۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
مصرف برق خانگی کاهش و صنعتی در البرز افزایش یافت/ پیک مصرف از شب به روز آمده است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان البرز

مصرف برق خانگی کاهش و صنعتی در البرز افزایش یافت/ پیک مصرف از شب به روز آمده است

بیات مدیر عامل شرکت توزیع برق استان البرز از کاهش تلفات برق خبر داده و گفته است: با وجود افزایش مشترکان البرزی به خاطر مهاجر پذیر بودن استان، شاهد کاهش مصرف خانگی در تابستان امسال بودیم.

فتانه احدی؛ بازار: هر سال با آمدن فصل گرم، صنعت برق تحت الشعاع مصرف خنک کننده ها قرار می گیرد. مصرف برق به اوج خود می رسد و ارزش این منبع نیرو و انرژی برای مگان صدچندان می شود. ضرورت فرهنگ سازی برای مدیریت مصرف به اوج می رسد و شرکت توزیع برق استان البرز هشدارها و توصیه های خود را بیش از پیش اطلاع رسانی می کند. طی تابستان به طور مداوم از شهروندان می خواهد تا در صرفه جویی مصرف برق یاری گر و همراه باشند. برای اطلاع از وضعیت مصرف برق در فصل گرم و اقدامات شرکت توزیع برق استان با «بهنام بیات» مدیر کل شرکت توزیع برق استان به گفتگو نشسته و از او پرسیدیم:

*رشد مصرف برق در سالهای گذشته چه تغییراتی داشته است؟
تا سال ۹۷ در استان البرز، سالانه رشد مصرف برق حدود ۵ درصد بود. از سال ۹۷ از سوی وزارت نیرو، نگاه مدیریتی ویژه ای در مصرف برق انجام شد و نحوه مدیریت مصرف از سنتی به تخصصی تغییر یافت. در سال ۹۷ نگاه ویژه ای به مصرف برق شد که در ادامه برای سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز برنامه ریزی با راهکارهای مناسب درمدیریت مصرف در پیش گرفتند. این اقدامات باعث شد، رشد مصرف درسال ۹۸، از ۵ به ۵/۳ درصد برسد.

*رشد مصرف برق استان البرز در سال ۹۹ به چه رقمی رسید؟
رشد مصرف در سال۹۹ ، تا کنون به ۶/۲ رسیده است. با وجود اینکه مصرف برق کاهش پیدا کرده، اما مصارف صنعتی دراستان، ۹۹/۱۰ درصد افزایش یافته و مشترکان صنعتی که ۴۳ درصد انرژی استان را تشکیل می دهند، افزایش مصرف داشته اند. و همچنین مصرف در مشترکین تجاری نیز ۵/۵ درصد رشد داشته است. این افزایش مصرف در مشترکان صنعتی و تجاری نشان از چرخیدن چرخ صنعت و رونق کسب و کار در استان البرز دارد.

*استان البرز چند مشترک دارد و آیا افزایش مشترک نیز داشته اید؟
در سال گذشته ۵۰ هزار مشترک  به مشترکان استان البرز افزوده شد که نشان از مهاجرپذیر بودن استان دارد. اگر متوسط هر مشترک را ۲ نفر در نظر بگیریم ۱۰۰  هزار نفر سالانه به تعداد مشترکان استان افزوده می شود. از سال ۹۸ تا کنون ۵۰ هزار مشترک جدید افزوده شده و تعداد مشترکان استان به یک میلیون و ۳۷۵ هزار مشترک رسیده است. اما با وجود این افزایش مشترک رشد مشترگ خانگی ۳دهم درصد شده است. این مساله نشان می دهد مردم درک متقابل دارند و مصرف را مدیریت کرده اند. جالبتر این که رشد مشترکان اداری نیز به منفی ۱۲درصد کاهش پیدا کرده است.

*امسال برای مدیریت مصرف برق از چه روشهایی استفاده شده است؟
تجهیزاتی که امسال برای مدیریت مصرف بکاررفت؛ شامل، استفاده از تجهیزات اینترتی آ یو تی ، ۲۰۰ دستگاه کولر اسپلیت، ۱۰ دستگاه چیلر کنترل از راه  دور در مرکزمانتیورینگ، است. دستگاههای کنترل از راه دور در صورت نیاز دما را تغییر می دادند و با توجه به ضرورت از ۱۸ تا ۲۴ وضعیت را تغییر می دادند. با همکاری شرکتهای شتاب دهنده، پیامک های هشداری و اطلاع رسانی برای مردم ارسال شد. در برخی از این پیامک ها مردم را از ساعات پیک مصرف از ۱۲ تا ۱۶ مطلع می کردند. پیامک های هشداری مبنی بر احتمال آسیب دیدگی وسایل برق و تجهیزات، نیز برای مردم ارسال شد.

*در طول سال چند ساعت پیک داریم؟
در کشور چیزی حدود ۲۲۰ ساعت در سال ساعتهای پیک داریم.

*برای این پیک چه اقدامات کاهشی انجام می دهید؟
در هیچ کشوری برای تولید برق تجهیزات گران قیمت راه اندازی نمی کنند. چراکه فاصله پیک تابستان  و زمستان خیلی زیاد است. توجیح و صرفه اقتصادی ندارد که برای ۲۲۰ ساعت نیروگاه ایجاد کنیم. بنابراین روی مدیریت مصرف برنامه ریزی می کنیم.

*نحوه مدیریت مصرف را چگونه باید آموخت؟
نحوه مدیریت مصرف انرژی یکی از دورس دانشگاهی است که حدود ۳ دهه است در اروپا تدریس می شود. در ایران نیز بیش از یک دهه است، که این علم شکل گرفت است. این روند نشان می دهد از سال ۹۷ تاکنون پیشرفت فوق العاده ای داشته و در کشور چیزی حدوده ۵/۱ درصدهرشد مصرف برق داشتیم، رشدی که گاها بیش از ۵ درصد بوده است.

*ارتباط مردم با صنعت برق چه تاثیراتی دارد؟
برق یک صنعت درآمد هزینه است و با پول مردم اداره می شود. امیدوارم با ارتباطاتی که بین صنعت برق و مردم به وجود آمده است و مردم صنعت برق را از خود دیده اند، در توزیع و تامین برق مشکلی نداشته باشیم. این همکاری  دو طرفه باعث می شد برق پایداری در پیک تابستان به مردم عرضه کرد و مردم هم با مصرف بهینه و مناسب نه کم مصرف کردن، از آسایش کافی و لازم برخوردار باشند.

* فرهنگ سازی در مدیریت مصرف برق چه تاثیراتی دارد؟
اکنون مشکلی برای تامین برق نداریم، ولی نیاز داریم فرهنگ مدیریت مصرف را اشاعه دهیم. فرهنگسازی  یک پروسه ای زمان دار و طولانی است. نوع و مدیریت مصرف باید جز عادات مردم باشد. اگر به صورت عادت درآید، توجیه اقتصادی برای کم صرف کنندگان دارد حتی در هزینه های اقتصادی آنها تاثیر خواهد گذاشت.
 
*آیا پیک مصرف از شب به روز منتقل شده است؟
در کشور بیش از یک دهه است که پیک مصرف برق در شب به پیک مصرف در روز منتقل شده است و شاید همچنان برخی از هموطنان ما متوجه نباشند که قله مصرف در روز قرار گرفته است. از ۱۲ تا ۱۶ مصارف را به حداقل برسانند. در این زمانها مردم از لوازم های برقی و خنک کننده استفاده می کنند که این مساله باعث شد قله مصرف تغییر کند.

*تلفات برق در استان چقدر است؟
تلفات یعنی آن بخش از انرژی که در نیروگاه  ایجاد می شود، چه درصدش به سوخت و انرژی  تبدیل می شود و چه مقدارش تلف می شود.
از زمانی که از نیروگاه  برق را تحویل می گیریم تا به دست مصرف کننده برسانیم تلفات محاسبه می شود. در استان در ابتدای سال ۹۸ اواخر سال ۹۷ این رقم چیزی حدود ۶/۱۲ درصد بوده یعنی اگر ۱۰۰ واحد انرژی می گرفتیم  ۶/۱۲ از بین می رفت و پولش به خزانه نمی آمد. اما این رقم تا پایان سال ۹۸ به ۶/۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. این نشان می دهد که کاهش ۲ درصدی تلفات داشته ایم و این خبر بسیار خوبی است.
بخش اعظم این تلفات، تلفات غیر فنی است که اگر تلفات را به دو بخش فنی و غیر فنی تقسیم کنیم چیزی حدود۵/۴ تا ۵ درصد تلفات فنی است جز ذات شبکه محسوب می شود.
ما بقی تلفات غیرفنی است که ناشی از استفاده از برق های غیر مجاز و مصارف غیر استاندارد و اندازه گیری نشده است که متاسفانه برخی مصرف کنندگان به این قضیه روی می آورند که این مساله به سرقت انرژی منتهی می شود.

*سرقت کابل در استان در چه وضعیتی دارد؟
اصولا سرقت برق معطوف به شبکه سیمی است. در استان چیزی حدود ۸۲ درصد شبکه های سیمی به کابل های خود نگهدارو روکش دارتبدیل شده است. در سال گذشته هم  بیش از ۳۰۰ کیلو مترکابل خریداری شده و اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان برای این قضیه کنار گذاشته شد و یک اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی مجدد برای سال ۹۹ تخصیص دادیم که بتوانیم در نیمه سال ۱۴۰۰ ادعا کنیم که دراستان شبکه های لخت فشار ضعیف نخواهیم داشت.

*درآمدزایی در صنعت برق چگونه انجام می گیرد؟
صنعت برق، صنعتی درآمد بر هزینه است. کلیه درآمدهای صنت برق و پول انرژی وارد خزانه و براساس تصمیمات و نیاز دولت تقسیم بندی می شود. پس به عبارتی پول انرژی بیت المال است و مردم باید پول قبوض را به موقع بدهند.
ما مسئول وصول مطالبات دولت هستیم. خواهش ما از مردم استان این است که نسبت به پرداخت به موقع قبوض خود اقدام کنند، با این کارمی توانند در خصوص بهسازی و نوسازی تجهیزات صنعت برق کمک کنند.

*خاموشی ها در استان به چه صورت انجام می شود؟
خاموشی را به دو بخش خاموشی ناشی از کمبود تولید و خرابی تجهیزات تقسیم می شود. در سال ۹۸ و ۹۹ خاموشی ناشی از کمبود تولید نداشتیم اما خاموشی اتفاقی و ناشی از خرابی تجهیزات داشتیم. تجهیزات برقی، تجهیزاتی زنده هستند و مانند موجود زنده به شرایط، دما، به نوع مصرف و مقدار باری که از این تجهیزات می گیرند حساس هستند.
در تابستان که مصارف بالا می رود بار تجهیزات نیز افزایش می یابد و شوک آور است. به همین دلیل گاها دچار شوک و مرگ  می شوند. به عنوان مثال ترانس در حال کار کردن است که ناگاه می سوزد.

* چه میزان خرابی در سال ۹۹ داشته اید؟
نرخ خرابی ما در ۴ ماهه ۹۹ نسبت به سال ۹۸، حدود ۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

*اگر مردم با خاموشی مواجه شوند چگونه اطلاع رسانی کنند تا مشکل از طریق نیروهای شرکت برق برطرف شود؟
اگرهرجا خاموشی مشاهده می کنند با تلفن ۱۲۱  تماس بگیرند  همکاران ما وظیفه دارند در حداقل زمان مشکلات وخرابی ناشی از خاموشی را برطرف کنند.

*مردم  چگونه می توانند، خسارت خرابی تجهیزات و وسایل خانگی ناشی از قطع و وصل شدن برق را دریافت کنند؟
وزارت نیرو مشترکان خانگی و تجاری را بیمه کرده است. افراد خسارت دیده می توانند با آپلود تصاویر اسناد و مدارک نظیر فاکتور مربوط به تعمیرات تجهیزات و لوازم خانگی در سایت بیمه توانیر، برای گرفتن خسارت خود اقدام کنند.
شرکت بیمه گذار موظف به پرداخت آن است و ما می تونیم به عنوان واسط پیگیری کنیم که البته این پروسه زمان بر است اما خیلی از پرداختی ها به شهروندان انجام شده است.

کد خبر: ۳۶٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha