۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
قانون جدید صدور سند زمین های دولتی به نام وزارت راه/بی رغبتی سازندگان به تولید مسکن
نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفتگو با بازار خبر داد

قانون جدید صدور سند زمین های دولتی به نام وزارت راه/بی رغبتی سازندگان به تولید مسکن

رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه رئیس جمهور دستور داده بود تا وزارتخانه ها، زمین های خود را در اختیار وزارت راه قرار دهند اما عملا اینطور نشد گفت: در قانون جدیدی که ابلاغ شده این وزارتخانه می تواند زمین های سایر وزارتخانه ها را به نام خود صادر کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رئیس جمهور در ۲۵ خرداد ماه امسال به دستگاه های اجرایی و نهادهای وابسته به دولت دستور داد اراضی دولتی واقع شده در محدوده و حریم شهرها را به منظور اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی زمین و مسکن، برای بهره برداری در طرح اقدام ملی مسکن، به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند.

روحانی در آن روزها تاکید داشت تا اراضی واقع شده در محدوده و حریم شهرها هر چه زودتر به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود. تا بر اساس تکلیفی که به وزارت راه و شهرسازی محول شد، این وزارتخانه در اجرای ماده ۱۰ قانون زمین شهری و به منظور شهرک سازی و مجتمع های مسکونی بر اساس ضوابط و مقررات شهرک سازی و با رعایت اصل حفظ باغات و اراضی کشاورزی اقدام کند.

 با گذشت چند ماه از این دستور گزارشها نشان می دهد که این دستور نیز عملا راه به جایی نبرده و وزارتخانه ها هنوز تن به این دستور رئیس جمهور نداده اند.

این وضعیت در حالی رخ داده است که طرح اقدام ملی مسکن به روزهای تحویل برخی واحدهای خود نزدیک شده است. پس اگر دولت قصد داشته باشد تا طرح اقدام ملی مسکن را که در فاز نخست ۴۰۰ هزار مسکن قرار است احداث شود، ادامه دهد باید زمین هایی که در اختیار سایر وزارتخانه ها هستند به وزارت راه و شهرسازی محول شوند تا این وزارتخانه اقدام به ساخت مسکن کند. 

برای موفقیت بخش مسکن ما نیازمند یک برنامه ریزی سیستمی هستیم
ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه برای موفقیت بخش مسکن ما نیازمند یک برنامه ریزی سیستمی هستیم گفت: دستورات چندان نمی تواند در بخش مسکن تاثیرگذار و مفید باشند. اگر خاطرتان باشد چند ماه پیش رئیس جمهور دستور داد که شرایط ساخت و ساز و صدور پروانه ساختمانی تسهیل شود اما می بینیم که عملا این اتفاق رخ نداده است. 

وی افزود: برای تولید و احداث مسکن باید برنامه ریزی سیستمی وجود داشته باشد. اینکه گفته شود باید چنین اتفاقی در بخش مسکن رخ دهد اما هیچ برنامه ریزی برای آن صورت نگرفته باشد نمی توان برنامه ها را موفقیت آمیز پیش برد. 

بر اساس قانون جدید اگر وزارتخانه ای حاضر نشد زمین خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی به منظور اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی زمین و مسکن، برای بهره برداری در طرح اقدام ملی مسکن قرار دهد، وزارت راه و شهرسازی می تواند اگر تا ۲ ماه این اتفاق رخ نداد زمین های این وزارتخانه را به نام خود سند صادر کند

نایب رئیس انجمن انبوه سازان با تاکید بر اینکه مگر نه اینکه دستور داده شد تا وزارتخانه ها، زمین های خود را برای ساخت مسکن اقدام ملی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند اما حتی یک متر هم از این زمین ها واگذار نشد گفت: بر اساس قانون جدید اگر وزارتخانه ای حاضر نشد زمین خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی به منظور اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی زمین و مسکن، برای بهره برداری در طرح اقدام ملی مسکن قرار دهد، وزارت راه و شهرسازی می تواند اگر تا ۲ ماه این اتفاق رخ نداد زمین های این وزارتخانه را به نام خود سند صادر کند.

این روزها دلالان بازار آهن بنا به دلایلی دست به عصا حرکت می کنند و چندان تلاشی برای رشد قیمت آهن و میلگرد از خود نشان نمی دهند

نایب رئیس انجمن انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که قیمت مصالح ساختمانی به خصوص آهن و میلگرد به یک ثبات قیمتی رسیده اند و این می تواند خبری خوش برای سازندگان که همواره از بابت رشد قیمت ها و قیمت تمام شده مسکن گلایه داشتند باشد گفت: این روزها دلالان بازار آهن بنا به دلایلی دست به عصا حرکت می کنند و چندان تلاشی برای رشد قیمت آهن و میلگرد از خود نشان نمی دهند. 

در تیر ماه امسال قیمت میلگرد و تیرآهن رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد. پس دیگر فعلا قیمت آهن و میلگرد و برخی مصالح ساختمانی، کشش رشد ندارند که بخواهند گران شوند

رهبر افزود: در تیر ماه امسال قیمت میلگرد و تیرآهن رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد. پس دیگر فعلا قیمت آهن و میلگرد و برخی مصالح ساختمانی، کشش رشد ندارند که بخواهند گران شوند. 

این روزها اغلب سازندگان مسکن به دلیل گران شدن نهاده های تولید مسکن چندان رغبتی برای ساخت و ساز ندارند و منتظر هستند که ببینند وضعیت بازار مسکن و سایر بازارهای موازی به چه شکل خواهد شد

وی تاکید کرد: این روزها اغلب سازندگان مسکن به دلیل گران شدن نهاده های تولید مسکن چندان رغبتی برای ساخت و ساز ندارند و منتظر هستند که ببینند وضعیت بازار مسکن و سایر بازارهای موازی به چه شکل خواهد شد.

به گفته وی، رشد بیش از حد قیمت زمین نیز دلیل دیگری بر عدم ورود برخی سازندگان به عرصه ساخت و ساز است.

کد خبر: ۳۶٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha