۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
اعطای ۱۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به سهام داران صندوق حمایت از توسعه کشاورزی
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری اعلام کرد

اعطای ۱۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به سهام داران صندوق حمایت از توسعه کشاورزی

بهزادنسب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: از ابتدای تشکیل دولت در خردادماه ۱۳۹۲ تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات با هدف تأمین بخشی از سرمایه در گردش در راستای تکمیل و تقویت زنجیره ارزش در اختیار سهامداران این صندوق ها، قرار داده شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، جانعلی بهزاد نسب، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در سالن جلسات شرکت مادر تخصصی برگزار شد، درباره روند تشکیل و توسعه صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی گفت: از ابتدای شروع فعالیت (سال ۱۳۸۳) تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ تعداد ۱۵۴ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در سطوح مختلف تشکیل شده است. ۳۲ صندوق استانی، ۱۰ صندوق تخصصی- محصولی، ۱۹ صندوق زنان روستایی و عشایری، ۱۰ صندوق منابع طبیعی و ۸۳ صندوق شهرستانی مجموع ۱۵۴ صندوق را تشکیل می دهند. سرمایه این صندوق ها بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد ریال و حداکثر سهم مشارکت دولت در سرمایه این صندوق ها ۴۹ درصد و حداقل سهم بخش غیردولتی ۵۱ درصد است.

وی افزود: تعداد سهامداران این صندوق ها تا مقطع زمانی یاد شده شامل ۷۹۹۶ سهامدار حقوقی (در قالب تشکل ها، تعاونی های فعال در بخش کشاورزی) و تعداد  ۱۱۸.۲۸۱سهامداران حقیقی (تولیدکنندگان و بهره برداران این بخش) می باشند.

بهزاد نسب تصریح کرد: از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید نیز (از خردادماه ۱۳۹۲ تا پایان تیرماه ۱۳۹۹) تعداد صندوق ها از ۷۲ صندوق با سرمایه چهار هزار و ۲۷۴ میلیارد ریال به تعداد ۱۵۴ صندوق با سرمایه ای بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافته و تعداد سهام داران حقوقی از تعداد ۵۶۷۸ تشکل به ۷۹۹۶ تشکل و تعداد ۱۳۸۶۷ سهام دار حقیقی به  ۱۱۸۲۸۱سهام دار ارتقاء یافته است.

وی درباره حمایت های مالی، تسهیلات و توزیع اعتبارات  صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی گفت: نظر به این که دریافت‌کنندگان تسهیلات از صندوق‌ها سهام‌داران صندوق هستند و با توجه به شناخت کافی بهره‌برداران نسبت به یکدیگر و بهره‌مندی صندوق‌ها از سرمایه اجتماعی در بخش کشاورزی و اشتراک منافع آنها در سرمایه صندوق، ریسک عدم وصول تسهیلات کاهش می یابد؛ از این رو لزومی به اخذ وثایق سنگین نمی‌باشد. همچنین با استقرار فرآیند اعتبارسنجی، صندوق‌ها از میزان اعتبار سهامداران خود اطمینان حاصل می کنند که خود کمکی به کاهش میزان وثایق خواهد شد. در حال حاضر صندوق‌ها عمده‌ی تسهیلات را در ازای دریافت اسناد تجاری و تضامین معتبر به سهامداران پرداخت می‌نمایند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اظهار داشت: از ابتدای تأسیس صندوق‌ها تاکنون بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات با هدف تأمین بخشی از سرمایه در گردش به جامعه هدف در راستای تکمیل و تقویت زنجیره ارزش، اعطاء شده که مبلغ  ۱۱۵ هزار میلیارد ریال آن مربوط به زمان دولت تدبیر و امید است. تسهیلات مزبور در اختیار سهامداران این صندوق ها که حدود هشت هزار تشکل و تعاونی به عنوان سهامداران حقوقی و بیش از۱۱۸ هزار تولیدکننده و بهره بردار به عنوان سهامداران حقیقی، قرار داده شده است. بالغ بر ۷۸ درصد از تسهیلات مزبور به صورت قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد و مابقی از منابع بانک‌های کشور با توجه به تفاهمنامه منعقده تأمین شده است.

وی افزود: کل اعتبارات پرداختی عاملیت ها از سوی صندوق ها به بهره برداران بخش های مختلف از سال ۱۳۸۷ تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ مبلغ ۵۸ هزار و ۶۷۳ میلیارد ریال بوده که مبلغ ۹ هزار و ۱۲۳ میلیارد ریال آن از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۱و مبلغ ۴۹ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال آن از سال ۱۳۹۲ تا پایان تیر ۱۳۹۹ پرداخت شده است.

بهزاد نسب درباره پرداخت عاملیت ها برای طرح محوری سامانه های نوین آبیاری (طرح توسعه آبیاری تحت فشار) گفت: صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی به استناد تبصره ۴ ماده ۱۷  قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی از سال ۱۳۸۷ تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ در حال پرداخت این تسهیلات هستند و تاکنون اجرای بالغ بر ۸۷۷ هزار هکتار را با حجم اعتباری بیش از ۵۲ هزار میلیارد ریال برعهده داشتند که از این میزان اجرای بالغ بر ۲۵۷ هزار هکتار با حجم اعتباری هفت هزار و ۶۴۵ میلیارد ریال از سال ۱۳۸۷ تا پایان سال ۱۳۹۱ و اجرای بیش از ۶۲۰ هزار هکتار آن با حجم اعتباری ۴۴ هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال از سال ۱۳۹۲ تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ بوده است.

وی درباره رویکردها و برنامه های شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بیان کرد:     با توجه به نامگذاری حکیمانه مقام معظم رهبری برای امسال با عنوان سال «جهش تولید»، شرکت مادر تخصصی درصدد است برای تحقق این امر و فراهم کردن زمینه های مطلوب جهت حضور موثر صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و اجرای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور، برنامه های عملیاتی متناسب را در زمینه های تقویت و بهینه سازی فرآیند تامین و تخصیص منابع صندوق ها، فراهم کردن زمینه های قانونی لازم برای اعمال نقش حاکمیتی شرکت مادر تخصصی (راهبری، هدایت، نظارت، ارزشیابی) در رابطه با صندوق ها، کمک به توسعه کشاورزی فناورانه و دانش بنیان و تحقق زنجیره های تولید و ارزش و کشاورزی قراردادی، مستندسازی و اطلاع رسانی، اصلاح و به روزرسانی آئین نامه ها و دستورالعمل های جاری صندوق ها و آموزش و توانمندسازی مورد نیاز در شرکت مادر تخصصی و صندوق هاتدوین و عملیاتی سازد.

بهزاد نسب همچنین درباره اهمیت توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اظهار داشت: با عنایت به نقش و اهمیتی که توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی  در تامین امنیت غذایی، ارتقاء ارزش افزوده، ارتقاء بهره وری، توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه فرصت های شغلی پایدار، تامین مواداولیه صنایع تبدیلی و تکمیلی، توسعه خدمات فنی در بخش و ارتقاء ظرفیت و توانمندسازی بخش و مدیریت سرمایه و سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و ... می تواند داشته باشد و جایگاه ویژه ای که بخش کشاورزی در اقتصاد کلان کشور با حجم تولید بالغ بر ۱۲۰ میلیون تن در تولید ناخالص داخلی کشور از آن برخوردار است.

وی افزود: سرمایه گذاری و نظام تأمین مالی و اعتباری در بخش کشاورزی به عنوان یکی اصلی ترین مولفه های توسعه پایدار بخش کشاورزی محسوب می شود لذا با توجه به نبود نظام تأمین مالی و اعتباری و زیرساخت منسجم متکی به ظرفیت های مردمی درون زا، تشکیل صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به استناد ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهادکشاورزی در دستور کار شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به نمایندگی از سوی دولت و وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است.

کد خبر: ۳۶٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha