۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
صادرات میگو از گلستان به ۵ هزار تن می‌رسد
مدیرکل شیلات گلستان:

صادرات میگو از گلستان به ۵ هزار تن می‌رسد

گرگان- مدیرکل شیلات گلستان گفت: با تکمیل بهره‌برداری از فاز اول مجتمع پرورش میگوی گلستان تولید این محصول در سال ۱۴۰۱ به ۶ هزار و ۹۰۰ تن و صادرات آن به پنج هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد.

به گزارش خبرنگار بازار، سیدجواد قدس علوی ظهر پنج شنبه در نشست خبری اظهار کرد: استان گلستان به عنوان یک استان ساحلی و مرزی ظرفیت خوبی در حوزه آبزی‌پروری و شیلات دارد و یکی از اولویت‌های شیلات استان شناسایی این ظرفیت‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه دریا محور، ایجاد زنجیره ارزش، آماده کردن بستر افزایش تولید و اشتغال و ... مدنظر بوده است، افزود: طی سال‌های ۹۲ تا ۹۸ پروژه‌های شاخص و تحولزا از جمله پرورش میگوی گمیشان، پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی با استفاده دو منظوره از آب چاه‌های کشاورزی ، پرورش ماهی در قفس را اجرا کردیم که هم راستا با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید بوده است.

مدیرکل شیلات گلستان با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها نقش ساسی در تحول و توسعه اقتصادی، فرهنگی و تولیدی استان داشته و دارد، تصریح کرد: پرورش میگوی استان در دو فاز چهار و شش هکتاری در اراضی لم یزرع، کم بازده و شوره زار شمال است گمیشان با هدف جذب سرمایه، تولید، اشتغال، کارآفرینی، توسعه عادلانه و متوازن در مناطق مرزی و محروم استان  اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: از سال ۹۰ تولید انبوه میگو در فاز نخست مجتمع گمیشان آغاز شده و امسال در دهمین سال تولید انبوه محصول قرار داریم.

قدس علوی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ در این پروژه ۱۱ مزرعه به بهره‌برداری رسیده بود و هم‌اکنون با ۵۴۰ درصد رشد به ۶۰ مزرعه رسیده است، ادامه داد: تولید محصول هم طی سال‌های گذشته با رشد چشمگیری همراه بوده و با ۸۵۰ درصد رشد از ۳۰۴ تن تولید در سال ۹۲ به دو هزار و ۵۸۵ تن در سال ۹۷ رسید.

وی با یادآوری اینکه در سال گذشته مزارع پرورش میگوی استان با بیماری لکه سفید درگیر بودند و این امر کاهش تولید در سالجاری را به همراه داشته، اضافه کرد: امسال ۲۴.۵ مزرعه فعال است و پیش‌بینی می‌کنیم بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن میگو تولید و برداشت شود.

قدس علوی به افق طرح هم اشاره و بیان کرد: با تکمیل فاز یک و بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی فاز نخست (چهار هزار هکتاری) پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۱ تولید میگو در این مجتمع به شش هزار و ۹۰۰ تن و صادرات آن به پنج هزار و ۹۰۰ تن برسد.

وی خاطرنشان کرد: با این میزان صادرات حداقل ۳۳ میلیون دلار ارزآوری عاید استان و کشور شده و چهار هزار و ۱۲۱ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

کد خبر: ۳۶٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha