۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
افزایش جمعیت ملخ‌های صحرایی از مهر ماه
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد

افزایش جمعیت ملخ‌های صحرایی از مهر ماه

چنگلوایی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در سال ۷۵, ۲۹ درصد از مجموع سموم مصرفی در حوزه کشاورزی پرخطر بودند که این رقم در حال حاضر با کاهش ۲۴ درصدی به ۵ درصد رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، کیخسرو چنگلوایی با بیان این که ۹۸ درصد از سموم مصرفی داخل کشور وارداتی است افزود: از مجموع ۳۵ هزار تن سمی که در کشور مصرف می‌شود تنها هزار و ۷۵۰ تن آن از نوع پرخطر برای محیط زیست است که روند استفاده از این انواع در حوزه کشاورزی نزولی است.

وی ادامه داد: اغلب سموم مورد نیاز کشور نیز در حال حاضر از سه کشور چین، هند و برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان وارد می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که نمی‌شود کیفیت سموم وارداتی را به صورت صددرصد تضمین کرد گفت: لزوم نظارت بر این سموم، بسیار زیاد است و برای این که سم غیراستاندارد به دست کشاورزان نرسد نظارت‌های سازمان حفظ نباتات کشور را افزایش داده ایم.

چنگلوایی با اشاره به این که در سه ماه گذشته در ۴۰۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با آفت ملخ صحرایی مبارزه شده است افزود: شرایط در خاستگاه این آفت یعنی هندوستان، شرق آسیا و عربستان برای رشد و تکثیر ملخ صحرایی بسیار مهیاست و با بارندگی‌هایی که در این مناطق وجود داشته است افزایش جمعیت چندبرابری آن‌ها قابل پیش بینی است.

وی گفت: با توجه به این افزایش جمعیت در ملخ‌های صحرایی و کوچ آن‌ها به کشورمان، پیش بینی می‌شود از مهرماه به بعد سطح مبارزه با این ملخ به یک میلیون هکتار افزایش یابد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: با توجه به افزایش هزینه مبارزه با این آفت پیش بینی می‌شود ۳۰۰ میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یابد.

چنگلوایی تاکید کرد: با تدابیر اندیشیده شده، پیش بینی می‌شود این ملخ‌ها نتوانند به محصولات کشاورزی و باغی آسیبی برساند.

وی با اشاره به لزوم استانداردسازی سمپاش‌ها و استفاده از فناوری جدید گفت: در حال حاضر چند مورد از پهپادها برای سمپاشی استفاده شده و در تلاشیم برای انجام عملیات سمپاشی از به روزترین امکانات استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به این که در سال گذشته ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن واردات، پنج میلیون تن صادرات انواع فرآورده‌های کشاورزی صورت گرفته است گفت: در همه این موارد مقررات قرنطینه به طور کامل رعایت شده و این حجم تجارت نسبت به سال گذشته افزایش نشان داده است.

چنگلوایی افزود: مقررات قرنطینه برای تداوم تجارت است نه این که جلوی تجارت را بگیرد و قوانین قرنطینه برای استانداردسازی محصولاات کشاورزی و حفظ امنیت کشورهاست و حتی در شرایط کرونایی نمی‌توان از این قوانین به سادگی عبور کرد.

وی با تاکید بر این که برای جلویگری از توزیع نامتوازن سم در کشور باید نیازسنجی به طور دقیق در کشور صورت گیرد گفت: مقرر شده استان‌ها به تفکیک اعلام کند که به چه نوع محصولی از سم و به چه میزان نیاز دارند تا واردات براین اساس صورت پذیرد و میزان سم تخصیص یافته به استان‌ها به طور کامل با نیاز استان متوازن شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به این که از ابتدای امسال ارز دولتی برای واردات سموم حذف شده و واردات با ارز نیمایی انجام می‌گیرد افزود: علت افزایش قیمت انواع سموم همین موضوع بوده است البته قیمت مصوب را وزارت صمت تعیین کرده و باید برای رعایت این قیمت نظارت‌ها تشدید شود.

چنگلوایی تاکید کرد: در حال حاضر گروه نظارتی ویژه‌ای برای نظارت بر عرضه سموم با قیمت مصوب تشکیل شده و این موضوع با جدیت در حال پیگیری است.

کد خبر: ۳۶٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha