۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
پیش بینی افزایش ۱۳ درصدی تولید انگور در آذربایجان‌غربی
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی خبر داد

پیش بینی افزایش ۱۳ درصدی تولید انگور در آذربایجان‌غربی

ارومیه- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید انگور از باغ های استان ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، رسول جلیلی اظهار داشت: پیش‌بینی تولید محصول انگور طی سال‌جاری در استان افزون بر ۲۶۵ هزار تن است.

وی گفت: سطح زیرکشت باغات انگور استان ۲۱ هزار و ۸۰۸ هکتار بوده و شهرستان ارومیه رتبه اول را از نظر سطح زیر کشت این محصول داراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی  بیان کرد: باغات بارور انگور استان ۲۰ هزار و۷۹۵ هکتار بوده و به دو صورت دیم و آبی هستند و از مجموع ۲۶۵ هزار تن انگور تولیدی در استان، ۲۴۴ هزار و ۶۰۱ تن  به صورت ابی و بقیه به صورت دیم برداشت می شود.

 وی اظهار کرد: شهرهای عمده تولید کننده نیز ارومیه، میاندواب، نقده، سردشت، پیرانشهر، مهاباد، اشنویه و شاهیندژ است وعمده باغات دیم انگور در شهرستانهای سردشت و پیرانشهر قرار گرفته‌اند.

جلیلی با بیان اینکه بخشی از انگور تولیدی استان سالانه به کشورهای همسایه  صادر می‌شود، اضافه کرد: عمدتا بیش از ۳۰ رقم انگور در استان تولید می‌شود که از جمله آنها می‌توان به سفید کشمشی، قرمز کشمشی، تبرزه سفید و قرمز، ریش بابا، حسینی، خلیلی، لعل بیدانه و قزل اوزوم اشاره کرد.

وی گفت: به تازگی ارقام خارجی از جمله فلیم، ترکمن و سایر ارقام در برخی نقاط در حال توسعه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه از برگ مو و هسته این میوه بهشتی برای تهیه غذا و روغن گیری استفاده می‌شود، گفت: انگور به صورت دوشاب (شیره)، کشمش، سبزه، آبمیوه، سرکه و غوره در صنایع تبدیلی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: زمان برداشت انگور از برحسب ارقام و مناطق استان از اوایل شهریور ماه تا اواخر مهرماه است.

وی ادامه داد: از کل محصول تولیدی ۶۰ درصد به صورت تازه خوری در استان و سایر نقاط کشور مصرف شده، مقداری نیز صادر شده و بقیه در صنایع تبدیلی به صورت آب میوه، کشمش و شیره انگور فراوری می‌شود.

جلیلی تاکید کرد : طرح فراز ( ایستاده ) باغات انگور عمدتا در شهرستانهای ارومیه ، میاندوآب و نقده توسعه یافته است و حدود ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات استان را شامل می شود.

کد خبر: ۳۶٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha