۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
اژدهای زرد در هوای تغییر اکوسیستم دیجیتال جهانی
امریکا گزینه مناسبی برای جایگزینی فناوری چینی ندارد

اژدهای زرد در هوای تغییر اکوسیستم دیجیتال جهانی

دولت آمریکا می خواهد جهان از سیستم های دیجیتال چین استفاده نکند اما گزینه مناسبی برای جایگزینی فناوری چینی ارائه نمی دهد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «کوبی گلدبرگ» محقق سیاست خارجی آمریکا در مورد هراس امریکا از سیستم های دیجیتال چینی منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

مقامات ایالات متحده آمریکا  به دلیل آسیب پذیری های امنیتی ترجیح می دهند از زوم و دیگر فناوری های چینی استفاده نکنند. به همین دلیل از نرم افزارهایی مشابه مانند WEBEX استفاده می کنند – نرم افزاری که فاقد ویژگی های کلیدی بوده و جایگزین خوبی برای زوم نیست. این امر نشانگر نگرش ناخوشایند واشنگتن به معماری دیجیتال جهانی در دهه های بعد است. مشکل اصلی این است که مقامات دولتی نقص های امنیتی فناوری های چینی را به رسمیت می شناسند اما به دنبال توسعه گزینه های مناسب نیستند.

واقعیت این است که چین یک رهیافت تهاجمی را برای تغییر شکل اکوسیستم دیجیتال جهانی آغاز کرده است. دولت چین از طریق جاده ابریشم دیجیتال، ده‌ها میلیارد دلار برای به دست آوردن جایگاههای مهم در ارتباطات از راه دور و ارتباطات و سیستمهای اینترنتی در سراسر جهان سرمایه گذاری نموده است. با گسترش شرکتهای چینی در سراسر جهان، این شرکت ها ابزار دیجیتالی چین را صادر می کنند و  سیستم های نظارت پیشرفته که شبیه زیرساخت های امنیتی چین هستند را ایجاد می کنند. این شرکت ها داده ها را جمع آوری می کنند و به چین ارسال می کنند – داده هایی که به سیستم های هوش مصنوعی در چین خورانده می شوند.

باید گفت ایالات متحده آمریکا در تشخیص تهدید این تحولات به خوبی عمل کرده است، اما در بسیاری از موارد نتوانسته است گزینه های مناسب را ارائه دهد. برای مثال به شبکه G۵ و نحوه عملکرد دولت امریکا در برابر آن توجه کنید. دولت ترامپ دو سال گذشته را صرف تلاش برای متقاعد کردن متحدان خود از این واقعیت که هوآوی، غول مخابرات چین و تهیه کننده اصلی زیرساخت های ۵G در سطح جهان، یک تهدید امنیتی بوده،  نموده است.

این در حالی است که تعداد انگشت شماری از متحدین آن به توصیه های واشنگتن گوش فرا دادند: از جمله فرانسه که اپراتورهای ارتباطات محلی را از استفاده از فناوری هواوی منع نمود. استرالیا استفاده از فناوری هوآوی را به طور کامل ممنوع اعلام کرد. انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد که این کار را انجام خواهد داد. این در حالی است که مقامات انگلیس  بارها اعتراف کرده اند که ممنوعیت استفاده از هواوی باعث می شود که زیر ساخت های ۵G دو سال به تأخیر افتد.

مقامات آمریکا اظهار داشته اند که گزینه های قابل قبولی برای هواوی وجود دارد. برای مثال سونی اریکسون سوئد و نوکیا فنلاند  هر دو گزینه های خوبی هستند که می توانند با هواوی رقابت کنند. برخی از مقامات ایالات متحده و انگلیس امیدهای خود را به سامسونگ کره جنوبی و NEC ژاپن بسته اند اگرچه هیچ یک از شرکت ها در حال حاضر با شبکه  ۵G مجهز نشده اند.

کنگره تصمیم دارد ۷۵۰ میلیون دلار جهت ایجاد فناوری که بتواند مجهز به شبکه G۵  شود کند. اما وسعت گزینه های دیگر نمی تواند کمبود هواوی مجهز به شبکه G۵ را جبران کند. در حالی که دولت ترامپ از اریکسون و نوکیا به عنوان جایگزینی برای هواوی استفاده می کند باید گفت این دو سهم بازار جهانی را به دلیل شرط بندی بد روی تراشه های گران قیمت از دست داده اند.

باید گفت ایالات متحده آمریکا گزینه های زیادی برای هواوی دارد، اما هیچ یک گزینه مناسبی نیستند. کشورهایی که زیرساخت های شبکه اینترنت ۵G را به سرعت و با موفقیت به دست می آورند از مزیت های مهم حرکت اول برخوردار هستند - در طیف وسیعی از فناوری های پیشرفته که به فناوری ۵G وابسته هستند. اگر ایالات متحده یا متحدین آن دست یایی به شبکه ۵G را بیشتر از این به تأخیر اندازند، برای ایجاد بسیاری از فن آوری های فردا رقابت را از دست می دهند.

 مسئله نگرانی های امنیتی و عدم استفاده از شبکه G۵ و هواوی در مقابل از دست دادن رقابت در عرصه فناوری جهانی بسیار بی اهمیت است. دولت ترامپ بارها هشدار داده است که فناوری های چینی جهان فناوری را به چالش می کشند اما این دولت هیچ گاه گزینه های مناسب برای رقابت با فناوری های چینی را ارائه نداده است.

ایالات متحده آمریکا این مورد را مطرح کرده است که الگوی اینترنت غیرمذهبی چین بد است، اما به کشورهای در حال توسعه الگوی جایگزین قانع کننده ای از مدیریت اینترنت ارائه نمی دهد. اگر سیاست گذاران در مقابله با جاه طلبی های جهانی فن آوری چین جدی هستند، سپس آنها باید سرمایه گذاری آمریکا را در ارائه زیرساخت های دیجیتال خود افزایش دهند. خیلی اوقات، مقامات راه حل های جذابی را اعلام می کنند که در بازرسی دقیق تر شکست می خورند. بدون گزینه های مناسب، متحدین امریکا نیز از فناوری چینی استفاده خواهند کرد زیرا نمی خواهند در عرصه  فناروری بین المللی رقابت را از دست بدهند.  در نهایت باید گفت وقتی صحبت از زیرساخت های حساسی مانند شبکه G۵ می شود، سیستم های کالیبر Webex نمی توانند جایگزین آن شوند.

کد خبر: ۳۶٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha