۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
حذف حذف چهارصفر از پول ملی، تورم را افزایش خواهد داد
مدیر سابق بازرسی بانک مرکزی:

حذف حذف چهارصفر از پول ملی، تورم را افزایش خواهد داد

حسینی، مدیر سابق بازرسی بانک مرکزی لایحه حذف صفر را در صورتی مثبت می داند که زیرساخت های مورد نیاز از جمله مهار تورم فراهم شده باشد چراکه در غیر این صورت منجر به افزایش تورم خواهدشد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم درباره لایحه حذف چهارصفر از پول ملی و ایرادات شورای نگهبان به آن گفت: تصویب این لایحه هیچ تاثیری بر حوزه اقتصاد نخواهد گذاشت.

وی یادآور شد: این لایحه در تاریخ ۲۲ اردیبهشت امسال نهایی و به شورای نگهبان ارسال شد اما شورا ظرف ۲۰ روز نظرش را اعلام نکرد که این به معنای تأیید است و در این صورت رئیس مجلس می تواند اجرای لایجه را به دولت ابلاغ کند.
در همین کش و قوس ها بود که ۳۰ نفر از نمایندگان دوره یازدهم نامه ای به شورای نگهبان نوشتند تا این لایحه برای انجام اصلاحات به مجلس برگردد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم درباره هدف دولت از طرح چنین موضوعی گفت: همانطورکه کشورها در شرایط حجم نقدینگی بالا و کاهش ارزش پول ملی اقدام به حذف صفر می کنند ما هم به نتیجه رسیدیم که این کار برای تسهیل محاسبات مالی و سیستم بانکی، کاهش حجم نقدینگی و هزینه چاپ اسکناس مفید خواهد بود گرچه هنوز معتقدم که هیچ اثری بر حوزه اقتصادی و تورمی نخواهد داشت.

حسینی با بیان اینکه شورای نگهبان به این لایحه ابهاماتی وارد کرده نه ایراد، تأکید کرد: مجلس باید ابهامات شورای نگهبان در خصوص این لایحه را رفع کند و مجدداً به شورای نگهبان برگرداند تا به قانون تبدیل شود.

وی درباره آثار حذف چهار صفر بر اقتصاد کشور گفت: هدف از این کار قطعاً مهار تورم و یا بهبود شرایط اقتصادی نیست بلکه از ابزارهای بسیار ضعیف و کم تأثیر برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورها محسوب می شود.

در ادامه، یوسف کاووسی مدیرکل سابق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی و کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان متخصص اقتصادی مجلس نسبت به این لایحه ایراداتی داشتند گفت: شورای نگهبان به خاطر وجود ابهاماتی درباره تعهدات بین المللی و نرخ ارز و FATF نهایتاً این لایحه را به مجلس برگرداند.

وی تأکید کرد: حذف صفر از پول ملی در شرایطی امکانپذیر و مفید است که اولاً ثبات اقتصادی در آن کشور حاکم شود و ثانیاً تورم، نقدینگی و پایه پولی هم تحت کنترل باشند.

مدیرکل سابق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی درباره رویکرد بانک مرکزی نسبت به این موضوع اظهار کرد: نظر بانک مرکزی و یا دولت بیشتر ناظر بر بحث حیثیتی پول و نگاه خارجی به داخلی است.

کاووسی معتقد است که با بانکداری الکترونیکی عملاً بحث حذف چهارصفر اتفاق افتاده و به دنبال آن میزان چاپ اسکناس هم در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: کل هزینه چاپ اسکناس در سال فقط ۴۰۰ میلیارد تومان است که این مقدار در بین هزینه های دولت رقم قابل توجهی نیست.

وی درباره ابهام شورای نگهبان به این لایحه درمورد تعهدات ایران نسبت به صندوق بین المللی پول گفت: این ابهام هیچ مبنای کاری یا قانونی ندارد چراکه ما همین الان هم با صندوق همکاری داریم و این موضوع جدیدی نیست یعنی اگر ما ریال را به تومان تبدیل کنیم تغییری در تعهداتمان نسبت به این صندوق و چگونگی انجام کار ایجاد نخواهد شد.

مدیرکل سابق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی تصریح کرد: حذف چهارصفر به جای خود طرح خوبی است اما در شرایط فعلی اولویت ما نیست چراکه نه تنها تاثیر مثبتی بر معیشت مردم و اقتصاد نخواهد گذاشت بلکه معضلی هم به معضلات مردم اضافه خواهد شد.

کاووسی تأثیر این لایحه بر اقتصاد را در صورتی مثبت می داند که در وهله اول زیرساخت های مورد نیاز از جمله مهار تورم فراهم شده باشند چراکه در غیر این صورت این طرح می تواند منجر به افزایش تورم شود.

وی در پایان تأکید کرد: بهتر است به جای حذف چهار صفر از پول ملی به فکر حل مشکلات اشتغال و تولید و ایجاد زیرساخت های ضروری اقتصاد کشور باشیم.

کد خبر: ۳۶٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha