق زمان بندی انجام شده، فرآیندی به مدت زمان سه الی چهار ماه تا انعقاد قرارداد خواهیم داشت.

پیش بینی هزینه ۲۶۵ میلیون یورویی برای اتمام پروژه
وی در خصوص میزان هزینه انجام شده برای کارخانه ذوب مس سونگون می‌گوید: تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان و ۵۷ میلیون یورو برای پروژه هزینه شده و برای اتمام کار هزینه ۲۶۵ میلیون یورویی پیش بینی شده که از طریق منابع خود مس تأمین خواهد شد.

مرادی در ادامه با اشاره‌ای به پیش بینی‌های صورت گرفته برای اتمام عملیات اجرایی پروژه می‌گوید: اگر عقد قرارداد با شرکت داخلی تا پایان سال انجام شود، طی ۴۸ ماه یعنی چهار سال شاهد اتمام طرح ذوب و خروج مس کاتد از مجموعه مس سونگون خواهیم بود.

مس سونگون دومین معدن از لحاظ بزرگی و تناژ تولیدی
رئیس عملیات کارخانه تغلیظ یک و دو مجتمع مس سونگون نیز این معدن را دومین معدن مس کشور از بابت بزرگی و تناژ تولیدی دانسته و می‌گوید: در مجموعه سه معدن اصلی مس کشور شامل مس سرچشمه، سونگون و میدوک می‌شود که در این میان، سونگون را می‌تواند در رده دوم از لحاظ بزرگی و تناژ تولیدی دانست.

علی نبوی با اشاره به مقدار تولید کنسانتره مس در کارخانه‌های تغلیظ مجتمع می‌گوید: هر فاز از کارخانه‌های تغلیظ ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن کنسانتره مس دارند و ظرفیت بارکشی آن نیز حدود هفت میلیون تن است.

مردم منطقه ورزقان و دیگر شهرستان‌های اطراف معدن مس سونگون چشم امید ویژه ای به این نعمت الهی منطقه داشته و انتظار حل مشکل بیکاری جوانان خود و البته ارتقای وضعیت شهرها و روستاها با توسعه مجتمع مس سونگون و صرف درآمدهای آن در خود منطقه دارند. مردم استان وعده مسئولان طرح برای اتمام چهار ساله کارخانه ذوب و تولید مس کاتد و به دنبال آن ایجاد صنایع پایین دستی در این مجتمع را به خاطر خواهند داشت تا این معدن پس از سال‌ها انتظار بتواند گره گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی در منطقه باشد.

کد خبر: ۳۶٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha